  • 1. Data: 2007-09-20 14:03:53
    Temat: Zawezwanie Skarbu Panstwa do ugody
    Od: "wsadow" <w...@W...gazeta.pl>

    Witam,

    Zdobylem juz formularz takiego zawezwania. Wiem, że mam je złożyć w Wydziale
    Cywilnym przy Sądzie Rejonowym dla m. st. Warszawy ( Barska albo
    Marszałkowska).

    Nie mam pojecia natomiast jaki należy wpisac adres i może też jaką
    konkretnie osobę wzywaną do ugody, na tym zawezwaniu.

    Chodzi mi o to, co lub kto kryje się pod hasłem: SKARB PAŃSTWA.
    Ktoś może mi pomóc w tym temacie?

    Dziękuję i pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-09-20 14:21:31
    Temat: Re: Zawezwanie Skarbu Panstwa do ugody
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wsadow" <w...@W...gazeta.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > konkretnie osobę wzywaną do ugody, na tym zawezwaniu.
    >

    > Chodzi mi o to, co lub kto kryje się pod hasłem: SKARB PAŃSTWA.

    witam

    za Skarb Państwa działają różne państwowe osoby prawne; nie napisałeś o co
    sprawa biega, więc nie sposób wskazać właściciwy podmiot
    podaj więcej szczegółów

    pzdr

  • 3. Data: 2007-09-20 15:24:38
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    krzysiek pisze:
    > za Skarb Państwa działają różne państwowe osoby prawne;

    państwowe osoby prawne to działają raczej we własnym imieniu...

    KG

  • 4. Data: 2007-09-20 16:24:50
    Od: "krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "kam" <x#k...@w...pl#x> napisał w wiadomości

    > państwowe osoby prawne to działają raczej we własnym imieniu...
    >
    > KG

    no rzeczywiście, chodziło mi o państwowe jednostki organizacyjne; jednakże
    chodziło mi o to by pytający podał szczegóły które być może grupie niebawem
    ujawni; ujawnienie to pozwoli udzielić odpowiedzi na pytanie, bez tego ani
    rusz

    pzdr

  • 5. Data: 2007-09-20 16:32:26
    Od: "wsadow" <w...@g...pl>

    Witam,

    Chodzi o obligacje II RP.

    Wedlug jakiejs tam interpretacji przepisow prawnych, tego typu roszczenia
    przedawniaja sie z dniem 1 pazdziernika. Data ta zalezy jakos od daty
    uchwalenia Kostytucji.

    Remedium na przedawnienie ma byc zawezwanie do ugody.

    Tylko nie wiem kogo zawezwac. Ministra Finansow, a moze Ministra Skarbu?

    pozdrawiam
    Wojtekh

  • 6. Data: 2007-09-20 16:38:31
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    wsadow pisze:
    > Remedium na przedawnienie ma byc zawezwanie do ugody.
    >
    > Tylko nie wiem kogo zawezwac. Ministra Finansow, a moze Ministra Skarbu?

    MZ Skarbu (ale to tak na wyczucie)
    możesz zresztą obu

    tylko dlaczego chcesz to kierować do Sądu dla m.st.W-wy?

    KG

  • 7. Data: 2007-09-21 07:02:24
    Od: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "wsadow" <w...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >
    > Remedium na przedawnienie ma byc zawezwanie do ugody.
    >
    > Tylko nie wiem kogo zawezwac. Ministra Finansow, a moze Ministra Skarbu?

    witam

    w orzecznictwie i doktrynie wskazuje się, że powód (wzywający do próby
    ugodowej) winien wskazac państwową jednostkę organizacyjną, z którą związane
    jest dochodzone roszczenie; wskazanie odbywa sie poprzez podanie jako
    pozwanego Skarbu Państwa a pod spodem jednostki która działa w imieniu SP;
    przepisy czasami określają wprost jednostki powołane w tych a tych sprawach
    do reprezentowania SP;
    jedno jest pewne - pozywasz zawsze SP, a jednostka która wpisujesz
    reprezentują ja w procesie z uwagi na rodzaj roszczenia, które związane jest
    z działalnościa tej jednostki; sąd z urządu sprawdza by SP był
    reprezentowany przez właściwą jednostkę bez względu na wskazania powoda (np.
    wyrok SN z 11.01.1974r., II CR 685/73); powód może nawet wskazać więcej
    jednostek organizacyjnych - wtedy sąd zbada która rzeczywiście winna
    występować w procesie; może tez tak sie stać, że zostanie wskazana błędna
    jednostka - znowu sąd z urzędu sprawdza która winna reprezentować SP z uwagi
    na rodzaj roszczenia i ją wzywa do udziału w sprawie w charakterze pozwanej;
    jeżeli jednak powód wskaże kilka jednostek, z których tylko jedna powinna
    reprezentować SP w danym procesie, to nie bada juz czy pozostałe winny też
    czy nie - musi tylko zadbać by choć jedna była ta właściwa którą winna
    reprezentować SP w tym akurat procesie (por. wyrok SN z 29.07.1970r., II CR
    301/70);
    myślę więc że wskaż Skarb Państwa a po tym dane Ministra Skarbu i Ministra
    Finansów (obu) - przy zawezwaniu do próby ugodowej właściwy będzie sąd
    rejonowy, bez względu na w.p.s., właściwości ogólnej pozwanej jednostki
    czyli sąd rejonowy w Warszawie (nie wiem dokładnie który z sądów rejonowych)

    pzdr

  • 8. Data: 2007-09-21 12:24:36
    Od: "wsadow" <w...@g...pl>

    Wielkie dzięki za pomoc.