  • 1. Data: 2006-02-07 10:36:59
    Temat: ART.162 Kodeksu Pracy - muszę, czy mogę??
    Od: <f...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Wydawało mi się, że mój post, pojawił się na grupie, ale jakoś nie mogę go
    znaleźć. Post ten dotyczył art. 162 kodeksu pracy, który brzmi jak poniżej:

    ART.162 Na wniosek pracownika urlop może być podzielony na części. W takim
    jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej
    niż 14 kolejnych dni kalendarzowych.

    Według mnie "powinienien" nie jest tożsame z "musi/musieć/zostać zmuszonym" i
    stąd się bierze moja wątpliwość - czy mój urlop musi trwać nie przerwanie 14
    dni kalendarzowych, czy też zgodnie z tym co jest napisane - powinien??
    Szczerze mówiąc w tym roku nie bardzo mi pasuje wykorzystanie w jednym ciągu
    10 dni urlopu (14 dni kalendarzowych) - planuje wykorzystać 7 + 1 dzień wolny
    przypadający za Boże Ciało, a resztę dni wykorzystać na egzaminy, sesje itp...
    (z przypadających mi 20 dni wykorzystałem już 7)

  • 2. Data: 2006-02-07 10:48:25
    Temat: Re: ART.162 Kodeksu Pracy - muszę, czy mogę??
    Od: <d...@w...pl>

    cytat z komentarza

    Zgodnie z art. 152 § 1 k.p. urlop wypoczynkowy powinien być "nieprzerwany",
    co oznacza, iż co do zasady powinien on być wykorzystany jednorazowo, w
    całości. Mając jednak na względzie złożoność sytuacji życiowych po stronie
    uprawnionego pracownika ustawodawca dopuścił możliwość podziału urlopu na
    części.

    W praktyce stosowania analizowanego przepisu pewne kontrowersje budziło
    poprzednie brzmienie jego zdania drugiego, a mianowicie, jak należało
    rozumieć sformułowanie, że w przypadku podziału urlopu na części "co
    najmniej jedna część urlopu powinna obejmować nie mniej niż 14 kolejnych dni
    kalendarzowych", skoro urlopu udziela się w dniach roboczych, a nie w dniach
    kalendarzowych. W drodze wykładni przyjęto, iż nie chodziło tu w istocie
    rzeczy o co najmniej czternastodniowy nieprzerwany urlop wypoczynkowy, lecz
    o takiż okres wypoczynku, na który składają się zarówno dni robocze, jak i
    dni wolne od pracy. Taki kierunek interpretacji wyłania się z nowego
    brzmienia artykułu nadanego ustawą nowelizacyjną z dnia 26 lipca 2002 r.
    (Dz. U. Nr 135, poz. 1146).

    Przy dokonywaniu podziału urlopu muszą być jednak łącznie spełnione dwa
    warunki. Po pierwsze, w wyniku dokonanego podziału co najmniej jedna jego
    część musi obejmować nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Zapewnia
    to realizację w minimalnym stopniu celu urlopu wypoczynkowego, jakim jest
    regeneracja psychofizycznej zdolności do pracy po dłuższym okresie jej
    świadczenia. Po drugie, podział urlopu na części może być dokonany tylko na
    wniosek pracownika; pracodawca nie może w tym zakresie działać samodzielnie,
    nawet gdyby miałoby być to uzasadnione szczególnymi jego potrzebami. Wniosek
    pracownika nie musi być uzasadniony, jednocześnie jednak nie jest on wiążący
    dla pracodawcy, który możliwość dokonania podziału urlopu ocenia z
    uwzględnieniem całokształtu okoliczności sprawy, w szczególności potrzeby
    zapewnienia harmonijnego przebiegu procesu pracy, a także celowości podziału
    ze względu na cel urlopu. Omawiany wniosek może być zgłoszony w każdym
    terminie przed dniem rozpoczęcia urlopu

    Autor: Krzysztof Rączka

  • 3. Data: 2006-02-07 11:05:01
    Od: <f...@W...gazeta.pl>

    <d...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    podziału
    > ze względu na cel urlopu. Omawiany wniosek może być zgłoszony w każdym

    No, ale ja dalej nie jestem pewien jak powinno być... Z jednej strony, wynika
    z tego komentarza, że musi to być 14 dni kalendarzowych, z drugiej strony,
    jest to tylko komentarz do ustawy, a nie np.: orzeczenie sądu (SN), który
    musialo by obowiązywać wszystkich.

