  • 91. Data: 2019-04-22 22:55:38
    Temat: Re: Piesza ukarana mandatem
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    > Z wczoraj w tym temacie:
    > https://www.rp.pl/Prawo-karne/304219981-Elektryczna-
    hulajnoga-raz-traktowana-jak-pieszy-innym-razem-to-m
    otorower.html

    > "Elektryczna hulajnoga raz traktowana jak pieszy, innym razem to
    > motorower
    >
    > Elektryczna hulajnoga została w Warszawie potraktowana jak pieszy. Ale z
    > wyroku lubelskiego sądu ws. tragicznego wypadku, w którym zginęło
    > dziecko wynika, że e-hulajnogi nie mogą być traktowane jak piesi, a te o
    > mocy 500 W nie powinny poruszać się po chodniku."

    Wiem o tym wyroku. Tyle że to było sporo lat temu i dzisiaj
    interpretacja (w temacie hulajnogi) jest inna. A za główny błąd
    jaki popełniono uważam nie rozleklamowanie całego zdarzenia tak
    aby nawet pieszy na pasach pamiętał o zachowaniu czujności.

    Pozdrawiam

  • 92. Data: 2019-04-22 23:03:19
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-04-22 o 20:24, J.F. pisze:

    > Nie ma "skutera elektrycznego". Jest rower ze wszpomaganiem
    > elektrycznym ale ma dodatkowe wymogi.

    "Inny wynalazek elektryczny".

    zostanie zahomologowany zalezy od importera/producenta. Jka homologaje ma tak
    zostanie zarejestrowany.

    > Czyli jezdzic po drogach nie mozna.
    > A motorower homologacji wymaga, i tu kolejny zarzut dla hulajnogi :-)
    >
    > Ktos tu wspominal sad w Lublinie ?
    >
    > https://lublin.onet.pl/elektryczna-hulajnoga-jak-mot
    orower-lubelski-sad-przed-laty-orzekal-w-tej-sprawie
    /ktjxggl

    A przeczytałeś?
    Moc hulajnogi to 500W a za motorower można uznać coś co ma moc od 4kW
    czyli czterech tysięcy W.

    jako ciagniki rolnicze. Pojazdy praktycznie takie same, ale np. jednym trzeba bylo
    jezdzic w kasku majac PJ A, drugim dalo sie na B, bez kasku ;) , za to na T mozna
    bylo 2 przyczepy ciagnac ;)

    > Teraz jest kategoria "czterokolowiec". Sprawdzic, czy nie pasuje do
    > elektrycznej deskorolki.

    > Ale to nie "on uwaza" tylko taki przepis.

    To kiedy zapadnie wyrok na policjanta który dał mandat kobiecie
    poszkodowanej na chodniku przez coś co z uporem maniaka nazywasz
    motorowerem?
    Wszak motorowerem po chodniku nie wolno. :-)
    Czy wreszcie przyznasz że to jednak nie był motorower, przeprosisz
    i zamilkniesz?

    > Poza ty "on" to sedzia, lub prokurator, lub biegly, a Ty to kto
    > jestes ? :-)

    Skoro cytuje przepisy to prawodawca wedle twojego podejścia. :-)

    Pozdrawiam

  • 93. Data: 2019-04-23 00:49:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 22 Apr 2019 23:03:19 +0200, RadoslawF napisał(a):

    > "Inny wynalazek elektryczny".

    Tez nie ma w przepisach. Dopiero ma byc.

    Wiec albo rower, albo motorower, albo motocykl.

    Na razie pasuje motorower.

    P.S. motocykl musi byc spalinowy.
    Wyjdzie na to, ze mocniejszy skuter elektryczny to czterokolowiec :-)

> [...]
    /ktjxggl

    > A przeczytałeś?
    > Moc hulajnogi to 500W a za motorower można uznać coś co ma moc od 4kW

    Nie od, tylko "do".

    Natomiast
    rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany siłą
    mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony w
    uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany
    prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy ciągłej nie
    większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i
    spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

    Wiec taka hulajnoga 500 czy 260W sie na rower nie kwalifikuje.

    240W - moglaby, o ile spelnia pozostale wymagania, a z tym moze byc
    trudno.

> [...]
    > Wszak motorowerem po chodniku nie wolno. :-)
    > Czy wreszcie przyznasz że to jednak nie był motorower, przeprosisz

    Dlaczego mam zamilknac - poczekamy, zobaczymy.
    Mozna tez napisac do ministra z pytaniem czemu policjant nie wystawil
    mandatu ... motorowerzyscie :-)

    J.

  • 94. Data: 2019-04-23 08:24:51
    Temat: Re: Piesza . to nie jest pieszy.
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    5

    > Bo nie spełnia definicji i tak uważają sądy.

    Ktoś wrzucił na inną grupę takiego linka:
    https://tvnwarszawa.tvn24.pl/informacje,news,sad-uzn
    al-ze-jadacy-na-hulajnodze-elektrycznej-nie-jest-pie
    szym,289251.html

    Pozdrawiam

  • 95. Data: 2019-04-23 08:56:37
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2019-04-22 o 23:03, RadoslawF pisze:

    > A przeczytałeś?
    > Moc hulajnogi to 500W a za motorower można uznać coś co ma moc od 4kW
    > czyli czterech tysięcy W.

    Ależ wodzu, w ustawie jest "o mocy nie większej niż" 4kW, a nie od.
    Do 4kW, do 45km/h, hulajnoga to motorower jak chooj.
    Też mnie ro jakoś specjalnie nie raduje, no ale przepisy mamy takie
    jakie mamy i wychodzi, że na dzień dzisiejszy hulajnoga to albo rower,
    albo motorower w zależności od osiągów, i to tych na papierze a nie
    rzeczywistych.

