  • 1. Data: 2004-04-09 15:27:29
    Temat: przedsiebiorca w kodeksie cywilnym
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Czy w mysl definicji przedsiebiorcy w kodeksie cywilnym beda za nich uwazani
    (w zakresie prawa cywilnego)
    takze rolnicy i swiadczacy pomoc prawna (ktorych za przedsiebiorcow nie
    uwaza prawo dzialalnosci gospod.)?

    pozdrawiam
    mdr

  • 2. Data: 2004-04-09 15:56:44
    Temat: Re: przedsiebiorca w kodeksie cywilnym
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    Mateusz Dr <n...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > (w zakresie prawa cywilnego)
    > takze rolnicy i swiadczacy pomoc prawna (ktorych za przedsiebiorcow nie

    A dlaczego rolnicy mają nie być przedsiębiorcami?Prawo dział.gosp. jedynie
    nie uwaza ich działalności za działalność gospodarczą ze względu na specyfikę
    ich działalności ale są wg mnie przedsiębiorcami jak najbardziej.Po prostu
    jedynie nie stosuje sie do ich działalnosci tej ustawy.Chociaż oczywiscie
    pogląd przeciwny również istnieje taki jak Twój :) czytałem o nim dawno temu
    w Rzepie kiedy p.d.g. wchodziła w życie.A co do stosowania kc do rolników to
    jak najbardziej,zreszta przyjecie przeciwnego wniosku bylo by dziwne.
    Pzdr

  • 3. Data: 2004-04-09 16:07:00
    Temat: Odp: przedsiebiorca w kodeksie cywilnym
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Pawel N <p...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:c56h3s$qdh$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    > ich działalności ale są wg mnie przedsiębiorcami jak najbardziej.Po prostu
    > jedynie nie stosuje sie do ich działalnosci tej ustawy.

    No dobra, ale przyjmujac literalnie definicje przedsiebiorcy z p.dz.g to
    jesli rolnik wykonuje cos co nie jest uwazane za dz. gosp. to i nie jest
    przedsiebiorca.

> [...]
    > w Rzepie kiedy p.d.g. wchodziła w życie.A co do stosowania kc do rolników
    > jak najbardziej,zreszta przyjecie przeciwnego wniosku bylo by dziwne.

    Zastanawiam sie zatem, czy do rolnika bedzie miec zastosowanie ustawa o
    szczegolnych warunkach sprzedazy
    konsumenckiej (Ustawę stosuje się do dokonywanej w zakresie działalności
    przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę
    rzecz w celu niezwiązanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (towar
    konsumpcyjny).

    Jednak jest tu mowa o przedsiebiorstwie, nie o gospodarstwie rolnym. O
    "przedsiebiorcy" tez nie ma mowy

    Co o Tym myslisz?

    pozdrawiam
    mdr

  • 4. Data: 2004-04-09 16:27:36
    Od: "Pawel N" <p...@g...pl>

    Mateusz Dr <n...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > konsumpcyjny).
    >
    > Jednak jest tu mowa o przedsiebiorstwie, nie o gospodarstwie rolnym. O

    Przede wszystkim rodzi sie pytanie czy gospodarstwo rolne może byc
    jednoczesnie przedsiebiorstwem. Zarowno i tu i tu w kc obydwie definicje mają
    charakter funkcjonalny i sa oderwane od osoby/osób prowadzacych
    przedsiebiorstwo czy gospodarstwo. Ostroznie powiem ze moze byc,chociaz
    szczerze mowiac nie wiem ale tak na chlopski rozum na 100% sa przeciez jakies
    gospodarstwa rolne np tzw. ekologiczne ktore sprzedaja swoja ekologiczna
    zywnosc konsumentom.Przeciwko by stal argument ze brak jest w stosunku do
    gospodarstwa rolnego przepisu analogicznego do art.55 ze znaczkiem 2 ale
    wszedzie sie spotykalem z opinia ze ustawodawca sie zapomnial w tym zakresie
    i mozna zbywac jedna czynnoscia prawna cale gospodarstwo rolne (ale poglad
    przeciwny wystepuje jak najbardziej,ze nie da sie sprzedac gospodarstwa
    rolnego tak jak przedsiebiorstwa).Generalnie nie potrafie odpowiedziec
    jednoznacznie,niech moze ktos bardziej kumaty w temacie sie odezwie.

  • 5. Data: 2004-04-09 17:12:35
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Pawel N <p...@g...pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:c56ito$ghl$...@i...gazeta.pl...

> [...]
    jakies
    > gospodarstwa rolne np tzw. ekologiczne ktore sprzedaja swoja ekologiczna

    Pewnie..
    A jak po prostu przyjde kupic od rolnika bezposrednio ziemniaki?

    Brak bedzie elementu zorganizowanej u niego dzialalnosci?
    Ale o zorganizowaniu i ciaglosci dzialalnosci definicja przedsiebiorcy w kc
    nic nie wspomina..

    A jak juz czepiac sie nowelizacji wrzesniowej kc, to jak oceniasz nowe
    przepisy o formie?
    (jakie jest ratio legis wylaczenia przepisow o formie ad probationem w
    stosunku do przedsiebiorcow?
    ja bym im zaostrzyl..)

    Cytuje ze strony http://www.urowska.com.pl/kompendium/14072003.htm

    (...)Autor stoi na stanowisku, iż w związku ze zmianami w kc po wejściu w
    życie nowelizacji, do umów zawieranych pomiędzy przedsiębiorcami nie będzie
    miał zastosowania przepis art. 8 ustawy o języku polskim, nakazujący
    sporządzanie umów w języku polskim , jeżeli forma pisemna została
    zastrzeżona ad probationem.

    To przedsiebiorcy dalej moga sobie zastrzec forme ad probationem, tzn. jesli
    nie dodadza rygoru niewaznosci do formy pisemnej, tak? Ale przeciez nie
    bedzie sie wtedy stosowac utrudnien dowodowych. Wiec zastrzegajac forme
    pisemna
    bez okreslenia skutkow bedzie to miec takie same znaczenie jakby nic nie
    zastrzegli, czy ich zastrzezenie jest "wazniejsze" niz
    ustawowe i beda utrudnienia dowodowe?

    A co tu jest cogens a co dispositivi?

    pozdrawiam
    mdr

  • 6. Data: 2004-04-09 19:18:51
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    nowelizacja kc z wrzesnia miala nr druku sejmowego : 666

    Wszystkim Zycze Wesolych Swiat

    mdr