  • 51. Data: 2013-02-21 19:32:25
    Temat: Re: Odp: Odmowa przyjecia reszty groszowkami
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Jurek W wrote:

    > Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup

    > Nie tylko ja Ci będę wdzięczny jak Twoje stwierdzenia, w zakresie
    > regulacji zobowiązań finansowych w gotówce podeprzesz wskazaniem
    > podstawy prawnej.

    juz bylo
    poczytaj watek od poczatku.

  • 52. Data: 2013-02-22 09:37:41
    Temat: Re: Odmowa przyjecia reszty groszowkami
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 21.02.2013 16:29, Mr. Misio pisze:
    > JA czesto w lokalnym sklepiku wymieniałem groszówki na serki i inne
    > produkty :) PRzynosiłem woreczek z karteczką 20 złotych. Pani brała
    > woreczek. NAstępnym razem pytałem, czy się zgadza - zgadzało się. ;)

    Widać cię znała i ufała. Nie mówię, że jest zakaz przyjmowania, ale że
    widzę bardzo sensowne uzasadnienie odmowy.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 53. Data: 2013-02-23 09:41:21
    Temat: Odp: Odmowa przyjecia reszty groszowkami
    Od: "Jurek W" <j...@k...chip.pl>

    Użytkownik "witek" napisał w wiadomości grup

    Jurek W wrote:

    > juz bylo
    > poczytaj watek od poczatku.

    Postąpiłem zgodnie z Twoją sugestią.
    Czegoś, co jest ogólnie obowiązującą normą prawną, na terenie
    Rzeczpospolitej Polskiej, w tym temacie nie znalazłem.

  • 54. Data: 2013-02-23 20:22:29
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    m in news:51253bee$0$1219$65785112@news.neostrada.pl
    [..........]
    [...............]
    [.............]
    > A co to ma do rzeczy?

    ma; gdzie masz te zasady wsp. spol. spisane jako PRAWO. Co to w ogole sa
    "zas. wsp. spolecznego"? Brzmi jak "sprawiedliwosc socjalistyczna".
    Jest tych zasad 56? 12?

  • 55. Data: 2013-02-23 20:26:05
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    spp in news:kg3bhh$ar8$1@news.task.gda.pl
    [..........]
    > Kodeks Wykroczeń:
    > Art. 135. Kto, zajmując się sprzedażą towarów w przedsiębiorstwie handlu
    > detalicznego lub w przedsiębiorstwie gastronomicznym, ukrywa przed nabywcą
    > towar przeznaczony do sprzedaży lub umyślnie bez uzasadnionej przyczyny
    > odmawia sprzedaży takiego towaru,
    > podlega karze grzywny.

    skad to wyszarpales? kodeks z 1953? :)
    to znaczy, że co? jest dostawa gruszek do sklepu prywatnego, klient o tym
    wie, bo widzial dostawczy i wnoszone skrzynki, stoi w kolejce, pyta o
    gruszki, wlasciciel mowi, ze nie ma i po uciazliwych bojach "idzie do
    pierdla", bowiem klient wie, ze 7 minut temu byla dostawa? taką chorobe
    mamy?

  • 56. Data: 2013-02-24 20:43:51
    Temat: Odp: Odmowa przyjęcia reszty groszówkami
    Od: "Jurek W" <j...@k...chip.pl>

    Jurek W wrote:

    > Postąpiłem zgodnie z Twoją sugestią.
    > Czegoś, co jest ogólnie obowiązującą normą prawną, na terenie
    > Rzeczpospolitej Polskiej, w tym temacie nie znalazłem.

    ... w tym temacie nie znalazłem.
    Przepraszam, miało być w tym wątku nie znalazłem.

  • 57. Data: 2013-02-24 23:44:15
    Od: m <m...@g...com>

    On 23.02.2013 20:22, 1634Racine wrote:
    > m in news:51253bee$0$1219$65785112@news.neostrada.pl
    > [..........]
    > [...............]
    > [.............]
    >
    > ma;

    Wykaż związek.

    > gdzie masz te zasady wsp. spol. spisane jako PRAWO.

    Jako prawo - nie.

    > Co to w ogole sa
    > "zas. wsp. spolecznego"? Brzmi jak "sprawiedliwosc socjalistyczna".

    To jest coś takiego jak doświadczenie życiowe sędziego którym się
    (między innymi) kieruje przy ferowaniu wyroków.

    > Jest tych zasad 56? 12?

    A jak się mierzy doświadczenie życiowe sędziego?

    Prawnikiem nie jestem - ale wydaje mi się że prawo to nie jest zbiór
    wzorów pod które podstawiasz zmienne, "kręcisz korbką" i masz wynik.

    p. m.

  • 58. Data: 2013-02-25 02:16:03
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    m in news:512a97bf$0$1229$65785112@news.neostrada.pl
    > Wykaż związek.

    to ma do rzeczy w _tej_ akurat wstrzasajacej wymianie pogladow i sądów, że
    ja pytam o konkret, o mocną, rzeczowa/prawną podstawe dla powolywania sie na
    "zasady", a nie o poglad: "sa zasady i juz" <- to jest pływanie w bajorze
    myslowym.

