  • 1. Data: 2007-11-21 22:15:00
    Temat: Podwójne OC - wezwanie do zapłaty
    Od: "Prezes" <p...@o...pl>

    Witam Sznownych Grupowiczów !!!

    Zwracam się z prośbą o pomoc w następującej sprawie:

    Zakupiłem samochód w autokomisie 07.09.2005 roku. Samochód ten wcześniej
    autokomis kupił od pierwszego właściciela w dniu 31.08.2005 r. (zakup został
    potwierdzony umową kupna - sprzedaży). Od autokomisu razem z fakturą zakupu
    otrzymałem polisę ubezpieczenia OC zawartą na okres od 07.09.2005 do
    06.10.2005 r. w "Warcie". Samochód został przeze mnie przerejestrowany
    09.09.2005 r., w tym samy dniu zawarłem ubezpieczenie OC w PZU na okres 12
    m-cy. Natomiast 16.09.2005 wypowiedziałem umowę OC w "Warcie".

    W dniu wczorajszym 20.11.2007 r. otrzymałem korespondencje z TU ALIANCE -
    pierwsze wezwanie do zapłaty polisy OC za okres od 06.09.2005 do 05.09.2006
    r. w kwocie 318,00, która jest automatyczną wznowieniem polisy. Innych
    informacji i wyjaśnień w przesłanym pisemku nie znajduje. Wezwanie nie
    zostało przez nikogo podpisane i przesłane zwykłym listem. Nie zostałem
    poinformowany przez komis że takie ubezpieczenie istnieje, czy istniało, bo
    podejrzewam że skoro komis wykupił polisę 30-dniową uznał, że "stara" polisa
    wygasła 05.09.2005, kiedy tymczasem została ona automatycznie wznowiona.

    Moim zdaniem wezwanie jest bezpodstawne. Data wymagalności to 05.09.2005r
    czyli okres kiedy właścicielem samochodu był komis, i to od niego TU Allianz
    powinno dochodzić spłaty zaległości.

    W jaki sposób i z czyją ewentualną pomocą najskuteczniej dochodzić swoich
    praw ?

    Z lektury zasobów netu domniemam, ze nie będzie to prosta sprawa, ale chyba
    nie beznadziejna.

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc

    pozdrawiam

    Prezes

  • 2. Data: 2007-11-21 23:06:29
    Temat: Re: Podwójne OC - wezwanie do zapłaty
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "MT" <s...@d...pl> napisał w wiadomości

    > Mialem podobny przypadek odpisz im ze nie jestes z nimi zwiazany zadna
    > umowa i postrasz ich ze chca wyludzic pieniadze , ale najpier zadzwon i
    > zorientuj sie jak sprawy sie maja.

    Z zasady nie komentuję innych porad, ale nie zdzierżyłem. Po co ma dzwonić?
    Przecież z pisma wiadomo, jak się mają sprawy. Było stare ubezpieczenie OC
    o którym pytający nie wiedział. czego może się dowiedzieć z TU nowego?

  • 3. Data: 2007-11-21 23:14:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Prezes" <p...@o...pl> napisał w wiadomości

    Na przesłane Ci pismo odpowiedz mniej więcej tak, jak to opisałeś na
    grupie. Prześlij im ewentualnie kserokopię tej polisy zawartej przez komis
    z Wartą. Twoim obowiązkiem było wypowiedzenie ostatniej polisy. Ustawa nie
    nakłada na Ciebie obowiązku wypowiedzenie wszystkich historycznie
    istniejących umów, bo masz prawo po prostu o nich nie wiedzieć. Sądzę, że
    po prostu Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie wie o istnieniu tej pośredniej
    umowy i stąd skierował swoje roszczenie do Ciebie. Komis również pojazdu
    nie rejestrował na siebie w ciągu tych kilku dni. Stąd według wiedzy TU Ty
    jesteś ich dłużnikiem. Oczywiście możesz czekać, aż pozwą Cię do sądu, ale
    po co się wzajemnie denerwować.

