  • 1. Data: 2003-08-21 13:25:18
    Temat: Akt notarialny - niekorzystne zapisy
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    Moje poprzednie pytanie zginęło trochę wśród pytań o opłaty, więc
    pytam jeszcze raz w osobnym wątku. Jakie to "niekorzystne zapisy",
    którymi straszą w różnych artykułach na temat kupna mieszkania mogą
    znaleźć się w akcie notarialnym? O co może chodzić?

    Renata

  • 2. Data: 2003-08-22 11:31:09
    Temat: Re: Akt notarialny - niekorzystne zapisy
    Od: "Sekret" <s...@b...pl>

    Użytkownik "Renata Gołębiowska" <R...@a...waw.pl> napisał w
    wiadomości news:slrnbk9i1u.q59.Renata.Golebiowska@154-moo-7.acn
    .waw.pl...
> [...]
    > którymi straszą w różnych artykułach na temat kupna mieszkania mogą
    > znaleźć się w akcie notarialnym? O co może chodzić?

    Niekorzystne zapisy w akcie notarialnym zależą od tego jak i kiedy spisywany
    jest akt i czy aktem jest umowa przedwstępna czy końcowa.
    Jesli spisujesz akt przed zapłaceniem calości opłaty za mieszkanie a resztę
    zobowiązujesz się wpłacić w ustalonym w akcie terminie będzie wyglądało to
    inaczej niż przy wpłatach przed podpisaniem aktu.
    Ja podpisywałam akt przed zapłata reszty pieniędzy. W akcie:
    1. poddawalam się tzw. uproszczonej egzekucji - na wypadek gdybym nie
    zapłaciła developer wchodzi na mój majątek - to zabezpiecza developera.
    2. on zobowiązał się, ze po zapłaceniu przeze mnie calości do dnia... wyda
    mi mieszkanie (klucze itp.) do dnia.... i gdyby tego nie zrobił - on poddaje
    się egzekucji (o kluczyki będziemy się sądzić). Faktycznie klucze przyniósł
    do notariusza i dostałam je w dniu aktu... :-)
    3. W akcie muszą być okreslone szczegóły dot. lokalu: wysokość czynszu,
    wykończenie, to co w nim pozostaje...)
    Aby dokładnie odp. Ci na pytanie dot. haczyków w akcie notarialnym
    musiałabym przejrzeć swój akt paragraf po paragrafie, bo na prawdę ważne są
    szczegóły, a najważniejsze są te, pisane jezykiem czysto-prawniczym.

    Pamiętaj jedno - notariusz to nie adwokat jednej strony i POWINIEN być
    obiektywny. Jesli nie jest - to jest to dupa a nie notariusz, bo taki akt
    będzie wadliwy. W umowie zobowiązania i prawa każdej strony powinny być
    sprawiedliwe - jeśli tak nie jest próbuj wnieść poprawki do aktu - masz
    prawo zapoznać się wcześniej z podpisywaną przez Ciebie tak ważną umową.
    Jeśli się nie uda otrzymać umowy albo wnieść do niej poprawek, a czujesz się
    pokrzywdzona, spróbuj ustalić, ze akt podpiszecie u innego notariusza, a nie
    tego, z którym współpracuje developer. Wybór notariusza jest dowolny i
    developer może się nie zgodzić (bo ma taki kaprys), ale nie wynika to z
    tego, ze NIE MOZE podpisać aktu gdzie indziej. Akt mozna podpisać U KAŻDEGO
    NOTARIUSZA!

    Jeśli natomiast masz na myśli umowę przedwstępną w formie aktu notarialnego
    (a nie umowy cywilno-prawnej) zwróć uwagę na takie zapisy jak:
    1. Twoje kary za nieterminowe wpłacenie i patrz uważnie, czy czasami nie
    doliczają sobie odsetek od kwoty nie wpłaconej od razu np.
    - mieszkanie jest warte 150 tys
    - tytułem zaliczki (lub zadatku) pobierają w dniu tej umowy 20% ze 150 tys.
    czyli 30tys.
    - do momentu dopóki nie wpłacisz reszty czyli pozostałych 120 tys. będą Ci
    od tych 120tys. naliczali odsetki. De fakto płacisz dużo więcej niż warte
    jest mieszkanie (przykład Developera w-wskiego BMI)
    2. Czy jest ustalony termin oddania Ci mieszkania (odbiór techniczny ,
    klucze)
    3. Czy są okreslone kary Developera za niedotrzymanie terminów i jak się
    mają do Twoich kar
    4. W umowie powinny być okreslone wszystkie pierdoły nt. standardu
    wykończenia mieszkania
    5.BARDZO WAŻNE - w umowie MUSI być podana data do kidy podpisany ma być
    końcowy akt notarialny!!! I co w sytuacji gdy któraś ze stron nie dotrzyma
    terminu.
    6. Zwróć uwagę na zapis: zadatek, zaliczka - czyli jakim tytułem wpłacasz
    pierwszą kwotę w dniu podpisania umowy
    7. Jesli mieszkanie buduje się jeszcze, spróbuj rozlożyć płatność na raty -
    po ustaleniu konkretnych terminów zakończenia kolejnych prac, np.: położenie
    dachu do dn.... Po tym terminie 20% wartości, otynkowanie bloku do dn..., po
    tym terminie 10% wartości....
    W wypadku, gdy mieszkania jeszcze nie ma, bo blok dopiero się buduje radzę
    BARDZO UWAŻNIE opisywać każdy punkt umowy dotyczący terminów i kar przy ich
    niedotrzymaniu.

    To wszystko dotyczy też umowy cywilno-prawnej.

    Monika
    p.s. uczulam na zapisy karne, bo wiem, ze w każdej umowie jaką widziałam
    kary płacił tylko Kupujący, a o Sprzedającym nie było wzmianki.... to były
    na prawdę tragiczne umowy...

  • 3. Data: 2003-08-22 13:10:35
    Od: "Sekret" <s...@b...pl>

> [...]
    > którymi straszą w różnych artykułach na temat kupna mieszkania mogą
    > znaleźć się w akcie notarialnym? O co może chodzić?

    znalazłam jeszcze przypadkiem link do artykułu:
    http://profit.redakcja.pl/archiwum/artykul.asp?Artyk
    ul=1515&Strona=3

    M.

  • 4. Data: 2003-08-25 11:42:04
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <bi4v18$jl6$1@nemesis.news.tpi.pl>, Sekret wrote:

    > Niekorzystne zapisy w akcie notarialnym zależą od tego jak i kiedy spisywany
    > jest akt i czy aktem jest umowa przedwstępna czy końcowa. (...)

    Dziękuję za tak szczegółową odpowiedź. Nie podałam dokładnych info o
    jaki akt mi chodzi, co okazuje się jest istotne. Chodziło o kupno
    nowego mieszkania od developera, o akt końcowy i ostateczny.

    Renata