  • 1. Data: 2006-11-20 13:28:26
    Temat: Bezczelna kradzież praw autorskich za granicą
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    Witam.

    Sprawa bardzo nietypowa. Jest sobie bardzo poczytna książka, wielokrotnie
    wznawiana w wielu krajach na całym świecie. Prawa autorskie do tekstów ma
    rodzina autora a do ilustracji pewne polskie wydawnictwo. I autor i ilustrator
    są bardzo znani. Ilustrator zmarł w 1973 a autor w 1966. 36 lat temu pewne
    zagraniczne wydawnictwo wydrukowało swoją wersję językową (reprint oryginału,
    grafika bez zmian, tekst w obcym języku) na co mieli zgodę, była podpisana
    umowa. Nakład był malutki. Obecnie trzaskają to w olbrzymim nakładzie,
    prawdopodobnie ze starych klisz, które sobie zachowali, oczywiście bez zgody
    kogokolwiek. W miedzyczasie, ze względu na różne dziwne okoliczności które tu
    pominę, książka stała się bardzo popularna i chodliwa. Kasę tłuką na tym
    olbrzymią.

    Pytanie:
    Co sprawdzić, zanim wystąpi się na drogę sądową (bez czego się pewnie nie
    obejdzie) i czy koniecznie trzeba to uczynić w ich kraju? (co jest dosyć
    uciążliwe i kosztowne)
    Jakie przepisy międzynarodowe regulują sprawę praw autorskich?

    Wydawca twierdzi, że według miejscowego prawa może sobie drukować i nic komu do
    tego. Kraj daleki, nie UE ale cywilizowany, zakładam więc, że wydawnictwo po
    prostu ściemnia. Do tego ci goście na swojej stronie internetowej zamieszczają
    taki oto tekścik o tej książce:

    "Zabronione używać jako artykuł, replika, ksero i tłumaczenia
    W przypadku chęci kserowania, proszę zgłosić pod następjącym adresem [tu ich
    adres]. Publikacja należy do [oni] (Centrum praw autorskich w [ich kraju])"

    Chodzi o tę książkę (uwaga, ziutki będą):
    https://bookweb.kinokuniya.co.jp/guest/cgi-bin/wshos
    ea.cgi?W-NIPS=9980114460

    pozdrawiam

    Czapla

  • 2. Data: 2006-11-20 13:44:07
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "Czapla" <k...@p...onet.pl> wrote in message

> [...]
    > obejdzie) i czy koniecznie trzeba to uczynić w ich kraju? (co jest dosyć

    Ja bym sprawdził jak wygląda ich prawo autorskie.
    Szczególnie do starszych dzieł.

    A potem sobie odpuścił ściganie za naruszanie "praw autorskich"
    w momencie gdy autor nie żyje. Śmiechu warte. No i na pewno konkretnej
    kasy, na którą przecież nie trzeba było sobie zapracować.

    Stach

  • 3. Data: 2006-11-20 14:04:19
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > A potem sobie odpuścił ściganie za naruszanie "praw autorskich"
    > w momencie gdy autor nie żyje. Śmiechu warte.

    Co do tego ostatniego, to w pełni podzielam tę opinię.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 4. Data: 2006-11-20 16:48:09
    Od: "fotomania" <jacek@WYWAL__TO.FOTOMANIA.PL>

    Użytkownik "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl> napisał w wiadomości

    > A potem sobie odpuścił ściganie za naruszanie "praw autorskich"
    > w momencie gdy autor nie żyje. Śmiechu warte. No i na pewno konkretnej
    > kasy, na którą przecież nie trzeba było sobie zapracować.

    Prawa autorskie przechodza na spadkobiercow . Dlaczego ma sobie cos takiego
    odpuscic ??

    Jaca

  • 5. Data: 2006-11-20 17:20:31
    Od: "Big Jack" <aaaaa@bbbbb@ccccc.zz>

    W wiadomości: news:5867.000000cd.4561ad79@newsgate.onet.pl
    użytkownik *Czapla* napisał(a):

    > Sprawa bardzo nietypowa. Jest sobie bardzo poczytna książka,

    Powineś wiedzieć, że potęga kraju kwitnącej wiśni stoi szpiegostwem
    przemysłowym, kradzieżą technologii, itp. Nie sądzę żeby w obliczu tego
    uszanowali prawa autorskie i to kogoś z drugiego końca świata. Bez
    prawników raczej tego nie rozbierzesz.

    --
    Big Jack
    //////

  • 6. Data: 2006-11-20 23:33:52
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 20.11.2006 Czapla <k...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Co do tego ostatniego, to w pełni podzielam tę opinię.

    Kolega prawdopodobnie nie wie o co w tym wszystkim chodzi i tak sobie
    palnął, a Ty się ucieszyłeś i go poparłeś :) Jeśli nie chcesz ich ścigac
    za naruszenie PA to nie masz w ogóle za co ich ściagać i czegokolwiek się
    domagać.
    Zadzwoń do Polskiej Ambasady w Japonii. Pewnie mają na stanie radcę
    prawnego. Zapytaj jak są regulowane PA. Z całą pewnością są i kto wie czy
    nie na lepszym niż w PL poziomie.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2006-11-21 06:23:02
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "fotomania" <jacek@WYWAL__TO.FOTOMANIA.PL> wrote in message

    > Użytkownik "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl> napisał w wiadomości

    > Prawa autorskie przechodza na spadkobiercow . Dlaczego ma sobie cos takiego
    > odpuscic ??

    Dlatego, że to IMO niemoralne.
    Wystarczy?

    Stach

  • 8. Data: 2006-11-21 07:15:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 21.11.2006 Krzysztof Stachlewski <s...@f...pl> napisał/a:
    > Dlatego, że to IMO niemoralne.

    Na czym owa niemoralność miałaby niby polegać?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2006-11-21 07:31:00
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    > Dlatego, że to IMO niemoralne.
    > Wystarczy?

    ze co????
    a moralne jest w takim razie zarabianie kasy na cudzej pracy/wlasnosci?
    bez zadnych kosztow

    to moze w takim razie wogole zlikwidujmy instytucje dziedziczenia i
    majatek rodzicow przekazujmy panstwu, niech dzieci sie same dorabiaja, bo
    to przeciez niemoralne

  • 10. Data: 2006-11-21 07:37:14
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "szerszen" <s...@t...pl> wrote in message
    > Użytkownik "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl> napisał w wiadomości

    > ze co????
    > a moralne jest w takim razie zarabianie kasy na cudzej pracy/wlasnosci?
    > bez zadnych kosztow

    Przecież własnie napisałem co uważam na ten temat.

    > to moze w takim razie wogole zlikwidujmy instytucje dziedziczenia i majatek
    > rodzicow przekazujmy panstwu, niech dzieci sie same dorabiaja, bo to przeciez
    > niemoralne

    Dziedziczy się majątek. I bardzo dobrze...

    Stach