  • 281. Data: 2003-09-26 11:35:20
    Temat: Re: Badania krwi bez zgody pacjenta
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:bl17s5$3ol$1@news.onet.pl...

    > lekarza

    > wiem, wiem (patrz któryś post sprzed paru godzin);
    > tylko co dalej z owymi słynnymi dylematami etycznymi lekarzy?

    W ostateczności w szpitalu zjawi się dyżurny prokurator, wyda polecenie
    lekarzowi a w razie potrzeby oskarży o utrudnianie postępowania (może wziął
    sianko od pijanego kierowcy, może znajomy).

    Pozdr
    Leszek

  • 282. Data: 2003-09-26 13:24:51
    Temat: Re: do prokuratora z nimi!
    Od: poreba <d...@p...com>

    Robert Fonfara <a...@n...stronie.www> popełnił 25 wrz 2003 na
    pl.soc.prawo utwór news:h7kcr07aiyq7$.wd7oi7uiw9w0$.dlg@40tude.net:

    > Na pobranie krwi bez zgody podejrzanego zezwala art. 74 kpk.
    > Szczegółowy tryb postępowania uregulowany jest w rozporządzeniu MS z
    > 18.VI.2003(Dz. U. Nr 108 poz. 1021).
    > Inną sprawą jest ewentualne prawo lekarza do odmowy przeprowadzenia
    > badania.
    A czy lekarz może odmówić gdy się powołuje go ad hoc na biegłego w post.
    przygotowawczym?
    Tzn. czy może odmówić bycia biegłym, a jeżeli nie, czy wtedy również może
    odmówić pobierania krwi?

    --
    pozdro
    poreba

  • 283. Data: 2003-09-26 13:31:36
    Od: Arek <a...@e...net>

    Robert Fonfara rzecze:
    [..]
    > Zresztą posiłkujesz się nieobowiązującym już brzmieniem art. 74 kpk.

    Skoro twierdzisz, że jest już nowy, to znaczy, pozwalający zrobić z człowiekiem
    co się żywnie podoba policjantowi, także zmusić go do badań zagrażających
    życiu i zdrowi - żółtaczka, hiv itp. - to znaczy, że policyjny totalitaryzm
    państwa polskiego posunął się jeszcze dalej niż sądziłem :(

    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 284. Data: 2003-09-26 13:32:41
    Od: Arek <a...@e...net>

    Grzegorz Lipnicki rzecze:
    > wiem, wiem (patrz któryś post sprzed paru godzin);
    > tylko co dalej z owymi słynnymi dylematami etycznymi lekarzy?

    Sądzę, że już tylko lekarze mogą się przeciwstawić robieniu w tym
    przypadku niewolników z ludzi odmawiając gremalnie zabiegów, na które
    ktoś nie wyraża zgody.

    pozdrawiam
    Arek

    --
    http://www.elita.pl/arek

  • 285. Data: 2003-09-26 14:16:13
    Od: poreba <d...@p...com>

    Arek <a...@e...net> popełnił 26 wrz 2003 na pl.soc.prawo utwór

    [..]
    > Skoro twierdzisz, że jest już nowy, to znaczy, ...

    Zapewne również to, że jak zwykle autorytatywnie wypowiadasz się w
    kwestiach o których nie masz zielonego pojęcia.
    CBDU a dowód przeprowadził R.Fanfara.

    --
    pozdro
    poreba

  • 286. Data: 2003-09-26 14:58:20
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl> napisał
    > tylko co dalej z owymi słynnymi dylematami etycznymi lekarzy?

    Re : Te "dylematy etyczne" przenoszą się jednak na całkiem prozaiczne i
    konkretne dylematy prawne. Lekarze są jedną z grup zawodowych, które
    posiadają wybieralny samorząd o olbrzymich prawach wobec swoich członków.
    Samorząd zarówno nadaje prawo wykonywania zawodu, jak też może tego prawa
    lekarza pozbawić - również w przypadku naruszenia jednej z zasad kodeksu
    etyki lekarskiej. Mamy więc drobny problem : chcę, aby nie wyrzucono mnie z
    zawodu - łamię prawo ; jeśli nie łamię prawa - mogę być pozbawiony prawa
    wykonywania zawodu.
    Wolność, to możliwość wyboru :-))

  • 287. Data: 2003-09-26 16:51:54
    Od: Arek <a...@e...net>

    poreba rzecze:
    > Zapewne również to, że jak zwykle autorytatywnie wypowiadasz się w
    > kwestiach o których nie masz zielonego pojęcia. CBDU a dowód
    > przeprowadził R.Fanfara.