    Jeśli masz chwilę czasu i ochotę, to możesz się w tej sprawie skontaktować
    z samym komisem. może jego właściciel ma gdzieś w dokumentach potwierdzenie
    wypowiedzenia tej poprzedniej umowy. Ale pewnie nie wypowiedział jej i stąd
    jest problem.

  • 4. Data: 2007-11-22 01:46:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]
    > grupie. Prześlij im ewentualnie kserokopię tej polisy zawartej przez
    > komis z Wartą. Twoim obowiązkiem było wypowiedzenie ostatniej polisy.

    jak uzsadanisz słowo "ostatniej"?

    > Ustawa nie nakłada na Ciebie obowiązku wypowiedzenie wszystkich
    > historycznie istniejących umów, bo masz prawo po prostu o nich nie
    > wiedzieć.

    Niestety. Ustawa tak nie mówi.

    "1.W razie zbycia pojazdu mechanicznego, którego posiadacz zawarł umowę
    ubezpieczenia
    OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, na nabywcę pojazdu przechodzą
    prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy."

    Nie ma ani słowa o "niewiedzeniu". Przechodzi i już.

    Art. 32.
    1. Zbywca pojazdu mechanicznego jest obowiązany do przekazania nabywcy
    dokumentów
    potwierdzających zawarcie umowy ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów
    mechanicznych oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie
    30 dni od dnia zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego
    pojazdu i o
    danych osobowych nabywcy.

    I z tego art. 32 można by ewentualnie dochodzić odszkdowania za
    niepowiadomienie nabywcy, ale formalnie składkę opłacić musi.

    Jest jeszcze jedna furtka. Umowa nie przedłuża się, jeśli poprzednia
    składka nie została opłacona w całości. Może nie została.

    I przegra.

  • 5. Data: 2007-11-22 13:37:16
    Od: "Prezes" <p...@o...pl>

    Użytkownik "witek" napisał ...

> [...]
    > prawa i obowiązki zbywcy wynikające z tej umowy."
    >
    > Nie ma ani słowa o "niewiedzeniu". Przechodzi i już.

    Oczywiście że przechodzi, ale umowa, a nie umowy.

> [...]
    > mechanicznych oraz do powiadomienia zakładu ubezpieczeń, w terminie
    > 30 dni od dnia zbycia pojazdu mechanicznego, o fakcie zbycia tego pojazdu

    I podobnie jest tutaj "potwierdzajace zawarcie umowy" a nie umów.

    > Jest jeszcze jedna furtka. Umowa nie przedłuża się, jeśli poprzednia
    > składka nie została opłacona w całości. Może nie została.

    Umowa przedłużyła się w czasie kiedy właścicielem był komis,
    Data wymagalności to 05.09.2005r. Składka za automatycznie
    wznowioną polisę nie została zapłacona, czyli 07.09.2005
    kiedy kupiłem auto z tytułu ww polisy TU nie ponosiło odpowiedzialności
    bo takową ponoci od momentu opłacenia składki
    A wiec jedyną ważna polisą którą otrzymałem była polisa z Warty,
    a wobec tej polisy postąpiłem zgodnie z ustawą, wypowiadając ja
    w wymaganym czasie. Takze Allianz nie ma prawa żądać odemnie
    zapłaty za polise, z której niegdy nie kożystałem.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2007-11-22 15:58:44
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    Prezes w <news:fi2ali$m64$1@news.onet.pl>:

    > Zakupiłem samochód w autokomisie 07.09.2005 roku.

    Czyli w czasie działania ustawy sprzed dodania w art. 31. ust. 1. zdania 4
    "Przepisy art. 28 stosuje się odpowiednio."
    czyli, gdy tak na prawdę nie było wiadomo, czy sie wznawia -- zgodnie z art.
    28

> [...]
    > 09.09.2005 r., w tym samy dniu zawarłem ubezpieczenie OC w PZU na okres 12
    > m-cy. Natomiast 16.09.2005 wypowiedziałem umowę OC w "Warcie".

    Wypowiedziałeś umowę, której nie dało sie wypowiedzieć?

