  • 1. Data: 2004-01-30 19:47:01
    Temat: Chyba ciekawe pytanie o roszczenie.
    Od: "Fantom" <s...@p...onet.pl.usunto>

    Witam. Mam taka sytuacje. Jedna osoba kupila nowe miezkanie z SM i byla tam
    wada praktycznie nie do poprawki (pion elektryczny w mieszkaniu niezgodny z
    prawem budowlanym). Podczas kupna, SM kazala podpisac oswiadczenie, ze
    kupujacy sie z tym zgadza i nie bedzie dochodzil zadnych roszczen.
    Mieszkanie te zostalo darowane drugiej osobie. Czy moze ona roscic od SM
    odszkodowanaia za ten pion elektryczny ? Chyba nie dotyczy jej papier
    podpisany przez poprzednikow ? Czy tez moze tylko roscic odszkodowania od
    darczyncow (co oczywiscie jest bez sensu - darownemu koniowi sie w zeby nie
    patrzy) ?

    Fantom

  • 2. Data: 2004-01-31 09:08:01
    Temat: Re: Chyba ciekawe pytanie o roszczenie.
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jan 2004, Fantom wrote:
    [...]
    >+ prawem budowlanym). Podczas kupna, SM kazala podpisac oswiadczenie, ze
    >+ kupujacy sie z tym zgadza i nie bedzie dochodzil zadnych roszczen.

    Prawnikiem nie jestem, powiedzieć czy ów zapis *ma moc prawną*
    nie jestem w stanie. Tłumacząc po polsku: jak w umowie z kimś
    zapiszesz że "w razie gdyby... to on ma prawo cię zabić" - to
    ów zapis ważny nie będzie.
    Może jakiś budowlaniec powie czy zapis o którym ty piszesz jest
    ważny - czy nieważny z mocy prawa :)

    >+ Mieszkanie te zostalo darowane drugiej osobie. Czy moze ona roscic od SM
    >+ odszkodowanaia za ten pion elektryczny ?

    IMO nie. Chyba żeby poprzednik też "mogł rościć" MIMO podpisania
    owego papiera...

    >+ Chyba nie dotyczy jej papier podpisany przez poprzednikow ?

    Oczywiście że nie dotyczy. Jej co najwyżej dotyczy *stan* w jakim
    nabyła owo mieszkanie ! Jeśli to mieszkanie jest obciążone jakimikolwiek
    zobowiązaniami (ma "wpis na hipotece", komuś dożywocie przysługuje,...)
    to kupiła je RAZEM Z OBCIĄŻENIAMI.
    Gdzieś (na grupie ? w prasie ?) czytałem opis jak to rodzice
    podarowali dzieciom dom; podarowali razem z obciążeniami przekraczającymi
    kilka razy wartość tego domu :>

    >+ Czy tez moze tylko roscic odszkodowania od
    >+ darczyncow (co oczywiscie jest bez sensu

    Dlaczego ? Darowizna to jest UMOWA.
    Taka sama (w zanczeniu: również uregulowana) jak sprzedaż czy dzierżawa.

    >+ - darownemu koniowi sie w zeby nie patrzy) ?

    To darujący powinien patrzeć, bo jak trafi "na chama"...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-01-31 11:10:38
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Fantom wrote:

    > Witam. Mam taka sytuacje. Jedna osoba kupila nowe miezkanie z SM i byla
    > tam wada praktycznie nie do poprawki (pion elektryczny w mieszkaniu
    > niezgodny z prawem budowlanym).

    Nie wyobrazam sobie wady instalacji "nie do naprawy"

> [...]
    > jej papier podpisany przez poprzednikow ? Czy tez moze tylko roscic
    > odszkodowania od darczyncow (co oczywiscie jest bez sensu - darownemu

    Nie jestem prawnikiem, lecz inzynierem elektrykiem...

    I naprawdenie wiem co to "pion elektryczny".

    (czy chodzi o WLZ - wewnetrzna linie zasilajaca, czy odcinek pomiedzy WLZ
    a liczniikiem, czy tez doprowadzenie z licznika do jakiegos punktu w
    mieszkaniu, gdzie sa nastepne bezpieczniki..)

    Jesli chodzi o odcinek ZA picznikiem, to nalezy on do odbiorcy..
    i mysle, ze jesli WIEDZIAL pan o wadzie w momencie kupna,
    to nieprzysluguje panu roszczenie - trzeba naprawic - i juz.

    Jesli nie wiedzial Pan o wadzie, roszczenie do sprzedajacego
    no ale pan dostal... wiec chyba do nikogo..
    Ale mysle, ze w takim wypadku ozna zwrocic darowizne..

    Boguslaw

  • 4. Data: 2004-02-02 10:55:44
    Od: "Fantom" <s...@u...poczta.onet.pl>

    > Nie wyobrazam sobie wady instalacji "nie do naprawy"

    No dokladnie rzecz biorac, przez mieszkanie przebiega caly pion z kablami
    elektrycznymi, 3 fazowe, domofon, internet, telefon itp. Czyli wszytsko co
    idzie do naszego mieeszkania oraz wszytskich wyzej. Wiec ciezko by rozkuc x
    m2 sciany i te kable posztukowac i przekladac np na klatke schodowa.

> [...]
    > a liczniikiem, czy tez doprowadzenie z licznika do jakiegos punktu w
    > mieszkaniu, gdzie sa nastepne bezpieczniki..)

    Miedzy WLZ a licznikiem i kable do innych mieszkan tez

    Fantom