eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawo › Analiza odciskow palcow - nauka czy sztuka ? bylo Re: Linie papilarne - jakie geny sa za nie odpowiedzialne - czy mozliwa jest zmiana ?

  • 1. Data: 2002-08-27 12:46:55
    Temat: Analiza odciskow palcow - nauka czy sztuka ? bylo Re: Linie papilarne - jakie geny sa za nie odpowiedzialne - czy mozliwa jest zmiana ?
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Marcin Sciesinski wrote:

    > "Jacek" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    >
    > Taka mala odpowiedz on-topic.
    > Krotkie szukanie w Google zwrocilo mi cos takiego:
    > http://www.forensic-evidence.com/site/ID_Twins.html
    >
    > Bardzo ciekawy artykul odpowiadajacy na czesc Twoich pytan.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Marcin Sciesinski

    Dziekuje bardzo za ten link.
    Oczywiscie Google jest bardzo pomocny, ale interesuje mnie
    przedyskutowanie tego tematu na usenecie niz samo czytanie tekstow
    zrodlowych.

    Bardzo wazny jest inny artykul z tego zrodla, a mianowicie Profesora
    Moenssens'a,
    komentujacy badanie odciskow palcow bardziej jako sztuke niz nauke.
    Profesor wskazuje ze w sprawach z 1993 i 1999 sad najwyzszy usa zwrocil
    sie do sadow o wykazanie wiarygodnosci metody badania odciskow palcow,
    czyli wyrazil watpliwosc co do jej naukowosci i naukowych podstaw
    takiego badania.
    Co wiecej, profesor pisze, ze jakkolwiek badano i porownywano miliony
    odciskow z kart daktyloskopijnych, to jednak nie udowodniono, ani nie
    badano, czy wsrod zgromadzonych odciskow nie znajduja sie jednakowe,
    pochodzace od roznych osob.

    Jakkolwiek artykul pochodzi z roku 2000, to calkowicie pomija
    komputerowa analize odciskow palcow, stosowane techniki i algorytmy.
    Ale te sprawy moge omowic z instytutem ekspertyz sadowych i samymi
    grafologami.
    Ale zdziwiony jestem, ze metoda stosowana powszechnie na swiecie od
    dziesiatkow lat, nie doczekala sie podstaw naukowych i to wlasnie
    medycznych podstaw naukowych, a mianowicie podstawy genetycznej i
    zwiazku okreslonych genow i ich wplywem na ksztalt linii papilarnych.

    Chcialbym napisac prace na ten temat wspolnie z lekarzem , genetykiem,
    gdyz stan wiedzy w temacie bardzo szybko sie zmienia.
    Szczegolnie interesuja mnie prace dotyczace badania osob z wadami
    genetycznymi, u ktorych brak wystepowania lini papilarnych.
    A takze opis zmian linii papilarnych i ich deformacji po
    napromieniowaniu rodzicow w Hiroszimie i Nagasaki i po zazywaniu lekow
    przez kobiety w ciazy, ktore wywolywaly zmiany genetyczne.
    Chcialbym ta prace wyslac na konferencje organizowana przez fbi dla
    ekspertow sadowych.

    Wedlug tego co napisal profesor Moenssens, moze sie okazac ze metoda
    analizy odciskow , w okreslonych przypadkach, prowadzi do
    niezoznaczonych wynikow.

    Jezeli jestes zainteresowany tym tematem to mozemy sie spotkac i temat
    pracy omowic.

    Jacek

    Ostrzezenie dla internetowych trolli.
    ######################################
    W przypadku pojawienia w tym watku lamerskich komentarzy trolli,
    wszystkie zostana zgloszone do abuse i podjeta zostanie standardowa
    procedura prowadzaca do ustalenia zakresu odpowiedzialnosci za szkodliwa
    dzialalnosc w medium publicznym jakim jest internet.

  • 2. Data: 2002-08-27 15:22:31
    Od: a...@p...onet.pl

> [...]
    > odciskow z kart daktyloskopijnych, to jednak nie udowodniono, ani nie
    > badano, czy wsrod zgromadzonych odciskow nie znajduja sie jednakowe,

    Ja czytalem kiedys (niestety nie pamietam gdzie) o jakims facecie ktory byl
    genetycznie tak urobiony ze w ogole nie mial linii papilarnych,ale sam nei wiem
    czy to prawda,ale jesli to sprawa genetyczna to wg mnie kazdy wybryk natury
    jest mozliwy.

