  • 1. Data: 2007-11-22 11:04:32
    Temat: obraz i wykorzystanie jego zdjęć
    Od: PG <p...@o...pl>

    Witam,

    Mamy obraz typu "Dama z łasiczką".
    Idę do muzeum.
    Robię mu zdjęcie.
    Produkuję pocztówki z tym zdjęciem - mogę?

    Jakie prawa obowiązują w stosunku do obrazów,
    które należą zazwyczaj do jakiś muzeów,
    - na jakich zasadach mogę korzystać z takich reprodukcji fotograficznych
    do swoich działań?

    PG

  • 2. Data: 2007-11-22 11:30:33
    Temat: Re: obraz i wykorzystanie jego zdjęć
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    PG napisał(a):
    > Mamy obraz typu "Dama z łasiczką".
    > Idę do muzeum.
    > Robię mu zdjęcie.
    > Produkuję pocztówki z tym zdjęciem - mogę?

    Możesz, a nawet więcej: możesz robić pocztówki z reprodukcji,
    którą zrobił ktoś inny. Wiąże się z tym tylko jakiś haracz
    na Fundusz Promocji Twórczości (Art. 40 ustawy).

    > Jakie prawa obowiązują w stosunku do obrazów,
    > które należą zazwyczaj do jakiś muzeów,
    > - na jakich zasadach mogę korzystać z takich reprodukcji fotograficznych
    > do swoich działań?

    Po 70 latach po śmierci autora prawa autorskie wygasają. Fotografia
    obrazu dwuwymiarowego (a więc bez ram) nie jest odrębnym utworem, lecz
    jedynie kopią, nie jest więc przedmiotem ochrony prawa autorskiego.

    Tak jest w Polsce: http://prawo.ngo.pl/x/10237

    W innych krajach bywa różnie:
    http://commons.wikimedia.org/wiki/Commons:When_to_us
    e_the_PD-Art_tag

    Zatem "Damę z łasiczką" możesz wykorzystywać: z innymi twórcami
    warto się upewniać :) (nie wygasły jeszcze prawa autorskie np. do
    Wojciecha Kossaka i Witkacego).

    R.