    From: "Rodrig Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Przesyłka - i po przesyłce.
    Date: Sat, 15 Jan 2005 18:38:24 +0100

    Dnia Sat, 15 Jan 2005 17:56:39 +0100, js <j...@i...pl>
    napisał:

    > Użytkownik "Wacław Chromik" <w...@i...pl> napisał w
    > wiadomości news:csbh9n$ac3$1@polsl.gliwice.pl...

    [ciach kawał]

    > Na Allegro generalnie przyjelo sie, ze to Sprzedajacy ustala warunki
    > wysylki, okresla czy akceptuje wysylke za pobraniem, okresla rowniez jej
    > koszt.

    To, co "generalnie sie przyjeło" niekoniecznie staje się obowiązującym
    prawem.
    A w wypadku zobowiązań niepieniężnych miejscem spełnienia świadczenia jest
    zawsze siedziba dłużnika, chyba, że dokonano innych uustaleń albo wynika
    to z samej właściwości rzeczy. Jeżeli zatem ustalenia odnosnie sposobu
    przesyłki, miejsca docelowego jej przesłania itp nie są objęte ustaleniami
    przy zawieraniu umowy to oznacza to, że ryzyko przypadkowej utraty rzeczy
    przechodzi na nabywcę z chwilą przekazania rzeczy przewośnikowi. I to
    wyłaćznie w interesie nabywcy leży ubezpieczenie przesyłki i zapewnienie
    bezpieczego przesyłania.

    > To sprzedajacy zawiera umowe z przewoznikiem.
    > To sprzedajacy w razie jakiegokolwiek problemu reklamuje usluge. To na
    > rece sprzedajacego wyplacane jest ew. odszkodowanie.

    Tak. I co z tego?

    > To sprzedajacy powinien zabezpieczyc sie przed ew. roszczeniami ze
    > strony kupujacego, ktore przekraczaja sume odszkodowania oferujac
    > wysylke listem/paczka wartosciowa z wyrazym zaznaczeniem w tresci, iz w
    > przypadku wyboru wysylki paczka zwykla sprzedajacy ogranicza swoja
    > odpowiedzialnosc do kwoty ew. odszkodowania.

    A niby na jakiej podstawie prawnej formuujesz to stwierdzenie? Jedyne
    roszczenie jakie nabywca może mieć do sprzedającego to roszczenie o
    przekazanie przesyłki przewoźnikowi ze wskazaniem właściwego adresu
    odbiorcy i zachowaniem innych ustalonych reguł. A żadnych dodatkowych
    zastrzeżeń czynić nie musi. Wynikają one z przepisów prawa, które każdy
    powinien znać.

    --
    Falkenstein
    skazania.