  • 11. Data: 2004-02-16 08:20:32
    Temat: Re: Podpis za kogoś
    Od: "greg" <g...@p...edu.pl>

    Użytkownik "Mrls" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:c0ounp$lgf$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Może rozszerzę zakres informacji...
    > Byłem upoważniony do odbioru gotówki w sklepie. Miałem pisemne
    upoważnienie
    > w tym zakresie i zgodę prezesa aby podpisać się za niego na dokumencie KP.
    > Wręczający mi gotówkę wiedzieli kim jestm i akceptowali mój podpis za
    > prezesa spółki (podpisywałem się nazwiskiem prezesa o czym oni wiedzieli).
    > Czy zatem jeżeli byłem upoważniony do tego wszystkiego i działałem z
    > polecenia można mi coś w związku z tym zarzucić?? szczególnie chodzi mi o
    > fałszowanie podpisu czy dokumentu??
    >
    > dzięki
    I jeszcze wyrok SN w tej własnie materii

    Dla bytu przestępstwa z art. 270 § 1 kk zupełnie obojętne jest to, czy
    osoba, której podpis podrobiono na dokumencie, wiedziała o tym lub wyraziła
    na to zgodę, czy też nie. Dokument jest bowiem podrobiony wówczas, gdy nie
    pochodzi od osoby, w której imieniu został sporządzony. Podpisanie innej
    osoby jej nazwiskiem na dokumencie mającym znaczenie prawne, nawet za zgodą
    tej osoby, stanowi przestępstwo z art. 270 kk. Dla bytu tego przestępstwa
    jest przy tym obojętne, czy ktoś poniósł przez to szkodę, czy też nie.

  • 12. Data: 2004-02-16 13:44:54
    Od: bosz <b...@u...agh.edu.pl>

    Mrls wrote:

    > Witam,
    > Czy można karnie odpowiadać za podpisywanie się za drugą osobe jeżeli ta o
    > tym fakcie wiedziała i na której polecenie było to wykonywane?? Nikt nie
    > został wprowadzony przez to w błąd.
    > Proszę o wyjaśnienie
    >
    > Mrls

    Zdecyduj sie... cO napisales.
    SOWJE nazwosko, czy nie sowje ?

    Jesli TY sie podpisales, to ok.

    Jesli napisales NIE SWOIM nazwiskiem - to wiesz
    tak jak pisali koledzy...
    Przestepstwo przeciw dokumatnow i pare lat wiezienia.

    Boguslaw

  • 13. Data: 2004-02-16 15:36:26
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@n...net> napisał w wiadomości

    > Nie do końca rozumiem, ale wydaje mi się, że o ile z formy nie wynika
    > jasno, że taki podpis ma charakter informacyjny, czyli odrecznie
    napisane
    > np. "za Arnolda Szwarcenengera podpisal sie <podpis> Grzegorz Lato
    > </podpis>" to będzie to zawsze Art. 270.

    Toż właśnie to napisałem. Generalnie sfałszować możesz cudzy podpis.
    Swojego sfałszować nie możesz. Jak pod umową sprzedaży Twojego samochodu
    podpiszę się czytelnie ja, to umowa będzie oczywiście nieważna, ale
    sfałszowania podpisu mi zarzucić nie możesz. Możesz zarzucić oszustwo,
    przywłaszczenie mienia - ale nie sfałszowanie podpisu.

  • 14. Data: 2004-02-16 19:36:43
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

> [...]
    > Czy zatem jeżeli byłem upoważniony do tego wszystkiego i działałem z
    > polecenia można mi coś w związku z tym zarzucić?? szczególnie chodzi mi o

    Przy takiej świadomości wręczających gotówkę
    może wyjść na to, że zarzuci się im pomocnictwo
    do popełnienia przestępstwa, które Ty jednoznacznie
    popełniłeś.

