  • 1. Data: 2004-11-21 20:38:37
    Temat: P.adhezyjne w ramach p.karnego art.62 kpk
    Od: "Maciej Perznowski" <p...@w...pl>

    Niedawno uprawomocnił się wyrok w sprawie w której byłem
    pokrzywdzonym,dokładnie chodziło o
    pobicie.Dwóch osobników dostalo 8 miesięcy w zawieszeniu na 3 lata i
    kuratora.Skorzystałem
    z artykułu 62 kpk który dawał mi możliwośc wytoczenia powództwa cywilnego w
    ramach sprawy
    karnej w celu dochodzenia roszczeń majątkowych wynikających bezpośrednio z
    popełnienia przestępstwa,
    co wiecej znalazłem furtkę ,która pozwala nie tylko dochodzić kwot
    straconych w wyniku przestępstwa,ale
    umożliwia otrzymanie odszkodowania za straty moralne itp.Sąd przyznał mi
    1150 zł z tego 150 na koszty typu
    obdukcja leki,a 1000 zl za straty moralne.Sąd użył określenia ,że winni
    powinni zapłacić tą sumę "solidarnie".

    Pytanie brzmi jak mam ściągnąć tą sumę?Czy w częsci finansowej jest to
    wyrok karny czy cywilny?
    Czy mam iść z wyrokiem do komornika,czy będzie mi potrzebna tylko klauzula
    prawomocności czy
    również wykonalności?A może jest to wyrok karny i ściągnięciem zajmie się
    bezpośrednio sąd?
    Czy w tym wypadku ma zastosowanie art 75 paragraf 2 kk który mówi między
    innymi ,że sąd może
    odwiesić karę jeśli skazany uchyla się od zapłacenia kary?

    Jeden ze skazanych uczestniczył w pobiciu mnie 3 lata temu ,wówczas nie
    zająłem się tą sprawą dokładnie,
    zresztą przez te 3 lata w związku z tym pierwszym pobiciem byłem regularnie
    zastraszany poniżany przez
    środowisko miejscowych dresiarzy co w efekcie spowodowało mówiąc delikatnie
    ,ze poważnie
    ograniczyłem swoją swobodę poruszania.Oczywiście nie udowodnie im tych 3 lat
    znęcania się ,ale mam ochotę
    powrócić do tego pierwszego pobicia.Załóżmy ze udałoby mi się doprowdzić do
    powtórnego skazania jednego
    z oskarżonych w wyroku od którego zacząłem.Oczywiście nie spowoduje to
    odwieszenia mu wyroku bo
    pierwsze pobicie nie miało miejsca w okresie orzeczonej próby,ale czy jest
    mozliwe,że są wydając wyrok
    są traktowałby tego osobnika jako już recydywistę i wydal stosunkowo więksy
    wyrok i nie zdecydowalby się na jego zawieszenie
    mimo,że dotyczyłby on sprawy wcześciejszej kalendarzowo niż tej na podstawie
    której ten delikwent znalazł się
    w rejestrze skazanych?

  • 2. Data: 2004-11-21 21:54:39
    Temat: Re: P.adhezyjne w ramach p.karnego art.62 kpk
    Od: "::WireFree::" <m...@n...chipdrive.pl>

    Podlacze sie do pytania czy w tym wypadku dziala przedawanienie art 101p2 i
    art 102 ? Oczywiscie dotyczy powodztwa cywilnego ?

  • 3. Data: 2004-11-21 22:22:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Maciej Perznowski" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Sąd użył określenia ,że winni
    > powinni zapłacić tą sumę "solidarnie".
    >
    > Pytanie brzmi jak mam ściągnąć tę sumę?

    Powinni ją sami zapałcić. Jesli nie zechcą, to masz dwie drogi. Albo
    komornik, albo wniosek do sądu o odwieszenie kary. Zazwyczaj pod takim
    pręgierzem płacą sami.

    > Czy w częsci finansowej jest to wyrok karny czy cywilny?

    Nie ma takiego podziału. jest to wyrok zasądający roszczenie cywile wydany
    przez sąd karny.

    > Czy mam iść z wyrokiem do komornika,czy będzie mi potrzebna tylko klauzula
    > prawomocności czy również wykonalności?

    Nie wiem. Wydaje mi się, ze prawomocności wystarczy, ale nie mam pojecia.
    Zadzwoń do komornika.

    > A może jest to wyrok karny i ściągnięciem zajmie się bezpośrednio sąd?

    Nie, sąd się tym zajmowac nie będzie.

    > Czy w tym wypadku ma zastosowanie art 75 paragraf 2 kk który mówi między
    > innymi ,że sąd może
    > odwiesić karę jeśli skazany uchyla się od zapłacenia kary?

    Tak.

> [...]
    podstawie
    > której ten delikwent znalazł się w rejestrze skazanych?

    Nie. To nie będzie recydywa.

  • 4. Data: 2004-11-22 09:03:07
    Od: "Maciej Perznowski" <p...@w...pl>

    > Powinni ją sami zapałcić. Jesli nie zechcą, to masz dwie drogi. Albo
    > komornik, albo wniosek do sądu o odwieszenie kary. Zazwyczaj pod takim
    > pręgierzem płacą sami.