  • 4. Data: 2006-02-07 14:46:04
    Od: <d...@w...pl>

    Z przepisu wynika, że jesli nie bierze Pan całego urlopu to jedna część musi
    trwać co najmniej 14 dni odpoczynku (nie muszą to być dni robocze) ale od
    pierwszego dnia urlopu do powrotu do pracy musi minąć 14 dni. (10 dni urlopu
    + 2 soboty + 2 niedziele)

    Nie oczekiwał bym tu orzeczenia SN - bo przepis jest jasny.

  • 5. Data: 2006-02-07 14:54:45
    Od: <f...@W...gazeta.pl>

    <d...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    urlopu
    > + 2 soboty + 2 niedziele)
    >
    > Nie oczekiwał bym tu orzeczenia SN - bo przepis jest jasny.

    Wiem, że się czepiem, ale tam właśnie nie jest napisane, że "musi" tylko,
    że "powinien" trwać te 14 dni... i to mi nie daje spokoju...

  • 6. Data: 2006-02-07 18:05:53
    Od: "Tiger" <c...@c...pl>

    > Wiem, że się czepiem, ale tam właśnie nie jest napisane, że "musi" tylko,
    > że "powinien" trwać te 14 dni... i to mi nie daje spokoju...

    Z semantycznego punktu widzenia moge rozjasnic Twoje watpliwosci. Slowo
    "powinno" w polaczeniu z podmiotem bezosobowym oznacza stosunek obowiazkowy.
    Por. http://sjp.pwn.pl/haslo.php?id=47849 w punkcie c). Twoje watpliwosci
    zapewne biora sie stad, ze w uzyciu potocznym, w zwiazku z podmiotem
    osobowym, slowo "powinno" moze nabrac nacechowania niezobowiazujacego,
    jedynie wskazujacego pewne normy i okreslone wzorce zachowan. Tu jednak mamy
    do czynienia z urlopem, ktory jest jak najbardziej bezosobowy i mozna dodac
    jedynie to, co juz przedmowcy dodali, ze owe 14 dni moga zawierac takze dni
    wolne od pracy - por. slynny "polski dlugi weekend" ;-)

    Pozdrawiam,

    Tiger

  • 7. Data: 2006-02-07 20:19:40
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    f...@g...SKASUJ-TO.pl napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >jednak przypadku co najmniej jedna część wypoczynku powinna trwać nie mniej

    Już Ci odpowiedzieli - ma być min. 14 dni bez pracy.
    I to pracodawca jest odpowiedzialny za to, że tak ma być. Inaczej PIP go załatwi.
    Możecie się umówić, że da Ci urlop na 14 dni wolnego (np. 10 roboczych) a ty
    będziesz 5 dni pracować, a potem na odwrót - niby praca a siedzisz w domu.
    Tylko będzie problem, ja będzieszz miał jakiś wypadek. Pracownik może podłożyć
    świnię, teortycznie był w pracy a tu wypadek...
    Oczywiście to wbrew KP.

    Przymusowe 14 dni to idiotyzm. Ja na szczęście mogłem się dogadać z pracodawcą.
    Chodziło mi o te 14 dni i o możliwość wykorzystania urlopu z poprzedniego roku
    później niż do końca marca.

    Nie wiem, czy legalnie można tak:
    Pracodawca nie udziela urlopu, ale wtedy musi wypłacić ekwiwalent. Jak wypłaci
    to urlopu płatnego chyba już nie ma. Potem bierzesz bezpłatny.
    Jeżeli się da to też wymaga zaufania.

    Arek