  • 1. Data: 2009-11-09 11:42:31
    Temat: Co to jest jednostka organizacyjna gminy, powiatu itp.?
    Od: B <...@...pl>

    Witam,
    jak rozumieć sformułowanie "jednostka organizacyjna"? czy jednostką
    organizacyjną jest biblioteka miejska, ośrodek kultury, szkoła
    podstawowa? czyli instytucje dla których gmina/miasto jest organem
    organizującym.

    Czy na podstawie Art. 43. ust 3 USTAWY z dnia 5 czerwca 1998 r.
    o samorządzie województwa:

    Marszałek województwa jest kierownikiem urzędu marszałkowskiego,
    zwierzchnikiem służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich
    samorządowych jednostek organizacyjnych.

    można wnioskować, że marszałek jest zwierzchnikiem służbowym dyrektora
    szkoły, założonej przez urząd wojewódzki?

    B.

  • 2. Data: 2009-11-09 12:36:37
    Od: kuba <p...@o...pl>

    B pisze:
> [...]
    > organizacyjną jest biblioteka miejska, ośrodek kultury, szkoła
    > podstawowa? czyli instytucje dla których gmina/miasto jest organem

    Szeroko. Jest to każda struktura organizacyjną niezależnie od tego, czy
    posiada jakąkolwiek podmiotowość prawną. Biblioteki, szkoły, ZOZ-y,
    zakłady komunikacji, oczyszczania itp. itd.

> [...]
    > zwierzchnikiem służbowym pracowników tego urzędu i kierowników wojewódzkich
    > samorządowych jednostek organizacyjnych.

    To znaczy jednostek organizacyjnych na szczeblu samorządu województwa,
    ale już nie gminy czy powiatu. Jeżeli szkołę podstawową np. prowadzi
    gmina, to marszałkowi nic do tego. Jednostki samorządu terytorialnego są
    niezależne.

    > można wnioskować, że marszałek jest zwierzchnikiem służbowym dyrektora
    > szkoły, założonej przez urząd wojewódzki?

    A urząd wojewódzki może być założycielem szkoły? Wydaje mi się, że nie.

    2. Szkoła i placówka, z zastrzeżeniem ust. 3a-3e, może być zakładana i
    prowadzona przez:
    1) jednostkę samorządu terytorialnego;
    2) inną osobę prawną;
    3) osobę fizyczną.

    Na szczeblu województwa istnieje zarówno administracja rządowa, jak i
    samorządowa.
    Urząd wojewódzki (a właściwie wojewoda) jest organem rządowym, natomiast
    marszałek samorządowym.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 3. Data: 2009-11-09 13:33:27
    Od: B <...@...pl>

    kuba pisze:

    > Szeroko. Jest to każda struktura organizacyjną niezależnie od tego, czy
    > posiada jakąkolwiek podmiotowość prawną. Biblioteki, szkoły, ZOZ-y,
    > zakłady komunikacji, oczyszczania itp. itd.

    Czy poniższy art z ustawy o samorządach
    Art. 35. 1. Organizację i zakres działania jednostki pomocniczej określa
    rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami.
    2. Statut może przewidywać powołanie jednostki niższego rzędu w ramach
    jednostki pomocniczej.
    3. Statut jednostki pomocniczej określa w szczególności:
    1) nazwę i obszar jednostki pomocniczej,
    2) zasady i tryb wyborów organów jednostki pomocniczej,
    3) organizację i zadania organów jednostki pomocniczej,
    4) zakres zadań przekazywanych jednostce przez gminę oraz sposób ich
    realizacji,
    5) (97) zakres i formy kontroli oraz nadzoru organów gminy nad
    działalnością organów jednostki pomocniczej.

    nie zaprzecza tez w tym artykule:

    http://www.rp.pl/artykul/55707,131534_Dyrektor_teatr
    u_nie_musi_zatrudniac_protegowanych_wojta.html

    Faktycznie.

  • 4. Data: 2009-11-09 22:38:38
    Od: kuba <p...@o...pl>

    B pisze:

> [...]
    >
    > nie zaprzecza tez w tym artykule:
    >
    > http://www.rp.pl/artykul/55707,131534_Dyrektor_teatr
    u_nie_musi_zatrudniac_protegowanych_wojta.html

    Wydaje mi się, że coś Ci się totalnie pomieszało. Jednostką pomocniczą
    jest sołectwo w gminie wiejskiej a także dzielnica i osiedle w gminie
    miejskiej. Nie ma to nic wspólnego z teatrem ;)

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 5. Data: 2009-11-10 09:15:15
    Od: B <...@...pl>

    kuba pisze:

> [...]
    > jest sołectwo w gminie wiejskiej a także dzielnica i osiedle w gminie
    > miejskiej. Nie ma to nic wspólnego z teatrem ;)

    faktycznie źle mi się z pośpiechu skopiowało, chodziło o art. 33 ust. 5

    Art. 33. 1. (91) Wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.
    2. (92) Organizację i zasady funkcjonowania urzędu gminy określa
    regulamin organizacyjny, nadany przez wójta w drodze zarządzenia.
    3. (93) Kierownikiem urzędu jest wójt.
    4. (94) Wójt może powierzyć prowadzenie określonych spraw gminy w swoim
    imieniu zastępcy wójta lub sekretarzowi gminy.
    5. (95) Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w
    stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek
    organizacyjnych.
    6. Status prawny pracowników samorządowych określa odrębna ustawa.

    B.

  • 6. Data: 2009-11-10 13:36:54
    Od: kuba <p...@o...pl>

    B pisze:

    > 5. (95) Kierownik urzędu wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w
    > stosunku do pracowników urzędu oraz kierowników gminnych jednostek
    > organizacyjnych.

    Szczerze mówiąc nie wiem, jak pogodzić treść tego przepis z tezą:

    "Reasumując: w wyniku powołania między organem powołującym a dyrektorem
    instytucji kultury nie powstaje stan podległości służbowej w rozumieniu
    prawa pracy. Aby taka więź zaistniała, musiałaby wynikać z konkretnego
    przepisu. A takiego na próżno szukać w ustawie."

    Może w orzecznictwie jednostki mające osobowość prawną nie są traktowane
    jako jednostki organizacyjne? Choć to byłoby bez sensu.

    Jeśli ktoś kompetentny by się mógł wypowiedzieć, to chętnie przeczytam.

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl