  • 11. Data: 2005-01-15 17:06:07
    Temat: Re: Przesyłka - i po przesyłce.
    Od: "js" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Paszczak" <s...@h...pl> napisał w wiadomości
    news:csbi7v$l9b$1@phone.provider.pl...

    > Czyli na to samo wychodzi.

    Co na co wychodzi, bom nie zalapal?

    --
    Wejdz jesli masz ochote na mala perwersje
    http://42.pl/url/ana
    A tu troche romantyzmu
    http://42.pl/url/ank

  • 12. Data: 2005-01-15 17:38:24
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Jan 2005 17:56:39 +0100, js <j...@i...pl>
    napisał:

    > Użytkownik "Wacław Chromik" <w...@i...pl> napisał w
    > wiadomości news:csbh9n$ac3$1@polsl.gliwice.pl...

    [ciach kawał]

    > Na Allegro generalnie przyjelo sie, ze to Sprzedajacy ustala warunki
    > wysylki, okresla czy akceptuje wysylke za pobraniem, okresla rowniez jej
    > koszt.

    To, co "generalnie sie przyjeło" niekoniecznie staje się obowiązującym
    prawem.
    A w wypadku zobowiązań niepieniężnych miejscem spełnienia świadczenia jest
    zawsze siedziba dłużnika, chyba, że dokonano innych uustaleń albo wynika
    to z samej właściwości rzeczy. Jeżeli zatem ustalenia odnosnie sposobu
    przesyłki, miejsca docelowego jej przesłania itp nie są objęte ustaleniami
    przy zawieraniu umowy to oznacza to, że ryzyko przypadkowej utraty rzeczy
    przechodzi na nabywcę z chwilą przekazania rzeczy przewośnikowi. I to
    wyłaćznie w interesie nabywcy leży ubezpieczenie przesyłki i zapewnienie
    bezpieczego przesyłania.

    > To sprzedajacy zawiera umowe z przewoznikiem.
    > To sprzedajacy w razie jakiegokolwiek problemu reklamuje usluge. To na
    > rece sprzedajacego wyplacane jest ew. odszkodowanie.

    Tak. I co z tego?

    > To sprzedajacy powinien zabezpieczyc sie przed ew. roszczeniami ze
    > strony kupujacego, ktore przekraczaja sume odszkodowania oferujac
    > wysylke listem/paczka wartosciowa z wyrazym zaznaczeniem w tresci, iz w
    > przypadku wyboru wysylki paczka zwykla sprzedajacy ogranicza swoja
    > odpowiedzialnosc do kwoty ew. odszkodowania.

    A niby na jakiej podstawie prawnej formuujesz to stwierdzenie? Jedyne
    roszczenie jakie nabywca może mieć do sprzedającego to roszczenie o
    przekazanie przesyłki przewoźnikowi ze wskazaniem właściwego adresu
    odbiorcy i zachowaniem innych ustalonych reguł. A żadnych dodatkowych
    zastrzeżeń czynić nie musi. Wynikają one z przepisów prawa, które każdy
    powinien znać.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 13. Data: 2005-01-15 20:22:30
    Od: "Robert" <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:opsknnaanvmg13b0@kura4m98.it-net.pl...

    > przy zawieraniu umowy to oznacza to, że ryzyko przypadkowej utraty rzeczy
    > przechodzi na nabywcę z chwilą przekazania rzeczy przewośnikowi. I to

    O ile sprzedawca powierzając tą rzecz przewoźnikowi, dołożył "należytej
    staranności". A tak w tym przypadku nie było ! Rzecz wartościową należało
    wysłać przesyłką wartościową. Kropka

    > wyłaćznie w interesie nabywcy leży ubezpieczenie przesyłki i zapewnienie
    > bezpieczego przesyłania.

    Sprzedawcy kolego, sprzedawcy.

    pozdr.

  • 14. Data: 2005-01-15 23:32:30
    Od: poreba <d...@p...com>

    "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> niebacznie
    popelnil news:opsknnaanvmg13b0@kura4m98.it-net.pl:

> [...]
    > właściwego adresu odbiorcy i zachowaniem innych ustalonych
    > reguł. A żadnych dodatkowych zastrzeżeń czynić nie musi.

    Wróćmy do przykładu z Allegro.
    QlZM - nabywca przepieknej urody Nokii za jedyne 100zet od DR.Esa
    nie wyraził ani chęci ubezpieczenia przesyłki
    ani przesłania jej jako wartościowej.
    Przesyłka do QulZMa nie dociera.
    DR Es twierdzi, że rzecz nabywcy przekazał - poprzez przekazanie
    przewoźnikowi (np. Poczcie_Z_Trąbką). I wszystko zgodnie na razie
    z Twoim wywodem.
    Dopóki QlZM nie zażąda udowodnienia spełnienia świadczenia poprzez
    wykazanie, że przewoźnikowi przekazano Nokię 6110 koloru bluewave.

    Czy DR Es będzie mógł to udowodnić mając dowód nadania listu
    poleconego o wadze N g? Ba! Czy będzie mógł podnosić:
    "świadczenia dopełniłem" nawet mając potwiedzenie odbioru przesyłki
    (listu poleconego)?
    I czy naprawdę wielkie znaczenie będzie miało to, że taki sposób
    dostawy uzgodnił bez zastrzeżeń QlZM?

    --
    pozdro
    poreba, pytający tylko - bo ma wątpliwości

  • 15. Data: 2005-01-16 09:29:54
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Jan 2005 21:22:30 +0100, Robert <r...@p...onet.pl> napisał:

    > U?ytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    > napisa? w
    > wiadomo?ci news:opsknnaanvmg13b0@kura4m98.it-net.pl...

    > O ile sprzedawca powierzaj?c t? rzecz przewo?nikowi, do?o?y? "nale?ytej
    > staranno?ci". A tak w tym przypadku nie by?o ! Rzecz warto?ciow? nale?a?o
    > wys?a? przesy?k? warto?ciow?. Kropka

    Genialne. Genialne. No wręcz genialne.
    A teraz po kolei.
    1. sprzedawca wystawia telefon - oferta sprzedazy za co najmniej 800 zł.
    2. nabywca oferuje, że zapłaci 1000 zł.
    3. nie ma wyższych ofert, oferta zostaje przyjęta i w tym momencie zawarta
    zostaje umowa sprzedaży. Telefon staje się własnością nabywcy - art 155 kc
    4. nabywca żada przesłania towaru na wskazany adres, i dokonane zostają
    odpowiednie ustalenia - sposób przesyłki, adres, termin wysłania. Jeżeli
    sprzedawca wykona te postanowienia wtedy zastosowanie ma art 548 kc -
    ryzyko przypadkowej utraty rzeczy obciąża nabywcę.

    "Nalezyta starannosć" obejmuje wyłącznie prawidłowe opakowanie i
    zabezpieczenie przesyłki, oraz wysłanie jej na własciwy, czytelnie wpisany
    na przesyłce adres, w uzgodniony z nabywcą sposób (kurier, poczta, goniec
    itp). Natomiast ubezpieczenie przesyłki (bo przesyłka wartościowa to nic
    innego jak przesyłka ubezpieczona) to świadczenie dodatkowe, takie samo
    jak "ekspres" czy "priorytet" "poczta lotnicza". Jeżeli zatem nabywca nie
    żądał ubezpieczenia przesyłki zbywca nie ma obowiązku tego uczynić.

    > Sprzedawcy kolego, sprzedawcy.

    Ponownie. Podaj podstawę prawną.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 16. Data: 2005-01-16 09:32:21
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Sat, 15 Jan 2005 23:32:30 +0000 (UTC), poreba <d...@p...com>
    napisał:

> [...]
    > Dopóki QlZM nie zażąda udowodnienia spełnienia świadczenia poprzez
    > wykazanie, że przewoźnikowi przekazano Nokię 6110 koloru bluewave.

    Racja. Ale to inna para kaloszy

    > Czy DR Es będzie mógł to udowodnić mając dowód nadania listu
    > poleconego o wadze N g? Ba! Czy będzie mógł podnosić:
    > "świadczenia dopełniłem" nawet mając potwiedzenie odbioru przesyłki
    > (listu poleconego)?

    Owszerm musi wykazać, że przesłał zamówiony towar w umówiony sposób, przy
    zachowaniu nalezytej staranności.

    > I czy naprawdę wielkie znaczenie będzie miało to, że taki sposób
    > dostawy uzgodnił bez zastrzeżeń QlZM?

    Znaczenie ma tylko takie, ze gdyby uzgodniono przesyłkę wartościowę a
    wysłano zwykłą wysyłający ponosiłby odpowiedzialność za powstałą w ten
    sposób szkodę.

    --
    Falkenstein
    skazania.

  • 17. Data: 2005-01-16 11:54:24
    Od: "js" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:opskovb4k9mg13b0@kura4m98.it-net.pl...
    > Genialne. Genialne. No wręcz genialne.
    > A teraz po kolei.
    > 1. sprzedawca wystawia telefon - oferta sprzedazy za co najmniej 800 zł.
    > 2. nabywca oferuje, że zapłaci 1000 zł.

    Na jakiej aukcji tak to wyglada? Jesli cena wyjsciowa to 800 zl, to przy
    braku innych ofert umowa oiewa na kwote wlasnie 800 zl.

    > 3. nie ma wyższych ofert, oferta zostaje przyjęta i w tym momencie zawarta
    > zostaje umowa sprzedaży. Telefon staje się własnością nabywcy - art 155 kc

    Tak wiec : wskazany art. zawiera klauzule, iz strony moga ustalic to
    inaczej.
    Znajac dosc dobrze Allegro oraz z art. 56 i 60 KC wnioskuje, iz strony
    ustalily to inaczej.

> [...]
    > sprzedawca wykona te postanowienia wtedy zastosowanie ma art 548 kc -
    > ryzyko przypadkowej utraty rzeczy obciąża nabywcę.

    Na Allegro przyjal sie inny zwyczaj. Sprzedajacy okresla warunki wysylki, Ty
    licytujac akceptujesz je.
    Mozesz oczywiscie ustalic je odmiennie, ale zdecydowana wiekszosc transakcji
    nie zawiera tego elementu.
    Takze powtorze : IMO dla uwolnienia sie sprzedajacego od odpowiedzialnosci
    za przesylke ponad kwote odszkodowania wyplacanego przez przewoznika
    potrzeba jest wyrazna deklaracja opisana przeze mnie wyzej.

> [...]
    > jak "ekspres" czy "priorytet" "poczta lotnicza". Jeżeli zatem nabywca nie
    > żądał ubezpieczenia przesyłki zbywca nie ma obowiązku tego uczynić.

    To Twoje zdanie.

    > Ponownie. Podaj podstawę prawną.

    Alez podalem, trzeba tylko wyciagnac wnioski.

  • 18. Data: 2005-01-16 11:57:54
    Od: "js" <j...@i...pl>

    Użytkownik "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:opskovf7twmg13b0@kura4m98.it-net.pl...
    > Znaczenie ma tylko takie, ze gdyby uzgodniono przesyłkę wartościowę a
    > wysłano zwykłą wysyłający ponosiłby odpowiedzialność za powstałą w ten
    > sposób szkodę.

    Krotko mowiac Twoim zdaniem ryzyko transakcji na odleglosc ponosi w znacznym
    stopniu kupujacy i to on powinien wykazac dbalosc o swoje interesy?

  • 19. Data: 2005-01-16 12:42:22
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    js wrote:

    > Na Allegro przyjal sie inny zwyczaj. Sprzedajacy okresla warunki
    > wysylki, Ty licytujac akceptujesz je.
    > Mozesz oczywiscie ustalic je odmiennie, ale zdecydowana wiekszosc
    > transakcji nie zawiera tego elementu.

    Dokładnie. Jeżeli nabywca nie określił w jaki sposób chce otrzymać
    przesyłkę, to obowiązkiem sprzedawcy jest wysłać ją w sposób staranny.
    Jeżeli sprzedawca wysłał ją w taki sposób, że w przydaku jej zaginięcia
    nie dostaje pełnego odszkodowania, to on ponosi za to winę.
    Z obowiązku zwrotu byłby zwolniony tylko wówczas, gdyby to nabywca
    określił, że chce otrzymać przesłkę wysłaną tylko i wyłącznie jako
    przesyłka zwykła.
    Jeżeli sprzedawca określił sposób wysyłki i zrobił to źle, to jego wina.
    Zawsze wystawiałem przedmioty określając koszt wysyłki taki aby
    wystarczyło na przesyłkę wartościową. Ktoś kto uważał, że ktoszty
    wysyłki są za wysokie mógł, albo nie licytować, albo na własne ryzyko
    określić inny sposób wysyłki. Metoda wysyłki nie jest częścią
    transakcji tego się nie licytuje.

  • 20. Data: 2005-01-16 13:17:23
    Od: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>

    Dnia Sun, 16 Jan 2005 12:57:54 +0100, js <j...@i...pl>
    napisał:

    > Krotko mowiac Twoim zdaniem ryzyko transakcji na odleglosc ponosi w
    > znacznym stopniu kupujacy i to on powinien wykazac dbalosc o swoje
    > interesy?

    Tak. Miejscem spełnienia świadczenia jest siedziba dłużnika. Inne
    ustalenia mogą mieć niejsce tylko wówczas, gdy ustalenia odnośnie
    przesłania towaru są elementem umowy. Na allegro odpowiedznich ustaleń -
    chociażby odnośnie tego gdzie towar ma zostać przesłany - dokonuje się już
    po zawarciu umowy sprzedaży. Dlatego wysyłka stanowi świadczenie dodatkowe
    - jest dodatkowo opłacana i uzgadniana. A zatem ryzyko obciaża nabywcę i
    to on powinien dbać o to by nic się nie stało.

    --
    Falkenstein
    skazania.