  • 31. Data: 2006-01-21 23:15:48
    Temat: Re: Art 323 KPC
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 Jan 2006 23:27:21 +0100, kam napisał(a):

    > Tak samo w art.424[8]§2 kpc. Jeżeli zmiana zaskarżonego orzeczenia była
    > możliwa w drodze innych środków prawnych, skarga podlega odrzuceniu. Nie
    > ma żadnego odniesienia do art.424[1]§3 kpc.
    >
    > KG

    Wiesz ja sie nawet mogę z Tobą zgodzić. Tylko po co w ogóle jest ten §3
    artykułu 424(1)? Mam wątpliwości.

  • 32. Data: 2006-01-22 08:01:55
    Od: chester <c...@p...gazeta.pl>

    Rafał Święch napisał(a):

    > Z logicznym myśleniem u mnie wszystko dobrze.
    Polemizowałbym ;-)

    > Jeżeli sędzia przeprowadził jeszcze raz postępowanie to OK.
    Wystarczy że rozprawę, a nie całe postępowanie. To nie sprawa karna.

    > Tylko, że z tego co pisał kolega wynika, iż
    > sędzia poszedł "na skróty", pominął opinię biegłego, oparł się na
    > ustaleniach poprzedniego sędziego, a tego nie może zrobić. Zmiana sędziego
    > w postęowaniu zdarza się, ale wyjątkowo. Jak sędzia wyjeżdża na urlop to
    > dalej prowadzi sprawę, a wypadki zwolnień mają jednak charakter wyjątkowy.
    > Jakby to był częsty proceder to by jeszcze bardziej wydłużało postępowanie,
    > bo sprawa która ciągnie się np. przez rok, musiałaby być przeprowadzona od
    > nowa.

    Ale ja nie neguję pozostałych faktów. Niestety dla Ciebie upierałeś się
    że ma tu zastosowanie wspomniany artykuł. Ale nowy sędzia przed wydaniem
    wyroku rozprawę jednak przeprowadził. Styl w jakim to zrobił to inna
    para kaloszy. Tak czy owak za to akurat się go czepiać nie można. Jeśli
    były błędy to apelacja będzie zasadna i autor wątku będzie się jeszcze
    długo 'bujał' po sądach maści wszelakiej :-(

    chester
    --
    http://rowerowy.szczecin.pl

  • 33. Data: 2006-01-22 08:32:19
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Rafał Święch napisał(a):
    > Wiesz ja sie nawet mogę z Tobą zgodzić. Tylko po co w ogóle jest ten §3
    > artykułu 424(1)? Mam wątpliwości.

    Żeby wykluczyć złożenie skargi o niezgodność gdy już została rozpoznana
    skarga kasacyjna?

    KG

  • 34. Data: 2006-01-22 11:14:18
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2006 09:32:19 +0100, kam napisał(a):

    > Żeby wykluczyć złożenie skargi o niezgodność gdy już została rozpoznana
    > skarga kasacyjna?

    Przecież wg Ciebie (tak mi się wydaje) w takich sytuacjach i tak nie można
    złożyć skargi o wznowienie, na podstawie §1. Jeżeli już ten paragraf
    wyklucza taką możliwość, to po co dopisywać kolejny?

  • 35. Data: 2006-01-22 11:18:52
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2006 09:01:55 +0100, chester napisał(a):

> [...]
    > były błędy to apelacja będzie zasadna i autor wątku będzie się jeszcze
    > długo 'bujał' po sądach maści wszelakiej :-(

    Bo moim zdaniem m.in z tego artykułu można wywodzić, iż postępowanie
    powinno być prowadzone w sposób opisany przeze mnie w poprzednich postach.
    W tygodniu postaram się podeprzeć swoje stanowisko cytatami z komentarzy do
    k.p.c. Mimo wszystko w pewnej kwestii jesteśmy jednak zgodni.

  • 36. Data: 2006-01-22 11:23:24
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Rafał Święch" <r...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > materiał dowodowy. Jeśli było tak, że sędzia pobierznie tylko przejrzal
    > akta sprawy wysłuchał stron przez te chwil i wydał wyrok to chyba jest coś
    > nie tak. W naszym wypadku osobie zainteresowanej naszą dyskusją
    przysługuje
    > chyba apelacja i powinien to wszystko w niej podnieść. Nie zawsze wszytkie
    > dowody w sprawie mają charakter dokumentów, tak by na tej podstawie można
    > było wydać wyrok. Uważam, że zostały w tym wypadku (jeżeli rzeczywiście
    tak
    > było) naruszone przepisy procedury cywilnej oraz nawet Konstytucji.

    To pisz do RPO i wszystkich świętych, ale nie zawracaj głowy na grupie. Na
    razie jest tak, że sędzia się może zmieniać jak się przewodniczącemu
    wydziału podoba i już.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 37. Data: 2006-01-22 11:25:38
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    Rafał Święch napisał(a):
    > Przecież wg Ciebie (tak mi się wydaje) w takich sytuacjach i tak nie można
    > złożyć skargi o wznowienie, na podstawie §1. Jeżeli już ten paragraf
    > wyklucza taką możliwość, to po co dopisywać kolejny?

    Niekoniecznie, §1 zakłada że wzruszenie orzeczenia nie było i nie jest
    możliwe. Skoro skarga kasacyjna została już rozpoznana i skutkiem tego
    rozpoznania było utrzymanie orzeczenia, to skarga kasacyjna ani nie
    mogła (wynik jej rozpoznania), ani nie może (bo już jedna była, upłynęły
    terminy itd.) doprowadzić do zmiany lub uchylenia orzeczenia. A więc
    skarga o stwierdzenie niezgodności byłaby dopuszczalna. I tylko §3 ją
    wyklucza.

    KG

  • 38. Data: 2006-01-22 11:28:35
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    > "Skarga o stwierdzenie niezgodności (...) przysługuje (...) gdy (...) a
    > zmiana lub uchylenie tego orzeczenia w drodze przysługujących stronie
    > środków prawnych nie _było_ i nie jest możliwe"
    [ciach]

    Masz rację.
    Z ciekawszych rzeczy, to wydaje się, że orzeczenie wydane na skutek
    wniesienia skargi kasacyjnej również czasem może być prejudykatem, o którym
    mowa w art. 417(1) par 2 Kc, o ile będzie ono uchylało orzeczenie sądu II
    instancji i orzekało co do istoty.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 39. Data: 2006-01-22 11:56:12
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

> [...]
    Nie

    > Taka interpretacja przepisów nie jest niczym poparta. Na dobrą sprawę nie
    > miałaby sensu. Chcesz ograniczyć stosowanie skargi o stw. niew. (...) do
    > spraw, w których nie można wnieść skargi kasacyjnej.

    To nie ja chcę - to ustawodawca tak zrobił :)

> [...]
    > których wartość przedmiotu sporu jest większa już nie. Dokonując takiej
    > wykładni przepisów można dojść do wniosku, że nasz ustawodawca lepiej
    > chroni interes stron w sprawach drobnych niż w sprawach większej wagi -
    nie
    > każda (w zasadzie rzadko która) skarga kasacyjna jest przyjmowana do
    > rozpatrzenia, a na jej wniesienie jest krótszy termin - s.k.to "gorszy"
    > środek prawny, trudniej go skutecznie zastosować. Za taką interpretacją
    nie
    > przemawia ani wykładnia językowa tych przepisów ani ratio legis.

    Nie jest tak jak piszesz. Orzeczenie wydane na skutek wniesienia skargi
    kasacyjnej również może być prekudykatem, o którym mowa w art. 417(1) par. 2
    Kc, a więc nikt nie będzie poszkodowany, a wszystkie interesy będą
    chronione. Wynika to m. in. z art. 424(1) par. 3 zd. 2 Kpc.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 40. Data: 2006-01-22 12:41:19
    Od: Rafał Święch <r...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2006 12:25:38 +0100, kam napisał(a):

> [...]
    > terminy itd.) doprowadzić do zmiany lub uchylenia orzeczenia. A więc
    > skarga o stwierdzenie niezgodności byłaby dopuszczalna. I tylko §3 ją

    Nie zgadzam się, w wypadku, o którym piszesz skarga kasacyjna mogła zmienić
    zaskarżone orzeczenie. To, że orzeczenie zostało utrzymane jest wynikiem
    jej rozpoznania. W interpretowanym przepisie chodzi o możliwość zmiany
    orzeczenia w wyniku wnoszonego środka, a nie o efekt. Skoro możliwość
    istniała to oznaczałoby to, że wnieść skargi o wznowienie i tak nie można
    zatem paragraf trzeci nie byłby potrzebny.