    From: Robert Fonfara <a...@n...stronie.www>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: do prokuratora z nimi!
    Date: Fri, 26 Sep 2003 19:20:27 +0200

    On Fri, 26 Sep 2003 13:24:51 +0000 (UTC), poreba wrote:

    [..]
    > A czy lekarz może odmówić gdy się powołuje go ad hoc na biegłego w post.
    > przygotowawczym?

    Nie potrafię jednoznacznie odpowiedzieć.
    Wydaje mi się jednak, ze organ prowadzący postępowanie powinien w razie
    odmowy zrezygnować z opinii tego lekarza i powołać innego biegłego. Opinia
    złożona pod "przymusem" będzie dla sądu zd. m. bezwartościowa.

    Zresztą na etapie postępowania przygotowawczym biegły ad hoc w przyrodzie
    nie występuje, zaś biegli z listy wiedzą za co im się płaci:)

    > Tzn. czy może odmówić bycia biegłym, a jeżeli nie, czy wtedy również może
    > odmówić pobierania krwi?

    jw. z tym, że bardziej na miejscu jest powołanie się lekarza na art. 39
    Ustawy o zawodzie lekarza(klauzula sumienia).
    Poza tym jak już ktoś na grupie zauważył niebagatelną rolę odgrywa prawo
    korporacyjne czyli osławiony Kodeks Etyki Lekarskiej. Nie wiem jak reguluje
    tę kwestię.

    Problem jest nienowy przypuszczam, że zapadło już jakieś ważkie orzeczenie
    SN. Niestety nie śledzę działalności judykatury w tym zakresie, więc może
    wypowie się ktoś b. kompetentny.

    --
    Robert Fonfara