  • 96. Data: 2019-04-23 09:05:09
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, April 23, 2019 at 8:56:39 AM UTC+2, nadir wrote:

> [...]
    > jakie mamy i wychodzi, że na dzień dzisiejszy hulajnoga to albo rower,
    > albo motorower w zależności od osiągów, i to tych na papierze a nie

    Jeszcze pozostaje jeden wariant, ten aktualnie obowiazujacy, czyli sa to "niegrozne
    zabawki" ktorymi nalezy poruszac sie po chodniku jako pieszy.
    Dotyczy rolek, hulajnog (w tym elektrycznych) i innych wynalazkow typu deskorolki
    (+elektryczne), airwheel/monocykl elektryczny...

    Na chwile obecna da sie (raczej) kupic hulajnogi elektrycznej (i podobnych
    wynalazkow) z homologacja motoroweru (ani zadna inna), zeby ja zarejestrowac i
    legalnie jezdzic jako motorowerem po jezdni.

    Wiec pozostaje albo pieszy albo zakaz uzywania na drogach publicznych :(

    Oczywiscie nad zmianami w PoRD sie (podobno) pracuje...

  • 97. Data: 2019-04-23 09:08:34
    Od: WS <L...@c...pl>

    On Tuesday, April 23, 2019 at 9:05:13 AM UTC+2, WS wrote:

    > Na chwile obecna da sie (raczej) kupic hulajnogi elektrycznej (i podobnych
    wynalazkow) z homologacja motoroweru (ani zadna inna), zeby ja zarejestrowac i
    legalnie jezdzic jako motorowerem po jezdni.

    oczywiscie NIE mi wcielo :(
    nie da sie kupic motoroweru typu hulajnoga ;) i go zarejestrowac, zalozyc tablicy
    rejestracyjnej, kupic OC i jezdzic po jezdni.

  • 98. Data: 2019-04-23 11:13:49
    Od: p...@g...com

    --oczywiscie NIE mi wcielo :( nie da sie kupic motoroweru typu hulajnoga ;) i go
    zarejestrowac, zalozyc tablicy rejestracyjnej, kupic OC i jezdzic po jezdni.

    w Niemczech maja klepnac nowe przepisy w polowie maja

    https://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/G/Gesetze-1
    9/II-15-referentenentwurf-ekfv-enorm.pdf?__blob=publ
    icationFile

    ogolnie trendu juz nie da sie zatrzymac pytanie tylko czy nasi politycy sie ogarna
    czy znow spapraja temat :-)

  • 99. Data: 2019-04-23 14:16:34
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2019-04-23 o 00:49, J.F. pisze:

    > Tez nie ma w przepisach. Dopiero ma byc.
    >
    > Wiec albo rower, albo motorower, albo motocykl.

    Albo pieszy co z uporem maniaka pomijasz.

    > Na razie pasuje motorower.

    I na razie orzekają ze to pieszy.

    > P.S. motocykl musi byc spalinowy.
    > Wyjdzie na to, ze mocniejszy skuter elektryczny to czterokolowiec :-)

    Są już motocykle elektryczne, nazwiesz je czterokołowcami mimo że
    maja tylko dwa aby ci to idei pasowało?

> [...]
    zostanie zarejestrowany.

    orower-lubelski-sad-przed-laty-orzekal-w-tej-sprawie

    A to przepraszam.

> [...]
    > spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
    >
    > Wiec taka hulajnoga 500 czy 260W sie na rower nie kwalifikuje.

    Tyle to już wiemy.

> [...]
    >
    > Dlaczego mam zamilknac - poczekamy, zobaczymy.
    > Mozna tez napisac do ministra z pytaniem czemu policjant nie wystawil

    I nawet jak odpisze do odpowie że to nie był motorowerzysta tylko pieszy.

    Pozdrawiam

  • 100. Data: 2019-04-23 15:59:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Albo pieszy co z uporem maniaka pomijasz.

    "za pieszego uważa się również osobę prowadzącą, ciągnącą lub pchającą
    rower, motorower, motocykl, wózek dziecięcy, podręczny lub inwalidzki,
    osobę poruszającą się w wózku inwalidzkim, a także osobę w wieku do 10
    lat kierującą rowerem pod opieką osoby dorosłej;"

    Swietnie pasuje do hulajnogi ... ale bez napedu.

    >I na razie orzekają ze to pieszy.

    Na elektrycznej hulajnodze ?
    Daj pare linkow do orzeczen, bo cala dyskusja chyba stad, ze
    "orzeczenie" policjanta w tej sprawie bylo ... wyjatkowe.

    >Są już motocykle elektryczne, nazwiesz je czterokołowcami mimo że
    >maja tylko dwa aby ci to idei pasowało?

    Ja ?
    Ustawa nie przewiduje motocykli elektrycznych.
    Jak jest slaby i wolny - to motorower, jak mocniejszy - sam sobie
    nazwij, tylko poprzyj cytatem z ustawy :-)

    A skoro ustawa nie przewiduje ... zarejestrowac sie nie da ?

    Ja tylko podpowiadam, ze ustawa nie mowi ile "czterokołowiec" ma miec
    kół :)

    >I nawet jak odpisze do odpowie że to nie był motorowerzysta tylko
    >pieszy.

    To sie go dalej zapyta o podstawe prawna stwierdzenia :-)

    J.