  • 11. Data: 2014-08-01 10:43:17
    Temat: Re: Podpis elektroniczny: czy narusza prawo użędnika?
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Dokument ydany przez urząd ma być podpisany certyfikatem urzędu, a nie
    > pracownika.

    Pytanie jest inne, czy konkretny dokument ma być podpisany przez urzędnika.
    Jeśli tak to musi posiadać indywidualny certyfikat (a nie certyfikat
    stanowiska) zapewne dedykowany korzystaniu w urzędzie. I pewnie tak właśnie
    jest.

    > Ale jak podpisujesz elektronicznie przelew do banku, to jest specjalny
    > certyfikat, który musi podpisać dwie osoby w imieniu spółki przykładowo.

    Widocznie taką umowę na prowadzenie rachunku zawarł, że nie musi się
    podpisać osobiście.

    > Chodzi o stronę formalną. Jan KOWALSKI jako osoba fizyczna i Jan KOWALSKI
    > jako osoba upoważniona do wydania decyzji, to jedna i ta sama osoba, ale z
    > formalnego punktu widzenia są dwa podmioty prawa.

    Ale jak ma się podpisać osobiście to musi to zrobić swoim certyfikatem.

  • 12. Data: 2014-08-01 10:56:07
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Myślałem o tym. Ale ta analogia działa w ten sposób, ze to ów urzędnik, a
    > nie urząd wyklikuje hasło do podpisu. Na dokumencie podpis jest urzędnika,
    > ale na pieczątce PESLA nie ma.

    I gdzie według Ciebie jest podpis a gdzie pieczątka ?

    Jeśli urzędnik ma podpisać dokument to użyje zawsze swojego certyfikatu.
    Jakby miał przybić pieczątkę to by wystarczył właśnie taki certyfikat
    funkcyjny. Są jakieś dokumenty z pieczątką ale bez podpisu ?

  • 13. Data: 2014-08-01 11:13:10
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 01 Aug 2014 10:33:34 +0200, John Kołalsky napisał(a):

    > Wydaje się, że ... ma być certyfikatem urzędnika wystawionym na potrzeby
    > korzystania w urzędzie. I tak pewnie jest :-)

    A ja mam w związku z tym pytanie. Szukałem kiedyś w polskich ustawach
    jakichś podstaw do uznania, że istnieje coś takiego jak "certyfikat
    wystawiony na potrzeby korzystania w urzędzie" I nie znalazłem.
    Wychodziło mi cały czas, że wszelkie zawarte w certyfikacie podpisu
    kwalifikowanego informacje o ograniczeniach jego stosowania nie mają z
    punktu widzenia naszego prawa żadnego znaczenia. Takim "ograniczonym"
    certyfikatem można podpisać wszystko i będzie to według prawa ważne.
    Czyżby w tej dziedzinie coś się zmieniło?

  • 14. Data: 2014-08-01 11:48:19
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]
    > punktu widzenia naszego prawa żadnego znaczenia. Takim "ograniczonym"
    > certyfikatem można podpisać wszystko i będzie to według prawa ważne.

    Nie wiem, ale wydaje mi się, że tak, tj że można podpisać wszystko. Nie
    widzę zresztą większego sensu by było inaczej. Bo rozumiem, że chciałbyś by
    ktoś kto użył podpisu wbrew ograniczeniom odpowiadał a nie np że podpis jest
    tylko nieważny. Samo w sobie ma to sens, ale jak chodzi o ograniczenia tego
    rodzaju co urząd/prywatnie to narażałoby to głównie zwykłych użytkowników na
    dodatkową odpowiedzialność niewiele wnosząc do wiarygodności podpisywanej
    treści. Masz kilka certyfikatów i z nich korzystasz. Pieprznąłeś się i co ?

    > Czyżby w tej dziedzinie coś się zmieniło?

    A coś sugeruje, że się zmieniło ?

  • 15. Data: 2014-08-01 12:03:16
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 01 Aug 2014 11:48:19 +0200, John Kołalsky napisał(a):

    > A coś sugeruje, że się zmieniło ?

    W całej tej dyskusji wszyscy twierdzą, że powinien to być podpis z
    certyfikatem "do użytku urzędowego", więc myślałem, że przeoczyłem zmiany
    prawa.

    W swojej praktyce spotykam bardzo często ludzi święcie przekonanych, że
    podpisy kwalifikowanie mogą być stosowane tylko w zakresie zapisanym w
    certyfikacie. Bardzo typowa sytuacja występująca w małych firmach:
    certyfikat kwalifikowany jest wystawiony na właściciela a używają go
    pracownicy księgowości. Zazwyczaj zadaję w takim wypadku właścicielowi
    pytanie: co zrobi jak się okaże, że sprzedał właśnie swój nowy samochód
    za 100 zł?

  • 16. Data: 2014-08-01 13:24:54
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

> [...]

    > W całej tej dyskusji wszyscy twierdzą, że powinien to być podpis z
    > certyfikatem "do użytku urzędowego", więc myślałem, że przeoczyłem zmiany

    Według mnie sugerowano tylko, że zamiast certyfikatu urzędu ma być
    certyfikat osobisty z odpowiednimi ograniczeniami.

