  • 11. Data: 2004-11-22 21:44:20
    Temat: Re: P.adhezyjne w ramach p.karnego art.62 kpk
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:cnrbs8$m90$11@inews.gazeta.pl...

    > albo wniosek do sądu o odwieszenie kary. Zazwyczaj pod takim
    > pręgierzem płacą sami.

    Z mojej praktyki wynika, że nie masz racji. Wielokrotnie w podobnych
    sytuacjach składałem wnioski o zarządzenie wykonania kary i za każdym
    razem odmowa i pouczenie o możliwości egzekucji przez komornika. A
    ponieważ ci skazani mają dochody ale nieudokumentowane to kierowanie
    sprawy do komornika nie ma sensu i zależało mi na tym, żeby zapłacili sami
    pod groźbą odsiadki. No i nic z tego nie wyszło. Pozostaje tylko wynająć
    "windykatora zza Buga".
    A tak poza protokołem dowiedziałem sie w sądzie, że są naciski z góry aby
    nie puszkować ludzi o ole to nie konieczne bo więzienia są przepełnione i
    kasy brak.

    > Nie ma takiego podziału.

    Tu też spotkałem się z innym podejściem. Sędzia wyjaśniał mi, że skoro
    dana kwota została zasądzona na skutek powództwa cywilnego to pozostaje mi
    tylko komornik. Co innego gdy ta sama kwota jest zasądzona jako
    naprawienie wyrządzonej szkody. Ale w praktyce i w takim przypadku nie
    udało mi się uzyskać zarządzenia wykonania kary.

    > Tak.

    Albo i nie, jak to wyżej opisałem. To znaczy, sąd MOŻE ale w praktyce tego
    nie robi bo Pan Minister go o to grzecznie poprosił.

    Alek

  • 12. Data: 2004-11-22 21:48:31
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

    użytkownik Alek napisał(a) w wiadomości

    > A tak poza protokołem dowiedziałem sie w sądzie, że są naciski z góry aby
    > nie puszkować ludzi o ole to nie konieczne bo więzienia są przepełnione i
    > kasy brak.

    Dowiedziałeś się chyba z plotek od sprzątaczek. Nieprawda.

    > Albo i nie, jak to wyżej opisałem. To znaczy, sąd MOŻE ale w praktyce tego
    > nie robi bo Pan Minister go o to grzecznie poprosił.

    To oczywiście też nieprawda. Minister nie ma wpływu na treść orzeczeń.

    --
    JOHNSON :)

  • 13. Data: 2004-11-22 21:56:16
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Tomasz wrote:
    > Zawsze pokrzywdzony otrzymywał i to nieodpłatnie z urzędu tytuł
    > wykonawczy w przypadku orzeczenia odszkodowania lub nawiązki na rzecz
    > pokrzywdzonego.
    >
    > Polecam lekturę art. 196 par 1 kkw oraz art.174 par 1 dkkw.

    Tyle że obowiązek naprawienia szkody o którym mowa w tym artykule to
    środek karny, a nie zasądzone powództwo cywilne.
    Nie wspominając o drobnostce - "na rzecz osoby, która nie brała udziału
    w sprawie".

    KG

  • 14. Data: 2004-11-22 21:57:20
    Od: "Agnieszka P." <A...@o...pl>

    Użytkownik "Tomasz" <k...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przypadku orzeczenia odszkodowania lub nawiązki na rzecz pokrzywdzonego.
    >
    > Polecam lekturę art. 196 par 1 kkw oraz art.174 par 1 dkkw.

    Pokrzywdzony otrzymuje...i to nieodpłatnie...czasami nawet nie wie o
    tym:))Klauzula wykonalności to jest hmmm...

  • 15. Data: 2004-11-22 22:03:25
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Johnson" <j...@a...pl.nospam> napisał w wiadomości

    > To oczywiście też nieprawda. Minister nie ma wpływu na treść orzeczeń.

    Zgodzę się, że minister nie wpływa na rozstrzygnięcie konkretnej sprawy,
    zwłaszcza takiej zwykłej niemedialnej, daleko od stolycy. Ale chyba jest
    jakaś polityka karna wytyczana przez ministerstwo?

    Rozumiem, że sędzia nigdy nie przyzna się do ulegania naciskom ale spróbuj
    mi jakoś wytłmaczyć dlaczego sąd NIGDY nie zarządził wykonania kary, mimo
    że skazani nie chcieli (choć ewidentnie mogli) wykonać zasądzonego
    naprawienia szkody?

    Alek

  • 16. Data: 2004-11-22 22:14:27
    Od: "Johnson" <j...@a...pl.nospam>

> [...]

