  • 1. Data: 2007-11-21 17:50:20
    Temat: Rękojmia przy sprzedaży samochodu
    Od: "Praw(n)iczek" <J...@g...com>

    Witam,

    Mam problem: 4 tygodnie temu sprzedałem 9-letni samochód. Kupujący
    przed kupnem sprawdził stan techniczny w warsztacie, na umowie
    podpisał też że znany jest mu stan techniczny samochodu. Samochód nie
    miał żadnych wad ukrytych.

    Trzy dni temu kupujący skontaktował się ze mną i przekazał, że w
    samochodzie rozsypała się skrzynia biegów i że w ramach rękojmii chce,
    żeby pokryć połowę kosztów wymiany i zakupu nowej skrzynii.

    Moje pytanie jest więc następujące: czy ma on rację i czy może
    korzystać z rękojmii w tym wypadku? Auto przecież było nie nowe,
    sprawne w chwili sprzedaży, nie miało wad ukrytych, sprawdzone w
    warsztacie wybranym przez kupującego. Sam jeździłem nim 2 lata, o czym
    kupujący też wiedział. Dodakowo skąd ja mogę wiedzieć jak samochód był
    eksplatowany przez kupującego i czy skrzynia biegów nie została
    podmieniona.

    Proszę o radę jak rozwiązać tę sprawę. Z góry dziękuję.

    --
    Praw(n)iczek

  • 2. Data: 2007-11-21 18:07:39
    Temat: Re: Rękojmia przy sprzedaży samochodu
    Od: "Regand" <r...@v...pl>

    >Proszę o radę jak rozwiązać tę sprawę. Z góry dziękuję.

    Facet nie ma najmniejszych szans na wyciagniecie kasy od ciebie nawet w
    sadzie.
    Wiec nie daj sie zastraszyc i nawet jak bedzie mowil ze juz idzie do sadu to
    nie boj sie bo nic nie wygra.

    pozdrawiam

  • 3. Data: 2007-11-21 18:13:30
    Od: "Praw(n)iczek" <J...@g...com>

    On 21 Lis, 19:07, "Regand" <r...@v...pl> wrote:
> [...]
    > sadzie.
    > Wiec nie daj sie zastraszyc i nawet jak bedzie mowil ze juz idzie do sadu to

    Dzieki. Też jestem tego zdania, bo w przeciwnym wypadku była by to
    jakaś paranoja. Nie miałem najmniejszego zamiaru się dać zastraszyć.
    Chodziło mi, żeby ktoś potwierdził, że mam rację, a najlepiej jakby
    jeszcze podał jakieś małe uzasadnienie prawne :)

    --
    Praw(n)iczek

  • 4. Data: 2007-11-21 18:46:17
    Od: "Regand" <r...@v...pl>

> [...]
    >Chodziło mi, żeby ktoś potwierdził, że mam rację, a najlepiej >jakby
    >jeszcze podał jakieś małe uzasadnienie prawne :)

    Według kodeksu cywilnego sprzedawca jest zwolniony od odpowiedzialności z
    tytułu rękojmi, jeżeli kupujący wiedział o wadzie w chwili zawarcia umowy.
    Jeśli nabywca, został na przykład poinformowany, że auto jest powypadkowe,
    to z tego tytułu nie może rościć pretensji. Także wtedy, jeżeli wady
    wynikają z normalnego zużycia samochodu. Nie można oczekiwać od samochodu,
    który przejechał 150 tys. km, że w najbliższym czasie nic się w nim nie
    popsuje. W praktyce oznacza to, że sprzedawca zwolniony jest od
    odpowiedzialności za wady fizyczne samochodu powstałe w dalszej
    eksploatacji, nie jest natomiast od niej zwolniony, jeżeli w momencie
    sprzedaży jakieś wady podstępnie zataił. Takim zatajeniem mogą być przebite
    numery i podrobione dokumenty (wady prawne), ale także podstępnie ukryte
    mankamenty techniczne (wady fizyczne). Trzeba przy tym pamiętać, że to na
    kupującym ciąży obowiązek udowodnienia sprzedającemu, iż wadę podstępnie
    zataił.

  • 5. Data: 2007-11-21 18:56:35
    Od: "Praw(n)iczek" <J...@g...com>

    On 21 Lis, 19:46, "Regand" <r...@v...pl> wrote:

> [...]
    > kupującym ciąży obowiązek udowodnienia sprzedającemu, iż wadę podstępnie

    Bardzo dziękuję. To uzasadnienie BARDZO mnie uspokoiło... bo nawet jak
    człowiek wie, że ma rację, to i tak często automatycznie się
    denerwuje, szczególnie przy sprawach podobnego typu.

    --
    Praw(n)iczek

  • 6. Data: 2007-11-21 22:28:40
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 21.11.2007 Praw(n)iczek <J...@g...com> napisał/a:
> [...]
    > przed kupnem sprawdził stan techniczny w warsztacie, na umowie
    > podpisał też że znany jest mu stan techniczny samochodu. Samochód nie

    Chciałeś powiedzieć zatajonych.

> [...]
    >
    > Moje pytanie jest więc następujące: czy ma on rację i czy może
    > korzystać z rękojmii w tym wypadku? Auto przecież było nie nowe,

    Formalnie może ale w zakresie wykraczającym poza wady zatajone ta rękojmia
    jest tu w MZ praktyce wyłączona: "...znany jest mu stan techniczny
    samochodu"

    --
    Marcin