    Buacha cha cha cha cha !!!!!!!!!!

    Ubawiłeś mnie teraz setnie. Ech.. to Twoje ambicjonalne podejście...

    Jeszcze mógłbym zapytać, czy ta aktualizacja jest już obowiązująca,
    a jeśli tak to od kiedy, czy też dopiero będzie obowiązująca.
    Ale mi się nie chce :)

    zdrówka
    Arek

  • 288. Data: 2003-09-26 17:20:27
    Od: Robert Fonfara <a...@n...stronie.www>

    On Fri, 26 Sep 2003 13:24:51 +0000 (UTC), poreba wrote:

    [..]
    > A czy lekarz może odmówić gdy się powołuje go ad hoc na biegłego w post.
    > przygotowawczym?

    Nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć.
    Wydaje mi się jednak, ze organ prowadzący postępowanie powinien w razie
    odmowy zrezygnować z opinii tego lekarza i powołać innego biegłego. Opinia
    złożona pod "przymusem" będzie dla sądu zd. m. bezwartościowa.

    Zresztą na etapie postępowania przygotowawczym biegły ad hoc w przyrodzie
    nie występuje, zaś biegli z listy wiedzą za co im się płaci:)

    > Tzn. czy może odmówić bycia biegłym, a jeżeli nie, czy wtedy również może
    > odmówić pobierania krwi?

    jw. z tym, że bardziej na miejscu jest powołanie się lekarza na art. 39
    Ustawy o zawodzie lekarza(klauzula sumienia).
    Poza tym jak już ktoś na grupie zauważył niebagatelną rolę odgrywa prawo
    korporacyjne czyli osławiony Kodeks Etyki Lekarskiej. Nie wiem jak reguluje
    tę kwestię.

    Problem jest nienowy przypuszczam, że zapadło już jakieś ważkie orzeczenie
    SN. Niestety nie śledzę działalności judykatury w tym zakresie, więc może
    wypowie się ktoś b. kompetentny.

    --
    Robert Fonfara
    ----------------------------------

  • 289. Data: 2003-09-26 18:56:25
    Od: Rena <n...@s...please>

    Robert Fonfara napisał:
    > Poza tym jak już ktoś na grupie zauważył niebagatelną rolę odgrywa prawo
    > korporacyjne czyli osławiony Kodeks Etyki Lekarskiej. Nie wiem jak reguluje
    > tę kwestię.

    Nowy ujednolicony roboczy tekst kodeksu z VII zjazdu Lekarzy
    o którym ostatnio było tak głośno dostępny na stronie Naczelnej
    Izby Lekarskiej
    http://www.nil.org.pl/doc/42/KEL%20-%20roboczy%20uje
    dnolicony%20tekst%20na%20VII%20KZL.pdf

    Art. 15. p 3 i 4
    3.Wszczęcie postępowania diagnostycznego, leczniczego i zapobiegawczego
    bez zgody pacjenta może być dopuszczone tylko wyjątkowo w szczególnych
    przypadkach zagrożenia życia lub zdrowia pacjenta lub innych osób.

    4.Badanie bez wymaganej zgody pacjenta lekarz może przeprowadzić również
    na zlecenie organu lub instytucji upoważnionej do tego z mocy prawa, o
    ile nie stwarza ono nadmiernego ryzyka zdrowotnego dla pacjenta.

    Art. 26.
    Nie jest naruszeniem tajemnicy lekarskiej, jeśli po przeprowadzeniu
    badania lekarskiego na zlecenie upoważnionego z mocy prawa organu wynik
    badania zostanie przekazany zleceniodawcy; nieodzownym warunkiem jest
    jednak, aby lekarz przed rozpoczęciem badania poinformował o tym osobę,
    która ma być zbadana. Wszelkie informacje, które nie są konieczne dla
    uzasadnienia wniosków wynikających z badania, powinny być nadal objęte
    tajemnicą lekarską.

    Pozdrowiam
    Renata Pająk

  • 290. Data: 2003-09-26 21:50:11
    Od: poreba <d...@p...com>

    Robert Fonfara <a...@n...stronie.www> niebacznie popelnil

    > Nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć.
    Szkoda, bo to ciekawe...
    > Zresztą na etapie postępowania przygotowawczym biegły ad hoc w
    > przyrodzie nie występuje,
    A to znikłeś mnie kilkudziesięciokrotnie ;)))

    --
    pozdro
    poreba