    > mi jakoś wytłmaczyć dlaczego sąd NIGDY nie zarządził wykonania kary, mimo
    > że skazani nie chcieli (choć ewidentnie mogli) wykonać zasądzonego

    A czy ja wróżka? Daj mi akta to Ci powiem czemu nie zarządzono wykonania kary. A
    jeszcze prościej po prostu przeczytaj uzasadnienia postanowień. Było składać
    zażalenie.
    Ja osobiście widziałem wielokrotnie zarządzoną karę z powodu nie wywiązywania
    się z obowiązków, w tym z obowiązku naprawienia szkody.
    Nie ma czegoś takiego jak polityka karna wytyczana przez ministerstwo.

    --
    JOHNSON :)

  • 17. Data: 2004-11-22 22:48:05
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

> [...]
    wywiązywania
    > się z obowiązków, w tym z obowiązku naprawienia szkody.

    Znaczy w naszym SR sami miłosierni orzekają :)
    A przy okazji: czy mogę za jakiś czas ponownie wystąpić o zarządzenie
    wykonania? Czy są jakieś ograniczenia?
    A jeżeli nie ma to co będzie jak upierdliwy poszkodowany w tydzień po
    odmowie wystąpi znów i tak w koło aż do upłynięcia terminu zawieszenia
    albo apopleksji sędziego?

    > Nie ma czegoś takiego jak polityka karna wytyczana przez ministerstwo.

    khmm.. no wiesz.. jakoś mnie to nie przekonuje. Może formalnie jest jak
    piszesz a w praktyce minister w rozmowie z prezesami a prezesi w rozmowie
    z sędziami "wicie rozumicie sytuacja jest określona itp."?

    Alek

  • 18. Data: 2004-11-23 16:49:53
    Od: "Tomasz" <k...@w...pl>

    Użytkownik "kam":

> [...]
    > środek karny, a nie zasądzone powództwo cywilne.
    > Nie wspominając o drobnostce - "na rzecz osoby, która nie brała udziału w

    Dlaczego ?
    Art 196. § 1. kkw "W razie orzeczenia obowiązku naprawienia szkody lub
    zadośćuczynienia na rzecz osoby, która nie brała udziału w sprawie, nawiązki
    lub świadczenia pieniężnego, sąd, z urzędu i bez pobierania jakichkolwiek
    opłat, przesyła tytuł egzekucyjny pokrzywdzonemu lub innej osobie
    uprawnionej.".

    Obowiązek naprawienia szkody jest przewidziany zarówno w art. 39 pkt 5 kk -
    jako środek karny, jak też w art. 72 par. 2 kk, który nie jest już środkiem
    karnym. Z treści art. 196 par 1 kkw nie wynika, iż dotyczy on wyłącznie
    środków karnych, więc skąd takiwniosek ?

    A odnośnie "drobnostki". Któż jest osobą, która nie brała udziału w sprawie
    ? Czy pokrzywdzony, który nie jest stroną w postępowaniu sądowym, jest taką
    osobą ? Przecież może fizycznie uczestniczyć w procesie, a nawet skutecznie
    składać wnioski. A czy jest to oskarżyciel posiłkowy, który fizycznie nigdy
    nie był na rozprawie ?
    IMHO nie jest to "drobnostka".

    Pzdr.
    Tomasz

  • 19. Data: 2004-11-23 18:28:53
    Od: kam <X#k...@w...pl#X>

    Tomasz wrote:
> [...]
    > środkiem karnym. Z treści art. 196 par 1 kkw nie wynika, iż dotyczy on
    > wyłącznie środków karnych, więc skąd takiwniosek ?

    Z tytułu rozdziału XII choćby, posługiwania się przez kkw odrębnymi
    pojęciami 'zasądzone roszczenia cywilne' i 'obowiązek naprawienia
    szkody', treści art.107 kpk, który wyraźnie przewiduje nadawanie
    klauzuli wykonalności na wniosek osoby uprawnionej.

> [...]
    > procesie, a nawet skutecznie składać wnioski. A czy jest to oskarżyciel
    > posiłkowy, który fizycznie nigdy nie był na rozprawie ?

    MZ osobą biorącą udział w postępowaniu jest jego strona. Na pewno taką
    osobą jest powód cywilny.

    KG

  • 20. Data: 2004-11-23 19:22:01
    Od: "Tomasz" <k...@w...pl>

    Użytkownik "kam" :

> [...]
    > treści art.107 kpk, który wyraźnie przewiduje nadawanie klauzuli
    > wykonalności na wniosek osoby uprawnionej.

    Tu muszę się z Tobą zgodzić. Masz rację.

    > MZ osobą biorącą udział w postępowaniu jest jego strona. Na pewno taką
    > osobą jest powód cywilny.

    A czy osobą o której mówi art 196 par 2 kkw jest pokrzywdzony, który nie
    jest ani powodem cywilnym ani osk. posiłk. a uczestniczył w rozprawie -
    zgodnie z 384 kpk i złożył wniosek z art. 46 kk ?

    Pzdr.

    Tomasz