> [...]
    > pracownicy księgowości. Zazwyczaj zadaję w takim wypadku właścicielowi
    > pytanie: co zrobi jak się okaże, że sprzedał właśnie swój nowy samochód

    Ale to mieszasz wiele kwestii:
    - ktoś używa cudzego certyfikatu
    - ktoś używa certyfikatu niezgodnie z ograniczeniami
    - ktoś używa certyfikatu niezgodnie z umową

  • 17. Data: 2014-08-01 17:47:58
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "John Kołalsky" <j...@k...invalid> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jakby miał przybić pieczątkę to by wystarczył właśnie taki certyfikat
    > funkcyjny. Są jakieś dokumenty z pieczątką ale bez podpisu ?

    Banknoty przykładowo. Potwierdzenia z banku (te nie wymagają podpisu).

  • 18. Data: 2014-08-01 23:25:23
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Fri, 1 Aug 2014 11:48:19 +0200, John Kołalsky napisał(a):

    > Nie wiem, ale wydaje mi się, że tak, tj że można podpisać
    > wszystko. Nie widzę zresztą większego sensu by było
    > inaczej.
    Przepisy o certyfikatach kwalifikowanych nie uznają takiego
    podpisu za nieważny, zdokumentem podpisanym jest IMHO już
    inaczej. Sam podpis elektroniczny przecież jest
    odpowiednikiem podpisu 'mazanego' - technologia istoty tu
    nie zmienia. BTW podobnie jest z innymi 'nowoczesnościami'
    typu licencja, toż to stara oldskulowa dzierżawa.

    Fizyczny osobnik (urzędnik/prokurent/itp.) podpisujący
    dokument w imieniu firmy/instytucji działa w ramach
    upoważnienia. Gdy te uprawnienia przekroczy dokument może
    być nieważny. Jeżeli cieć naskrobie mi na świstu umowę
    sprzedaży auta firmowego nie stanę się przez to jego
    właścicielem (wyda decyzję pozwolenie budowlane). To tak jak
    z pieczątką "z up. ..." - upoważnienie określa zakres
    scedowanych uprawnień. Nikt nie będie podważał, że to cieć
    świstek sporządził, jednak świstek mocy mieć nie będzie.

    Jeżeli chodzi tylko o sytuację gdy Kowalski z UG W Pcimiu
    Dolnym podpisze służbowym certyfikatem kwalifikowanym (np. z
    ograniczeniem na zobowiązania do 50 tys. zł) swoje prywatne
    podanie do innego urzędu to już mam wątpliwości. To przecież
    odpowiednik opatrzenia umowy sprzedaży prywatnego roweru
    podpisem i pieczątką "referent ds. różnych". Znam jednakże
    kilka instytucji przewidujących za takie postępowanie surową
    odpowiedzialność służbową (dotyczy certyfikatów
    kwalifikowanych).

    --
    pozdro
    poreba

  • 19. Data: 2014-08-02 11:21:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 1 Aug 2014, poreba wrote:

    > Sam podpis elektroniczny przecież jest
    > odpowiednikiem podpisu 'mazanego' - technologia istoty tu
    > nie zmienia.

    Z tym się zgodzę.

    > BTW podobnie jest z innymi 'nowoczesnościami'
    > typu licencja, toż to stara oldskulowa dzierżawa.

    A z tym trzeba ustalić o czym mówimy.
    Jeśli o patencie, to raczej tak.
    Ale już przy prawach autorskuch obowiązuje odrębna definicja
    "licencji", nijak nie przystająca do porównania.
    Cechą dzierżawy, odróżniającej ją od najmu, jest "prawo do
    zarabiania" (na przedmiocie dzierżawy), a całkiem znacząca część
    licencji tego akurat prawa nie daje.
    Prawo do najmu/podnajmu/innych form "rozszerzenia używania" poza
    użytek własny musi być jawnie wyrażone, mniejsza już czy będziemy
    uważać że jest to "w licencji" czy "poza licencją" (jako umowa
    dająca większe prawa niż licencja w rozumieniu PA).

    > Fizyczny osobnik (urzędnik/prokurent/itp.) podpisujący
    > dokument w imieniu firmy/instytucji działa w ramach
    > upoważnienia.

    Z tym się też wypada zgodzić.

    > Gdy te uprawnienia przekroczy dokument może
    > być nieważny.

    Mówisz, że od osoby która coś podpisała (tak zwyczajnie,
    własnopalczaście) przy okazji przekraczając uprawnienia,
    nie można np. dochodzić odszkodowania na podstawie właśnie
    tego świstka?
    Nieważność zobowiązania dającego pełnomocnictwo a "nieważność
    dokumentu" IMVHO nie do końca się pokrywają :)

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2014-08-02 13:49:53
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

    Dzięki za dyskusję, ale nie dowiedziałam się czy pesel w podpisie
    elektronicznym narusza prawa .

    Dowiedziałam się tylko, że na zwykłej pieczątce pod pismem jest zwykle
    podpis, czytelne imię i nazwisko z pieczątki, także funkcja wykonywana i
    zwykle nie ma peselu.
    A waga pisma z mejla z podpiesem elektronicznym i peselem
    i pisma w kopercie bez peselu
    są takie same.
    Mi się wydaje, że pesel w tymże podpisie narusza prawa podpisującego się.

    --
    http://ortografia.3-2-1.pl/ w zakładce 'inne' syntezator mowy czytający
    cyrylicę GdakMini2_01 i program dietetyczny Ananas1_03f