    > W dniu wczorajszym 20.11.2007 r. otrzymałem korespondencje z TU ALIANCE -
    > pierwsze wezwanie do zapłaty polisy OC za okres od 06.09.2005 do 05.09.2006
    > r. w kwocie 318,00, która jest automatyczną wznowieniem polisy.

    Jak wyżej pisałem, w 2005 nie było jasności czy umowa sie wznawia, czy tez
    nie, stąd nowela obowiązująca od 1 stycznia 2006, niech sie teraz prawnicy
    wypowiedzą uwzględniając to co napisałem powyżej.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 7. Data: 2007-11-22 18:38:15
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    No i nasz pytający obowiązku dopełnił. Na niego przeszła przecież tylko ta
    ważna w chwili nabycia pojazdu umowa. poprzednia przeszła na poprzedniego
    właściciela (komis), a nie na niego. Na niego przejść nie mogła, bo w
    chwili nabycia pojazdu nie była już ważna.

  • 8. Data: 2007-11-22 22:48:13
    Od: AmtoPm <a...@g...com>

    wiadomościnews:fi2n25$4l8$5@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > właściciela (komis), a nie na niego. Na niego przejść nie mogła, bo w
    > chwili nabycia pojazdu nie była już ważna.

    Uowa nieopłacona (chociazby w części, np. brak raty składki)
    powoduje,że umowa taka nie jest automatycznie wznawiana, skoro to
    zaległa umowa to na pewno nie została opłacana przynajmniej jedna
    składka, w ogóle nie powinieneś być adresatem tego pisma bo niby z
    jakiej racji i skąd ubezpieczyciel miał Twój adres?

  • 9. Data: 2007-11-23 07:31:53
    Od: "Prezes" <p...@o...pl>

    Użytkownik "AmtoPm" napisał ...

    > Uowa nieopłacona (chociazby w części, np. brak raty składki)
    > powoduje,że umowa taka nie jest automatycznie wznawiana,
    Tak tylko, ze w moim przypadku, w momencie przejęcia własności
    samochodu, nie nastąpiło automatyczne wznowienie polisy, tylko
    przejęcie niezapłaconej automatycznie wznowionej polisy.
    Tylko jest pytanie czy świetle prawa mogłem taką polisę przejąć,
    bo na dobrą sprawę to przejąłem długi po poprzednim właścicielu,
    - tak to wygląda ze strony Allianz, ja sie oczywiści z tym nie zgadzam
    żeby była jasność.

    > skąd ubezpieczyciel miał Twój adres?
    a no właśnie, też mnie to zastanawia, i mam zamiar powołując
    się na ustawę o ochronie danych osobowych o to spytać.

  • 10. Data: 2007-11-23 07:41:36
    Od: "Prezes" <p...@o...pl>

    Użytkownik "'Tom N'" napisał ...

> [...]
    > "Przepisy art. 28 stosuje się odpowiednio."
    > czyli, gdy tak na prawdę nie było wiadomo, czy sie wznawia -- zgodnie z
    Tak, tylko wątpliwości były rozstrzygane przeciwko ubezpieczonemu,
    co pięknie opisała rzecznik ubezpieczonych
    http://www.rzu.gov.pl/vademecum/artykuly/podwojne_OC
    .htm
    I tutaj takie retoryczne pytanie, poca na rzecznik, który tak podchodzi
    do ubezpieczonych ?

    > Wypowiedziałeś umowę, której nie dało sie wypowiedzieć?

    Wtedy nie wiedziałem, że automatycznie wznawiają sie tylko polisy
    zawarte na okres 12 miesięcy.
    Ale przyjąłem zasade przy kupowaniu używanego samochodu,
    podobną jak dziadek mojego znajomego, gdy zakładał spodnie
    czyli - pasek i na wszelki wypadek szelki.
    Wypowiedzenie zostało przez Warte przyjęte, nie uzuskałem od
    Warty w momencie składanie wypowiedzenia, ze taka umowa
    nie wymaga czegoś takiego, to też świadczy o kompetencjach
    pracowników TU.

    pozdrawiam