  • 1. Data: 2006-11-20 11:08:55
    Temat: Karta pojazdu
    Od: "coppi" <c...@w...pl>

    Witam!
    To mój pierwszy post na grupie więc ładnie się witam !!!

    Temat nie nowy, ale podjąłem konkretne działania do odzyskania zbyt
    wysokiej opłaty.
    Sytuacja wygląda tak:

    Złożyłem pozew:

    Sąd:
    SĄD REJONOWY w Rzeszowie
    Wydział I Cywilny

    Pozwany: Gmina Miasto Rzeszów

    POZEW UZASADNIENIE:

    Powód dokonał importu a następnie pierwszej rejestracji na
    terytorium RP pojazdu marki Ford Escort 1,4 kat. Organ rejestrujący
    tj. Gmina Miasto Rzeszów wydał powodowi w dniu 29.06.2004r, kartę
    pojazdu i na zasadzie § 1 rozporządzenia ministra infrastruktury w
    sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu pobrano od powoda opłatę
    w wysokości 500 zł.

    Wyrokiem z dnia 17 stycznia 2006 r. (LJ6/04) Trybunał Konstytucyjny
    orzekł o niezgodności tego przepisu z przepisami ustawy Prawo o Ruchu
    Drogowym i Konstytucji. Tym samym powodowi pobierając od niego
    opłatę wyrządzono szkodę.

    Obecnie opłata za kartę pojazdu wynosi 75 zł, która to kwota
    odpowiada kosztom jej druku i dystrybucji. Kwota dochodzona niniejszym
    pozwem stanowi różnicę pomiędzy bezpodstawnie pobraną kwotą (500
    zł), a kwotą 75 zł, która stanowi koszt druku i dystrybucji tego
    dokumentu.

    ODPOWIEDŹ NA POZEW:

    Powód nie określił w pozwie podstawy prawnej dochodzonego
    roszczenia. Trudno tym samym pozwanemu precyzyjne odnieść się do
    zgłoszonego żądania.

    W pierwszej kolejności zarzucić należy, iż brak jest przepisu prawa
    cywilnego, z którego wynikałaby możliwość zasądzenia zwrotu
    "nadpłacone]" opłaty za kartę pojazdu, co przesądza o
    niedopuszczalności drogi sądowej w sprawie. Opłata była poniesiona
    na mocy obowiązującego w dacie pobrania opłaty rozporządzenia
    Ministra Infrastruktury z dnia 28 lipca 2003 r. w sprawie wysokości
    opłat za kartę pojazdu Sprawa zwrotu "nadpłaty" może być
    dochodzona w drodze postępowania administracyjnego, gdyż obowiązek
    jej wniesienia wynikał z przepisu prawa administracyjnego, pozew
    powinien więc ulec odrzuceniu w drodze art 199 g 1 pkt 1. k p.c
    Podobnie w sprawie wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyiny
    w Opolu stwierdzając, iż odmowa zwrotu za karle pojazdu opłaty.
    która została pobrana na podstawie art. 77 ust 3 ustawy z dnia 20
    czerwca 1997r\ prawo o ruchu drogowym (Dz.U, z 2uO5r, Nr 108, poz. 908
    ze zm.) oraz 5 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia
    28 lipca 2003r w sprawie wysokości opłat za karle pojazdu (Dz.U
    2G03.r Nr 137 poz 1310) stanowi czynność materialno-techniczną. w
    rozumieniu art 3 § 2 pkt 4 prawo D postępowaniu przed sądami
    administracyjnymi (postanowienie WSA w Opolu z 28 listopada 2005r. II
    S.A./Op 380/05 ZNSA 2006/2/11S)
    Z pozwu nie wynika w szczególności aby podstawą żądania było
    odszkodowanie za szkodę wyrządzoną wydaniem aktu normatywnego
    niezgodnego z Konstytucją ratyfikowaną umową międzynarodową lub
    ustawą{Arf, 417(1} § 1 Kpc) Z ostrożności procesowej nadmieniam
    jednak, iż w tym wypadku Gmina Miasto Rzeszów nie jest biernie
    legitymowana gdyż odpowiedzialność ponosi organ który wydał akt
    normatywny -czyli w tym wypadku Skarb Państwa reprezentowany przez
    Ministra Infrastruktury. Pozwany żadnego aktu normatywnego czy decyzji
    administracyjnej, która zostałaby uchylona lub stwierdzono jej
    nieważność nie wydawał. Wobec Tego brak jest podstaw aby żądać
    odszkodowania od Gminy Miasto Rzeszów. Pozwany nie wyrządził szkody
    bezpośrednio i nie skorzystał świadomie z wyrządzonej drugiemu
    szkody Zgodnie z komentarzem do art 422 k c pod redakcją prof. dr hab.
    K Pietrzykowskiego wyd. CH Beck 2005 w sensie podmiotowym o
    odpowiedzialności osoby uzyskującej korzyść ze szkody wysadzonej
    drugiemu decyduje element świadomości i może mieć miejsce tylko w
    wypadku wiedzy o korzystaniu z cudzej szkody. Pozwany nie miał
    świadomości korzystania z cudzej szkody, bo był zobligowany na
    podstawie przepisu do pobierania opłaty i w wypadku zaniechania jej
    poboru narażałby się na odpowiedzialność z tytułu naruszenia
    dyscypliny finansów publicznych. W dacie wniesienia opłaty nie był
    jeszcze wydany wyrok Trybunału Konstytucyinego i brak było wiedzy,
    iż pobieranie opłaty na podstawie powszechnie obowiązującego
    przepisu prawa wyrządza komuś szkodę.
    Wyrok Trybunału Konstytucyjnego zgodnie z Konstytucją RP działa od
    chwili jego wydania przez Trybunał Konstytucyjny i me uchyla on z
    mocą wsteczną (ex tunc) aktu niezgodnego z Konstytucja lub ustawami.
    W związku z tym opłatą za kartę pojazdu była świadczeniem
    należnym i brak.jest podstaw do dochodzenia iej zwrotu, czy zadania
    odszkodowania od pozwanego. Mając wszystko powyższe na względzie
    powództwo powinno zostać odrzucone, ewentualnie oddalone w całości.