> [...]
    > przez kobiety w ciazy, ktore wywolywaly zmiany genetyczne.
    > Chcialbym ta prace wyslac na konferencje organizowana przez fbi dla

    zycze powodzenia (w ktore niestety nie wierze) ale mimo wszystko zycze...

> [...]
    > procedura prowadzaca do ustalenia zakresu odpowiedzialnosci za szkodliwa
    > dzialalnosc w medium publicznym jakim jest internet.

    o napewno ludzie ktorzy maja cos do ciebie sie tu zglosza :)))

  • 3. Data: 2002-08-27 19:48:51
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ostrzezenie dla internetowych trolli.
    > ######################################
    > W przypadku pojawienia w tym watku lamerskich komentarzy trolli,
    > wszystkie zostana zgloszone do abuse i podjeta zostanie standardowa

    Przecież to ty uchodzisz za supertrolla!!!!Samego siebie chcesz
    zakapować?????Toż to jakieś zboczenie;))))

    Leszek

  • 4. Data: 2002-08-27 22:49:28
    Od: Jacek <g...@p...onet.pl>

    Z uwagi na wystapienie bardzo powaznego i swiadomego naruszenia
    regulaminu i netykiety przez osobe piszaca z adresu "Leszek"
    <l...@p...fm>,
    ktora ostrzezona przed konsekwencjami naruszania zasad usenetu i
    naruszania zakazu wysylania postow niezgodnych z tematyka watku
    dyskusji, jak w temacie,
    osoba powaznie naruszyla zasady usenetu, bedac jednoczsnie dodatkowo
    ostrzezona o konsekwencjach tego naruszenia netykiety.

    Poniewaz dyskusja dotyczy bardzo waznego tematu zwiazanego z
    dopuszczalnoscia odrzucenia metody badania linii papilarnych przez
    porownywanie, jako metody zbierania dowodow i identyfikacji sprawcy,
    gdyz pojawily sie opinie wybitnych naukowcow, m.in. cytowana profesora
    kryminologii,
    ze badaniu odciskow palcow brak podstaw naukowych i metode ta mozna
    uznac jako rodzaj sztuki, opartej na wieloletnim doswiadczeniu, a
    niekoniecznie na podstawach naukowych.
    Dodatkowo w jednej z prac, publikowanych w internecie pojawila sie
    informacja, ze sad najwyzszy usa, juz co najmniej dwukrotnie zwracal sie
    do sadow nizszej instancji z zapytaniem, czy metoda analizy odciskow
    palcow opiera sie na podstawach naukowych.
    Co wiecej, z cytowanej pracy wynika, ze nie przeprowadzono dowodu, ze
    kartoteki odciskow palcow
    nie zawieraja takich samych odciskow, pobranych od 2 roznych osob.
    Jedynie wielolewtnie doswiadczenie i kolejne testy wykazaly, ze takiego
    przypadku nie stwierdzono,
    ale jednoczesnie nie wykluczono jego istnienia.

    Drugi istotny aspekt, to badania genetyczne i opisane przypadki zaburzen
    genetycznych, w wyniku ktorych znane sa przypadki osob bez linii
    papilarnych na palcach.

    Celem dyskusji jest zatem zebranie materialu do przedstawienia w formie
    publikacji na konferencji dla zawodowcow, zajmujacych sie tak tematem
    komputerowej identyfikacji na podstawiew odciskow palcow, jak i zbadanie
    istniejacych systemow akwizycji odciskow palcow, algorytmow,
    czy rzeczywiscie sa wolne od wad i bledow i czy identyfikacja jest
    jednoznaczna.

    Poniewaz temat jest bardzo wazny tak dla prawnikow, jak i lekarzy ,
    genetykow, ktorzy m.in. badaja wplyw zaburzen genetycznych na obraz lini
    papilarnych, gdyz nie mozna wykluczyc wyodrebnienia genow
    odpowiedzialnych za mozliwa modyfikacje lini papilarnych w wieku
    doroslym,
    gdyz wtedy badanie odciskow palcow mogloby zostac odrzucone jako
    nienaukowa procedura zbierania dowodow i identyfikacji sprawcy.
    Jest to szczegolnie istotne, gdyz znane sa sprawy, w ktorych
    podejrzanego uznano za winnego jedynie w oparciu o istnienie sladow
    odciskow palcow i skazano na kare smierci.

