  • 271. Data: 2003-09-26 05:37:11
    Temat: Re: do prokuratora z nimi!
    Od: Robert Fonfara <a...@n...stronie.www>

    On Fri, 26 Sep 2003 01:42:28 +0200, Arek wrote:

    > Robert Fonfara rzecze:
    >
    > Bzdura wierutna.
    > "3. W stosunku do osoby podejrzanej można dokonać czynności wymienionych w § 2 pkt
    > 1, a także za jej zgodą, przy zachowaniu wymagań określonych w § 2 pkt 2, pobrać
    > krew lub wydzieliny organizmu. "
    >
    > "ZA ZGODĄ" jest tam napisane czarno na białym. Nie ma zgody na pobrania krwii to
    > nie można tego zrobić.

    Dobry człowieku, bzudry to wychodzą spod Twojej klawiatury.
    Uważasz, że osoba podejrzana i podejrzany to tożsame terminy?
    Otóż nie, zob. np. 325g kpk, art. 473 kpk - może to uzmysłowi Ci istnienie
    różnicy.
    Po wydaniu postanowienia o przedstawieniu zarzutów, lub przystąpienia
    do przesłuchania w charakterze podejrzanego osoba podejrzana staje się
    stroną postępowania jako podejrzany.
    art. 71p3 nakazuje by przepisy dot. oskarżonego stosować odpowiednio do
    podejrzanego chyba, że kodeks stanowi inaczej.
    Zresztą posiłkujesz się nieobowiązującym już brzmieniem art. 74 kpk.

    --
    Robert Fonfara
    ----------------------------------

  • 272. Data: 2003-09-26 05:52:25
    Temat: Re: Badania krwi bez zgody pacjenta
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    > Jeśli brali udział w wypadku to się pobiera i kwita.

    podajcie mi jeszcze normy zawartości
    alkoholu w moczu ( ponoć jest
    możliwość takiego badania);
    w ustawie znalazłem tylko normy dla krwi
    i wydychanego powietrza (tj. st.po użyciu
    i st. nietrz.).

    pzdr
    gl

  • 273. Data: 2003-09-26 06:08:46
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    > podajcie mi jeszcze normy zawartości
    > alkoholu w moczu ( ponoć jest
    > możliwość takiego badania);

    oczywiście, nie chodzi mi o badanie
    przymusowe, bo pobrania moczu
    bez zgody to ja sobie nie wyobrażam;)

    z ust. pr. o ruchu dr.
    Art. 126. 1. Badanie w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu
    przeprowadza się przy użyciu urządzeń elektronicznych dokonujących pomiaru
    stężenia alkoholu w wydychanym powietrzu.

    2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli stan osoby podlegającej badaniu
    uniemożliwia jego przeprowadzenie urządzeniem elektronicznym. W takim
    przypadku ustalenie zawartości w organizmie alkoholu następuje na podstawie
    badania krwi lub moczu.

    w ust. o wych. w trz. etc., etc. norm zaw. alkoh. w moczu nie znalazłem

    pzdr
    gl

  • 274. Data: 2003-09-26 06:19:43
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    >Czyli minister zdrowia wydał rozporządzenie sprzeczne z ustawą
    > Nie chce mi się szukać ale widziałem i przeczytałem rozporządzenie
    > obligujące lekarza do pobrania krwi na wniosek policji lub prokuratora.

    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA 1)
    z dnia 11 czerwca 2003 r.
    w sprawie wykazu środków działających podobnie do alkoholu oraz warunków i sposobu
    przeprowadzania badań na ich obecność
    w organizmie
    (Dz. U. Nr 116, poz. 1104)
    par.6/../3. Do pobrania krwi do badań jest obowiązany lekarz lub pielęgniarka zakładu
    opieki zdrowotnej lub izby
    wytrzeźwień, a jeżeli badanie dotyczy żołnierza czynnej służby wojskowej albo osoby
    zatrudnionej w jednostce wojskowej
    lub osoby pełniącej służbę lub zatrudnionej w jednostce organizacyjnej nadzorowanej,
    podległej lub podporządkowanej
    ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, zwanemu dalej "ministrem" - także lekarz
    lub pielęgniarka zakładu opieki
    zdrowotnej utworzonego przez Ministra Obrony Narodowej lub ministra.

