eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoAnaliza odciskow palcow - nauka czy sztuka ? bylo Re: Linie papilarne - jakie geny sa za nie odpowiedzialne - czy mozliwa jest zmiana ? › Analiza odciskow palcow - nauka czy sztuka ? bylo Re: Linie papilarne - jakie geny sa za nie odpowiedzialne - czy mozliwa jest zmiana ?
    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.medycyna,pl.soc.prawo
    Subject: Analiza odciskow palcow - nauka czy sztuka ? bylo Re: Linie papilarne -
    jakie geny sa za nie odpowiedzialne - czy mozliwa jest zmiana ?
    Date: Tue, 27 Aug 2002 14:46:55 +0200

    Marcin Sciesinski wrote:

    > "Jacek" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    >
    > Taka mala odpowiedz on-topic.
    > Krotkie szukanie w Google zwrocilo mi cos takiego:
    > http://www.forensic-evidence.com/site/ID_Twins.html
    >
    > Bardzo ciekawy artykul odpowiadajacy na czesc Twoich pytan.
    >
    > Pozdrawiam,
    > Marcin Sciesinski

    Dziekuje bardzo za ten link.
    Oczywiscie Google jest bardzo pomocny, ale interesuje mnie
    przedyskutowanie tego tematu na usenecie niz samo czytanie tekstow
    zrodlowych.

    Bardzo wazny jest inny artykul z tego zrodla, a mianowicie Profesora
    Moenssens'a,
    komentujacy badanie odciskow palcow bardziej jako sztuke niz nauke.
    Profesor wskazuje ze w sprawach z 1993 i 1999 sad najwyzszy usa zwrocil
    sie do sadow o wykazanie wiarygodnosci metody badania odciskow palcow,
    czyli wyrazil watpliwosc co do jej naukowosci i naukowych podstaw
    takiego badania.
    Co wiecej, profesor pisze, ze jakkolwiek badano i porownywano miliony
    odciskow z kart daktyloskopijnych, to jednak nie udowodniono, ani nie
    badano, czy wsrod zgromadzonych odciskow nie znajduja sie jednakowe,
    pochodzace od roznych osob.

    Jakkolwiek artykul pochodzi z roku 2000, to calkowicie pomija
    komputerowa analize odciskow palcow, stosowane techniki i algorytmy.
    Ale te sprawy moge omowic z instytutem ekspertyz sadowych i samymi
    grafologami.
    Ale zdziwiony jestem, ze metoda stosowana powszechnie na swiecie od
    dziesiatkow lat, nie doczekala sie podstaw naukowych i to wlasnie
    medycznych podstaw naukowych, a mianowicie podstawy genetycznej i
    zwiazku okreslonych genow i ich wplywem na ksztalt linii papilarnych.

    Chcialbym napisac prace na ten temat wspolnie z lekarzem , genetykiem,
    gdyz stan wiedzy w temacie bardzo szybko sie zmienia.
    Szczegolnie interesuja mnie prace dotyczace badania osob z wadami
    genetycznymi, u ktorych brak wystepowania lini papilarnych.
    A takze opis zmian linii papilarnych i ich deformacji po
    napromieniowaniu rodzicow w Hiroszimie i Nagasaki i po zazywaniu lekow
    przez kobiety w ciazy, ktore wywolywaly zmiany genetyczne.
    Chcialbym ta prace wyslac na konferencje organizowana przez fbi dla
    ekspertow sadowych.

    Wedlug tego co napisal profesor Moenssens, moze sie okazac ze metoda
    analizy odciskow , w okreslonych przypadkach, prowadzi do
    niezoznaczonych wynikow.

    Jezeli jestes zainteresowany tym tematem to mozemy sie spotkac i temat
    pracy omowic.

    Jacek

    Ostrzezenie dla internetowych trolli.
    W przypadku pojawienia w tym watku lamerskich komentarzy trolli,
    wszystkie zostana zgloszone do abuse i podjeta zostanie standardowa
    procedura prowadzaca do ustalenia zakresu odpowiedzialnosci za szkodliwa
    dzialalnosc w medium publicznym jakim jest internet.