  • 1. Data: 2007-09-20 13:07:49
    Temat: Brak umowy pisemnej a zadanie zaplaty za wykonana prace
    Od: Paweł Andziak <g...@g...pl>

    Witam,

    chcialbym sie poradzic w takiej sytuacji:

    Osoba A wymysla nowy lek, patentuje go i zleca osobie B zrobienie
    badania rynku, kalkulacji kosztow i ewentualnych zyskow oraz innych
    analiz niezbednych do wykonania badan klinicznych oraz wprowadzenia leku
    na rynek. Cala ta analiza zostaje zawarta w formie dokumentu, ktory
    posluzy do rozmow z funduszami mogacymi sfinansowac badania i
    komercjalizacje leku. Przygotowanie dokumentu zajmuje osobie B około 3
    miesiace. Osoba A obiecuje osobie B wspoluczestniczenie w projekcie oraz
    udzialy w spolce, ktora ma ten nowy lek wprowadzic na rynek. Nastepnie
    stworzony przez osobe B dokument zostaje uzyty w rozmowach z funduszem,
    a osoba A placi osobie B niewielka sume pieniedzy (wystarczajaca tylko
    na pokrycie kosztow polaczen telefonicznych i wyjazdow wykonanych w celu
    stworzenia dokumentu) i informuje, ze na tym wspolpraca sie konczy i
    udzial w spolce nie wchodzi w gre.

    Czy osoba B moze zadac zaplaty za wykonana prace (np. w wysokosci
    minimalnego lub sredniego wynagrodzenia krajowego za 3 miesiace pracy)?
    Zadnych umow pisemnych nie bylo. Byla umowa ustna, ze osoby A i B beda
    mialy udzialy w spolce, jednak nie ma na to swiadkow. Czy jesli osoba B
    wystawi rachunek lub fakture za wykonanie tego dokumentu, to osoba A
    bedzie musiala zaplacic? Obydwie te osoby posiadaja wlasne dzialalnosci
    gospodarcze (jesli to ma znaczenie).

    Chodzi mi w zasadzie o odpowiedz czy jest szansa otrzymania zaplaty za
    wykonanie tej pracy, czy szanse marne, a proby odzyskania moga byc
    kosztowne.

    Aha tego typu prace powinny sie zaczynac umowa pisemna, no ale sie nie
    zaczely, wiec tego nie komentujemy.

    Dzieki za podpowiedzi.

    --
    ganda

  • 2. Data: 2007-09-20 14:30:33
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Andziak" <g...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kosztowne.
    >
    > Aha tego typu prace powinny sie zaczynac umowa pisemna, no ale sie nie

    witam!

    moje zdanie jest takie, że fakturę za usługę zawsze możesz wystawić, a potem
    z niej rozliczasz się z fiskusem; możesz ją wysłać do zamawiająceg firmy A z
    żądaniem zapłaty faktury w terminie X dni, pod rygorem skierowania sprawy do
    sądu; wszystko wysyłasz listem poleconym z dowodem nadania; jeżeli nie
    zapłaci, a tak zapewne będzie, to do sądu pozew o wydanie nakazu zapłaty w
    postępowaniu nakazowym; oczywiście druga strona może się od tego odwołać
    składając w ciągu 14 dni od otrzymania nakazu zarzuty; ty w międzyczasie
    możesz taki nakaz (tylko ten wydany w post. nakazowym) skierować z wnioskiem
    do komornika by udzielił zabezpieczenia; gdyby przeciwnik nie zaskarżył, to
    masz już prostą egzekucję z tego co komornik zabezpieczył; jeżeli jednak
    zaskarży, co zapewne zrobi, to podważy sam fakt zawarcia umowy, domagając
    się byś przedstawił umowę na tę okoliczność; sama faktura to dokument
    podatkowy, ona tylko pośrednio uprawdopodabnia zawarcie umowy; ale może się
    uda; ja jednak bym tak zrobił na miejscu przeciwnika - zażądałbym od ciebie
    umowy zlecenia wykonania opisanej przez ciebie ekspertyzy, skoro obaj
    jesteście przedsiębiorcami, to obowiązuje was zawodowa, szczególna,
    staranność, choćby w zakresie zawierania wszystkich umów, jakichkolwiek, na
    piśmie; a masz choćby dowód odebrania wykonanej ekspertyzy przez firmę A z
    podpisem upoważnionej osoby? może być ciężko

    pzdr

  • 3. Data: 2007-09-20 17:20:23
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał

    > pozew o wydanie nakazu zapłaty w postępowaniu nakazowym;

    Nakazowym?

    > jeżeli jednak
    > zaskarży, co zapewne zrobi, to podważy sam fakt zawarcia umowy,

    Po co miałby się w to pakować? Istnieje opracowanie i jest
    wykorzystywane więc robota została wykonana a autorstwo pewnie
    można by jakoś udowodnić. Została też dokonana zapłata.
    Nie ma sensu kwestionować faktu zlecenia, kwestią jest jego
    wartość. Pozwany stwierdzi że zapłacił tyle na ile się umówili
    a powód nie może udowodnić że umówili się inaczej i polegnie.

    > sama faktura to dokument
    > podatkowy, ona tylko pośrednio uprawdopodabnia zawarcie umowy;

    Niczego nie uprawdopodobnia jeżeli nie jest podpisana przez
    odbiorcę, rodzi za to skutki podatkowe. Czyli nasz pytający byłby
    dwa razy stratny.

  • 4. Data: 2007-09-21 06:25:53
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    wiadomości news:fcuaar$u0o$1@news.onet.pl...
> [...]
    >
    > Niczego nie uprawdopodobnia jeżeli nie jest podpisana przez
    > odbiorcę, rodzi za to skutki podatkowe. Czyli nasz pytający byłby

    witam

    nie jesteś w stanie przewidzieć co zrobi pozwany - może kwestionowac
    wartość, ale może też kwestionować sam fakt zawarcia umowy, skoro pytający
    ma tylko możliwość wystawienia mu faktury, który to dokument nie ma
    wielkiego znaczenia pod względem cywilnoprawnym, a jedynie podatkowym; nigdy
    nie wiadomo co zrobi pozwany;
    druga kwestia - jeżeli poza fakturą pytający ma jeszcze dowód na piśmie, że
    swe zobowiązanie wykonał i jest jakiś protokół przyjęcia zlecenia podpisany
    przez obu, to myślę, że z fakturą jest to już coś, choćby podstawa do
    wydania nakazu zapłaty w upominawczym (co najmniej); zwłaszcza że sąd
    obligatoryjnie sprawdza czy może wydac taki nakaz w upominawczym, a jak nie
    to do zwykłego trybu; w nakazowym - tylko na wyraźny wniosek powoda;
    w swej praktyce zawsze robię tak, że poza fakturą VAT dołączam dowód
    wykonania przez powoda zobowiązania - np. dowód dostarczenia towaru, czy
    dowód wykonania usługi; oczywiście taki dowód musi być na piśmie i podpisany
    przez obie strony sporu - powoda i pozwanego, albo przez upoważnione przez
    nich osoby (np. pracownicy); i to w zupełności wystarczy by uzyskać nakaz,
    pytanie tylko w nakazowym, ale w zupełności wystarczy to, by uzyskac nakaz w
    upominawczym; jednakże ostatnio dla jednej firmy uzyskałem nakaz zapłaty w
    postępowaniu nakazowym, a dołączone zostały faktury i stosowne dowody
    wydania towaru, z tymże tylko te ostatnie były podpisane przez obie strony,
    czy nawet tylko przez pozwanego; to jak widać wystarczyło by uzyskac nakaz
    zapłaty w nakazowym
    teoria przepisów swoją drogą, a praktyka może być, jak widać, rozmaita;

    pzdr