    Kolejny temat to technologia pobierania i archiwizowania odciskow
    palcow, jak i opis dostepnosci sprzetu i
    technik dla przenoszenia i kopiowania odciskow palcow i nakladania ich w
    innych miejscach.

    Poniewaz temat jest wysoce specjalistyczny, ale zgodny z tematyka obu
    grup,
    przeto z uwagi na wystepowanie wielokrotnych incydentow naruszania
    regulaminu usenetu przez osoby zwane trollami usenetu, ktore czynia
    wszelkie starania, aby nie dopuscic do przedyskutowania tematu,
    wysylaja swiadomie niemerytoryczne posty , ktore zniechecaja
    specjalistow do udzialu w dyskusji.

    Zwracam sie aby administracja zobowiazala wymieniona tutaj osobe do
    przestrzegania regulaminu usenetu i internetu, a w przypadku powtorzenia
    sie incydentu, rozwazyla odciecie tej osoby od dostepu do usenetu,
    jako jedyna skuteczna metode umozliwiajaca wyeliminowanie z dyskusji
    osob, ktore usiluja je zasmiecic
    postami niezwiazanymi z tematem dyskusji.

    (naglowek postu osoby, ktora naruszyla regulamin usenet i pomimo
    ostrzezenia, dokonala tego swiadomie, wysylajac post niezwiazany z
    tematem dyskusji)
    "

    From:
    "Leszek" <l...@p...fm>
    Newsgroups:
    pl.sci.medycyna, pl.soc.prawo
    Re: Analiza odciskow palcow - nauka czy sztuka ? bylo
    Re: Linie papilarne
    - jakie geny sa za nie odpowiedzialne - czy mozliwa
    jest zmiana ?
    Date:
    Tue, 27 Aug 2002 21:48:51 +0200
    Tue, 27 Aug 2002 19:48:49 +0000 (UTC)
    Normal

    Leszek wrote:

    > Użytkownik "Jacek" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    Z UWAGI NA TECHNICZNY CHARAKTER TEGO POSTU NIE MOZE BYC ON PRZEDMIOTEM
    DYSKUSJI

  • 5. Data: 2002-08-28 05:52:31
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    > Z UWAGI NA TECHNICZNY CHARAKTER TEGO POSTU NIE MOZE BYC ON PRZEDMIOTEM
    > DYSKUSJI

    Przejdz oszołomie na grupę pl.soc.monologi jeśli nie chcesz
    dyskutować.Zresztą kto by z tobą chciał....Chociaż nie! Poczekaj!!Może jakiś
    psychiatra?

    Leszek

  • 6. Data: 2002-08-28 09:47:27
    Od: "Tailer" <t...@k...net.pl>

    To się nazywa potocznie faza.
    Związane jest z nadużuciem (przedawkowaniem) pewnych środków
    farmaceutycznych tudzież chemicznych i nie ma nic wspólnego z aspektem
    badania i analizy lini papilarnch.

    ;)
    Odpowiedz w pełni merytoryczna i związana z tematem.

    Tailer
    www.tailer.prv.pl
    Będę z nim (Premierem) jutro jadł kolację to mu przekażę Twoje pytania.
    Odpowie Ci na nie Prezydent w orędziu noworocznym.

  • 7. Data: 2002-08-28 20:20:54
    Od: "Leszek" <l...@p...fm>

    Użytkownik "Tailer" <t...@k...net.pl> napisał w wiadomości

    > Będę z nim (Premierem) jutro jadł kolację to mu przekażę Twoje pytania.
    > Odpowie Ci na nie Prezydent w orędziu noworocznym.

    Poproś jeszcze prof.Wiktora Zina aby pomógł Jackowi w szkicowaniu linii
    papilarnych.Płatnikiem będzie NASA.Jakbyś się widział z Georgiem to pogadaj
    o rabacie.

    Leszek