    ^Tak
    OK najpierw mam zamiar wysłać im prośby o dobrowolne
    uiszczenie kary ,to mają być listy zwykłe czy polecone,pewnie
    lepiej polecone z potwierdzeniem odbioru,tylko w tym
    drugim przypadku pewnie nie odbiora.W takim liście zpewne mogę swobodnie
    "grozić" komornikiem ,ale czy nie popełnię
    jakiegoś nadużycia "grożąc "odwieszeniem kary?atr75&2kk?
    Powiedzmy,że chciałbym ewentualnie zlożyć do sądu wniosek
    o odwieszenie kary (to pewnie znacznie lepiej przekona
    skazanych) tylko taki wniosek muszę poprzeć jakimiś dowodami ,czy mimo
    wszystko nie należy zachować kolejności
    najpierw komornik i ewentualnie z pismem od komornika,
    że skazani uchylają się od zapłacenia i egzekucja jest niemożliwa ,jako
    dowodem idę do sądu i składam wniosek
    o odwieszenie kary?

  • 5. Data: 2004-11-22 18:03:10
    Od: pawap <p...@i...pl>

    Użytkownik Maciej Perznowski napisał:

    odpowiedzialem ale nie doszlo wiec ponowie

> [...]
    > wyrok karny czy cywilny?
    > Czy mam iść z wyrokiem do komornika,czy będzie mi potrzebna tylko klauzula

    musi byc klauzula wykonalnosci, bez tego nie bedzie wyrok wykonalny

> [...]
    > innymi ,że sąd może
    > odwiesić karę jeśli skazany uchyla się od zapłacenia kary?

    tak, spotkalem sie z zapytaniem chyba kuratora czy wyrok jest wykonywany

  • 6. Data: 2004-11-22 18:31:13
    Od: "Tomasz" <k...@w...pl>

    > Nie wiem. Wydaje mi się, ze prawomocności wystarczy, ale nie mam pojecia.
    > Zadzwoń do komornika.

    "Sąd karny" z urzędu nada wyrokowi klauzulę wykonalności i ja doręczy odpis
    tego wyroku z klauzula pokrzywdzonemu. Z tym można iść do komornika.

    Pzdr.

  • 7. Data: 2004-11-22 18:40:03
    Od: pawap <p...@i...pl>

    Użytkownik Tomasz napisał:

    > "Sąd karny" z urzędu nada wyrokowi klauzulę wykonalności i ja doręczy
    > odpis tego wyroku z klauzula pokrzywdzonemu. Z tym można iść do komornika.

    z urzedu to raczej nie nada, chyba ze byla nowelizacja o ktorej nie wiem

  • 8. Data: 2004-11-22 20:23:55
    Od: "Maciej Perznowski" <p...@w...pl>

    Rozumiem że jesli chodzi o art.75 paragraf 2 kk to nie ma
    automatyzmu (w przeciwieństwie do paragrafu 1)-wyraznie
    jest napisane że "sąd może odwiesić karę".Czyli powiedzmy
    jeśli bym zgłosił wniosek o odwieszenie ,to uchylanie się
    od wykonania częsci finansowej wyroku może być ale
    nie musi być dla sądu powodem rozpoczęcia procedury
    odwieszenia wyroku,a po drugie odwieszenie za niezapłacenie
    kary nie będzie jednak wykonane gwałtownie,po pierwsze
    będzie kilka monitów od sądu o zapłatę,a dopiero jeśli i to
    będzie nieskuteczne to już na poważnie może nastąpić
    odwieszenie.Nie jestem tu raczej gospodarzem sprawy na
    zasadzie -jeśli chcę pieniądze to idę do komornika,a
    jeśli zależy mi na tym aby skazani trafili do więzienia to
    idę z wnioskiem do sądu.A może gospodarzami tak naprawdę są skazani ,jeśli
    nie chcą odwieszenia wyroku to muszą
    go ściśle wykonywać,tymczasem mija miesiąc od uprawomocnienia a z ich strony
    nie ma odzewu,chociaż
    przez ostatnie 3 lata doskonale wiedzieli gdzie są moje dzwi,
    co przydawało im się np. do namalowania gwiazdy dawida
    na szubienicy w odpowiednim miejscu.(Nie ukrywam
    że ze względu na nasze wspólne "pożycie "przez ostatnich
    kilka lat ,to gdyby to choćby w niewielkim stopniu zależało
    odemnie to zrezygnowałbym z pieniędzy i wpakowałbym ich
    do więzienia.)

  • 9. Data: 2004-11-22 20:27:25
    Od: "Maciej Perznowski" <p...@w...pl>

[...]
    do więzienia bo wyrok za pobicie to tylko wierzchołek
    góry lodowej,a przemoc fizyczna być może jest mniej dolegliwa
    od przemocy psychicznej szczególnie tej dawkowanej z
    żelazna konsekwencją przez wiele miesięcy.)

  • 10. Data: 2004-11-22 21:39:40
    Od: "Tomasz" <k...@w...pl>

    Użytkownik "pawap" :

    > z urzedu to raczej nie nada, chyba ze byla nowelizacja o ktorej nie wiem

    Nowelizacja czego ?

    Zawsze pokrzywdzony otrzymywał i to nieodpłatnie z urzędu tytuł wykonawczy w
    przypadku orzeczenia odszkodowania lub nawiązki na rzecz pokrzywdzonego.

    Polecam lekturę art. 196 par 1 kkw oraz art.174 par 1 dkkw.

    Pzdr.

    Tomasz