    From: "Krzysiek" <k...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Brak umowy pisemnej a zadanie zaplaty za wykonana prace
    Date: Fri, 21 Sep 2007 08:25:53 +0200

    wiadomości news:fcuaar$u0o$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "krzysiek" <k...@p...onet.pl> napisał

    > Nakazowym?

    > Po co miałby się w to pakować? Istnieje opracowanie i jest
    > wykorzystywane więc robota została wykonana a autorstwo pewnie
    > można by jakoś udowodnić. Została też dokonana zapłata.
    > Nie ma sensu kwestionować faktu zlecenia, kwestią jest jego
    > wartość. Pozwany stwierdzi że zapłacił tyle na ile się umówili
    > a powód nie może udowodnić że umówili się inaczej i polegnie.

    > Niczego nie uprawdopodobnia jeżeli nie jest podpisana przez
    > odbiorcę, rodzi za to skutki podatkowe. Czyli nasz pytający byłby
> [...]

    witam

    nie jesteś w stanie przewidzieć co zrobi pozwany - może kwestionowac
    wartość, ale może też kwestionować sam fakt zawarcia umowy, skoro pytający
    ma tylko możliwość wystawienia mu faktury, który to dokument nie ma
    wielkiego znaczenia pod względem cywilnoprawnym, a jedynie podatkowym; nigdy
    nie wiadomo co zrobi pozwany;
    druga kwestia - jeżeli poza fakturą pytający ma jeszcze dowód na piśmie, że
    swe zobowiązanie wykonał i jest jakiś protokół przyjęcia zlecenia podpisany
    przez obu, to myślę, że z fakturą jest to już coś, choćby podstawa do
    wydania nakazu zapłaty w upominawczym (co najmniej); zwłaszcza że sąd
    obligatoryjnie sprawdza czy może wydac taki nakaz w upominawczym, a jak nie
    to do zwykłego trybu; w nakazowym - tylko na wyraźny wniosek powoda;
    w swej praktyce zawsze robię tak, że poza fakturą VAT dołączam dowód
    wykonania przez powoda zobowiązania - np. dowód dostarczenia towaru, czy
    dowód wykonania usługi; oczywiście taki dowód musi być na piśmie i podpisany
    przez obie strony sporu - powoda i pozwanego, albo przez upoważnione przez
    nich osoby (np. pracownicy); i to w zupełności wystarczy by uzyskać nakaz,
    pytanie tylko w nakazowym, ale w zupełności wystarczy to, by uzyskac nakaz w
    upominawczym; jednakże ostatnio dla jednej firmy uzyskałem nakaz zapłaty w
    postępowaniu nakazowym, a dołączone zostały faktury i stosowne dowody
    wydania towaru, z tymże tylko te ostatnie były podpisane przez obie strony,
    czy nawet tylko przez pozwanego; to jak widać wystarczyło by uzyskac nakaz
    zapłaty w nakazowym
    teoria przepisów swoją drogą, a praktyka może być, jak widać, rozmaita;

    pzdr