    4. W przypadku powzięcia uzasadnionego podejrzenia, że pobranie krwi może spowodować
    zagrożenie życia lub zdrowia,
    decyzję o dokonaniu tego zabiegu podejmuje lekarz.

  • 275. Data: 2003-09-26 06:25:30
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Robert Fonfara" <a...@n...stronie.www> napisał w wiadomości

    > Dobry człowieku, bzudry to wychodzą spod Twojej klawiatury.

    Nie męcz się. Gamoń i tak napisze że piszesz bzdury.
    Nie warto się kopać z koniem.

    Pozdr
    Leszek

  • 276. Data: 2003-09-26 06:37:37
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl>

    > w sprawie wykazu środków działających podobnie do alkoholu oraz warunków i sposobu
    przeprowadzania badań na ich
    obecność

    tfuu..
    to chyba chodziło o nieco inne rozporządzenie,
    ale nie sądzę, żeby tam były skrajnie inne regulacje;

    natomiast zajrzyjcie tu:
    http://www.kms.cm-uj.krakow.pl/ArchMedSadKrym/2003/2
    _2003/167-172.htm

    skrót dla modemowców
    "Maciej Barzdo, Beata Jankowska, Jarosław Berent, Stefan Szram
    Badanie stanu trzeźwości w przypadku braku współpracy osoby badanej - podstawy prawne
    działania lekarza

    /../.Zgodnie z Konstytucją Rzeczypospolitej Polskiej, ustawą o zawodzie lekarza oraz
    kodeksem postępowania karnego
    lekarz może pobrać krew od osoby podejrzanej dopiero po uzyskaniu od niej zgody.
    Ustawa prawo o ruchu drogowym oraz
    rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu dokonywania badań na zawartość alkoholu w
    organizmie wprowadzają wyjątek od
    tej zasady obejmujący kierowców podejrzanych o prowadzenie pojazdu w stanie
    nietrzeźwości, od których krew może być
    pobrana nawet w razie braku ich zgody.
    /../obowiązek przełamania ewentualnego oporu badanego należy nie do lekarza, ani
    żadnego pracownika służby zdrowia, a do
    funkcjonariuszy policji doprowadzających osobę podejrzaną do lekarza, któremu zlecono
    pobranie krwi/../
    /../W sprawie tej istnieją poglądy odmienne od naszego. W wydanym przez Okręgową Izbę
    Lekarską w Łodzi grudniowym
    numerze "Panaceum", opublikowano stanowisko Okręgowej Rady Lekarskiej w Łodzi w
    sprawie obowiązku pobierania przez
    lekarzy krwi od osób zatrzymanych w związku z podejrzeniem popełnienia przestępstwa
    pod wpływem alkoholu. W stanowisku
    tym ORL wyraziła pogląd, iż "lekarz nie ma ustawowego obowiązku pobrania krwi od
    osoby zatrzymanej w związku z
    podejrzeniem popełnienia przestępstwa pod wpływem alkoholu, jeżeli osoba ta nie
    wyraża zgody na pobranie krwi. Ustawa o
    zawodzie lekarza zabrania lekarzowi wykonywania czynności diagnostycznej bez zgody
    pacjenta, a w myśl ustawy pobranie
    krwi jest czynnością diagnostyczną (czyli świadczeniem zdrowotnym), pacjentem zaś
    jest każdy obywatel, któremu jest
    udzielane świadczenie zdrowotne
    /../
    Podsumowując, w sytuacji gdy policja doprowadza osobę podejrzaną do lekarza celem
    pobrania krwi do badania na zawartość
    alkoholu, lekarz jest obowiązany do pobrania krwi, ale może to zrobić po wyrażeniu
    zgody przez osobę podejrzaną, z
    wyjątkiem sytuacji, gdy jest nią kierowca, a podejrzenie dotyczy prowadzenia pojazdu
    w stanie nietrzeźwości - wówczas
    krew można pobrać nawet wbrew woli tej osoby, z wyłączeniem przypadków kiedy zabieg
    ten zagraża jej życiu lub zdrowiu"

    cytat na prawach cytatu;
    gl

  • 277. Data: 2003-09-26 07:04:05
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Grzegorz Lipnicki" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    prowadzenia pojazdu w stanie nietrzeźwości - wówczas > krew można pobrać
    nawet wbrew woli tej osoby, z wyłączeniem przypadków kiedy zabieg ten