  • 15. Data: 2004-02-16 20:49:26
    Od: "Mrls" <m...@p...onet.pl>

    Sprawa wygląda dokładnie tak,
    1. dostałem na piśmie upoważnienie od prezesa do odbioru gotówki i do
    składania podpisu za niego na dokumentach (jeżeli możliwe jest takie
    upoważnienie)
    2. pojechałem po odbiór gotówki, pokazałem upoważnienie i podpisałem się za
    prezesa (jego nazwiskiem) oczywiście wręczający mi gotówkę mieli świadomość
    tego kim jestem i ze podpsuje się za prezesa.
    3. ci co dali mi gotówkębyli pracownikami tej samej firmy. Zostali zwolnieni
    bo nakradli i teraz szukają różnych dziwnych rzeczy.

    Pytanie dotyczy tego czy mogą mi zaszkodzić w jakiś sposób. Myśle, że podpis
    można traktować jako dokonany z upoważnienia tej osoby której podpis
    figuruje.

    pozdrawiam
    Kiko

  • 16. Data: 2004-02-16 21:15:12
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Mrls wrote:

> [...]
    >
    > Pytanie dotyczy tego czy mogą mi zaszkodzić w jakiś sposób. Myśle, że podpis
    > można traktować jako dokonany z upoważnienia tej osoby której podpis

    Tak jak pisali wcześniej -- nie ma to znaczenia dla przestępstwa z art
    270 §1 kk.
    W takiej sytuacji ZAWSZE podpisuje się swoim imieniem i nazwiskiem.
    Każdą (prawie) czynność można przecież wykonać przez pełnomocnika. Nie
    ma takiej sytuacji (no chyba, że osoba umie czytać a nie umie pisać --
    art. 79 kc) według polskiego prawa, kiedy można się podpisać cudzym
    nazwiskiem.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    There is nobody so irritating as somebody with less intelligence and

  • 17. Data: 2004-02-17 06:47:29
    Od: Marcin 'stern' Surowiec <s...@f...id.pl_a.to.usun>

    Kiedyś tam (Mon, 16 Feb 2004 o 06:56 GMT) kam oznajmił/a
    (chyba świadomie):

    > no nie może :)

    a jakby się z dokumentem pojednał? :)

    Pozdrawiam
    Marcin

  • 18. Data: 2004-02-17 09:11:25
    Od: "majestro" <m...@o...pl>

> [...]
    podpis
    > można traktować jako dokonany z upoważnienia tej osoby której podpis

    ad.1. skoro miales upowaznienie prezesa do odbioru gotowki to trzeba bylo
    sie podpisywac swoim nazwiskiem

    ad.2. miales upowaznienie ok udowodnij im ze pokazales

    ad3 skad pewnosc ze pracownicy nakradli to ty w porozumieniu z prezesem
    dzialaliscie niezgodnie z prawem. Moze o to wam chodzilo

    Czy moga zaszkodzic oczywiscie jako porzadni obywatele powinni poinformowac
    prokuratora o popelnieniu przestepstwa najszybciej jak to mozliwe

  • 19. Data: 2004-02-17 09:32:05
    Od: "SQLwysyn" <s...@w...pI>

> [...]
    > 1. dostałem na piśmie upoważnienie od prezesa do odbioru gotówki i do
    > składania podpisu za niego na dokumentach (jeżeli możliwe jest takie

    nie jest mozliwe

> [...]
    świadomość
    > tego kim jestem i ze podpsuje się za prezesa.

    bez znaczenia

    > 3. ci co dali mi gotówkębyli pracownikami tej samej firmy. Zostali
    zwolnieni
    > bo nakradli i teraz szukają różnych dziwnych rzeczy.
    >
    > Pytanie dotyczy tego czy mogą mi zaszkodzić w jakiś sposób.

    Oczywiscie. Podstawiles sie i to IM a nie prezesowi.

    --
    SQLwysyn
    370HSSV-0773H

  • 20. Data: 2004-02-17 11:12:05
    Od: Marcyś <m...@x...pl>

    Użytkownik "Marcin 'stern' Surowiec" <s...@f...id.pl_a.to.usun> napisał
    w wiadomości news:slrn.pl.c33dv4.3vuh21b.stern@www.slrn.z.pl...

    > a jakby się z dokumentem pojednał? :)

    To znaczy zrobił z siebie kleksa na tym dokumencie?