    I teraz mam 7 dni na ustosunkowanie się do odpowiedzi Urzędu Miasta.

    Proszę o rady jak dalej walczyć i jak się odnieść do odpowiedzi
    pozwanego.

    Pozdrawiam i będę wdzieczy za wszelką pomoc.

    Tomasz Woźniak

  • 2. Data: 2006-11-20 15:22:41
    Temat: Re: Karta pojazdu
    Od: "Łukasz N" <l...@s...net>

    Użytkownik "coppi" <c...@w...pl> napisał w wiadomości
    s.com...
    >Temat nie nowy, ale podjąłem konkretne działania do odzyskania zbyt
    >wysokiej opłaty.
    >Sytuacja wygląda tak:

    >Złożyłem pozew:
    >
    >Sąd:
    >SĄD REJONOWY w Rzeszowie
    >Wydział I Cywilny
    >
    >Pozwany: Gmina Miasto Rzeszów

    Gratuluje zdecydowania i walki o swoje. Obawiam sie tylko, ze zupelnie nie
    trafiles ze sposobem dochodzenia zwrotu tej kwoty.

    Oplata byla nakladana w trybie administracyjnym - wiec i o zwrot powinienes
    walczyc na drodze postepowania administracyjnego.

    Obawiam sie, ze mozesz sie spotkac z odrzuceniem pozwu na podstawie art. 199
    par. pkt. 1 kpc.
    ------------
    Forum Prawników - www.advokat.com.pl

  • 3. Data: 2006-11-20 15:28:32
    Od: scream <n...@p...pl>

    Poczytaj http://www.zwrotoplaty.pl/

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 4. Data: 2006-11-20 18:10:53
    Od: wombi <w...@n...pl>

    Łukasz N napisał(a):
> [...]
    > walczyc na drodze postepowania administracyjnego.
    >
    > Obawiam sie, ze mozesz sie spotkac z odrzuceniem pozwu na podstawie art. 199

    1. Podstawa roszczenia - art.417 par.1. ze zn.1. Pozwany-Skarb Państwa
    reprezentowany przez ministra właściwego ds.transportu czyli obecnie
    minister transportu jako "spadkobiercy" ministra infrastruktury i
    ministra transportu i budownictwa. Taka "konfiguracja" również będzie
    powodowała niedopuszczalność drogi sądowej?
    2. Moim zdaniem szkodę wywołało samo wydanie aktu normatywnego.To jest
    delikt a o tych rozstrzygają sądy powszechne (czyli w naszym przypadku
    cywilne).

  • 5. Data: 2006-11-20 22:54:13
    Od: wombi <w...@n...pl>

    wombi napisał(a):
    > minister transportu jako "spadkobiercy" ministra infrastruktury i
    > ministra transportu i budownictwa.

    Miało być "spadkobierca" oczywiście.