    I tak to się odbywa. No chyba że tym pijanym kierowcą jest lekarz to wtedy
    wyłaniają się problemy etyczne (solidarność zawodowa).
    A technicznie wygląda to tak jak opisałem kiedyś. Kajdanki, brzuszkiem na
    ziemię, na plecki gruby policjant i ...krewka leci.Obrazek ze szpitala
    wojewódzkiego w Poznaniu.Nawet długo pielęgniarce nie tłumaczyli o co
    chodzi;))

    Pozdr
    Leszek

  • 278. Data: 2003-09-26 07:30:01
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    > I tak to się odbywa. No chyba że tym pijanym kierowcą jest lekarz to wtedy
    > wyłaniają się problemy etyczne

    ...i tu z taką nutką melancholii stwierdzam,
    że nie przypominam sobie, abym kiedykolwiek
    w jakiejś gazecie czytał o takiej odmowie pobrania
    np. od robotnika budowlanego ,
    że o bezrobotnym na zasiłku nie wspomnę
    (a nieco tekstów o tym problemie w prasie czytałem);

    BTW:
    z kpk 74.3 wypadły słowa "za zgodą",
    ale czy ich brak znaczy to samo,
    co zwrot "można przeprowadzić również w razie braku zgody"
    (jak w tzw. Kod. Drog.)???

    gl

  • 279. Data: 2003-09-26 11:16:11
    Od: Rena <n...@s...please>

    Grzegorz Lipnicki napisał:

> [...]
    > "Maciej Barzdo, Beata Jankowska, Jarosław Berent, Stefan Szram
    > Badanie stanu trzeźwości w przypadku braku współpracy osoby badanej - podstawy

    Komentarz który zacytowałeś był napisany do starej wersji KPK przed
    wejściem w życie nowelizacji czyli przed 1 lipca. Obecnie w p 3 art74
    nie ma juz mowy o uzyskaniu zgody a wymieniona możliwość pobrania
    bez zgody w przypadek podejrzenia o prowadzenie w stanie nietrzeźwości
    nie jest już wyjątkem który bywał kiedyś przedmiotem kontrowersji.

    Komentarz z http://www.kgp.gov.pl/gazeta/gazeta/2003/20/art4.htm
    "Nowa redakcja art. 74 par. 3 k.p.k., w wyniku której dopuszczalne są
    badania lub czynności określone w art. 74 par. 2 pkt 1a nadto pobranie
    krwi, włosów lub wydzielin organizmu od osoby podejrzanej bez jej zgody,
    znacznie usprawni i przyspieszy postępowanie, a także rozwiąże
    problemy pobierania krwi od osoby podejrzanej. Do czasu omawianej zmiany
    brak było jednolitych poglądów, co do uprawnień Policji, do pobierania
    krwi od osoby podejrzanej bez jej zgody. Część doktryny uważa,
    że można taką czynność wykonać, ale tylko w ramach czynności
    wykonywanych w trybie art. 308 k.p.k. (oczywiście bez zgody np. T.
    Grzegorczyk), odmienne poglądy traktują natomiast o braku możliwości
    pobierania krwi od osoby podejrzanej bez jej zgody w każdym trybie
    czynności podejmowanych przez Policję (np. R.A. Stefański). Nowela
    jednoznacznie rezygnuje z konieczności uzyskiwania zgody osoby podejrzanej."

    Pozdrowiam
    Renata Pająk

  • 280. Data: 2003-09-26 11:25:55
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    lekarza

    > Komentarz który zacytowałeś był napisany do starej wersji KPK przed
    > wejściem w życie nowelizacji czyli przed 1 lipca.

    wiem, wiem (patrz któryś post sprzed paru godzin);
    tylko co dalej z owymi słynnymi dylematami etycznymi lekarzy?

    pzdr
    gl