    > Jako prawo - nie.

    ano wlasnie

    > To jest coś takiego jak doświadczenie życiowe sędziego którym się (między
    > innymi) kieruje przy ferowaniu wyroków.

    spytalem w zasadzie retorycznie; chodzilo mi o to, że zanosi sie na to, że
    "zas. wsp. spol" to wytrych, tak uznaniowo rozumiane, jak kiedys
    "sprawiedliwosc socjalistyczna"...

    > Prawnikiem nie jestem - ale wydaje mi się że prawo to nie jest zbiór
    > wzorów pod które podstawiasz zmienne, "kręcisz korbką" i masz wynik.

    z grubsza rzecz biorac - masz racje; z tym, że dla mnie dobry system prawny
    oznacza, że obszar subiektywnych decyzji ferujacego wyrok, na podstawie np.
    jego "doswiadczenia zyciowego", powinien byc ograniczony do wiecej niz
    minimum. Tymczasem "zas. wspol. spol." - jesli nie sa skodyfikowane, a nie
    sa - moga byc (są?) niezwykle rozlegle rozumiane i wrecz bezczelnie,
    subiektywnie wykorzystywane jako motywacja dla wyroku.

  • 59. Data: 2013-02-25 08:18:58
    Od: m <m...@g...com>

    On 25.02.2013 02:16, 1634Racine wrote:
> [...]
    >
    > to ma do rzeczy w _tej_ akurat wstrzasajacej wymianie pogladow i sądów,
    > że ja pytam o konkret, o mocną, rzeczowa/prawną podstawe dla powolywania

    Ależ jest konkretna, mocna rzeczowa i prawna podstawa do powoływania się
    na "zasady": jest to Art. 5 KC.

    Nadal twierdzę, że to że nikt prawie nie zna całości tych zasad nie ma
    tu nic do rzeczy.

    > "sa zasady i juz" <- to jest pływanie w
    > bajorze myslowym.

    > ano wlasnie

    Ano co właśnie?

> [...]
    > prawny oznacza, że obszar subiektywnych decyzji ferujacego wyrok, na
    > podstawie np. jego "doswiadczenia zyciowego", powinien byc ograniczony

    Czyli dla Ciebie najlepszy system prawny to jest kazuistyczne rozważenie
    każdego jednego przypadku. Jeżeli X, to Y, jeżeli Z, to V. Tylko co
    jeżeli X+0.1?

    > Tymczasem "zas. wspol. spol." - jesli nie sa
    > skodyfikowane, a nie sa - moga byc (są?) niezwykle rozlegle rozumiane i
    > wrecz bezczelnie, subiektywnie wykorzystywane jako motywacja dla wyroku.

    Mogą być. Tylko że jeżeli jedna instancja przegnie, inna instancja może
    ją naprostować. No chyba że będzie podzielać zdanie poprzedniej
    instancji, wtedy może poprzednia instancja nie przegieła?

    p. m.

  • 60. Data: 2013-02-25 21:19:48
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    m in news:512b1062$0$26709$65785112@news.neostrada.pl
    > Ależ jest konkretna, mocna rzeczowa i prawna podstawa do powoływania się
    > na "zasady": jest to Art. 5 KC.

    no jest. Ale mętny; a jest mętny, bo nie ma tego, o co mi chodzi - zdaje
    sie, ze nadal zle jestem rozumiany - a chodzi mi o: prawny zapis zas. wsp.
    spolecznego. Teraz jasne? Co z tego, ze art 5 na nie sie powoluje? I jakiez
    to są te zasady? No jakie? Powtarzam pytanie: ile ich jest? Bo ja nie wiem.
    Ty tez nie wiesz.
    Drzesz sie na osiedlu po 22.00 (czy 23) Lamiesz "zasady wsp. spol"?
    Intuicyjnie czujemy - że tak. Ale intuicyjnie. Na szczescie - uwaga: na
    szczescie - jest _zapis_prawny_ "o ciszy nocnej" (jakos tak mniej wiecej) -
    i z tego zapisu prawnego kolegia dzialaja. Zasada wsp. spol zostala zapisana
    w prawie. Jedna zasada. I o cos takiego mi chodzi. Zeby sprzedawca, ktory
    jest wlascicielem marchwi na swoim straganie, bo wczesniej kupil ja - nie
    byl karany za to, ze jest malo elegancki, bo dyskryminuje ludzi i jednym
    sprzedaje, drugim nie. To nie moze byc sprawa uznaniowa, bo sedziemu z lat
    jego ciezkiej pracy wydaje sie, że "cos tu nie gra". A sprzedawcy gra.
    Chyba, że w koncesji na sprzedaz ma to obwarowane (obowiazek sprzedazy
    kazdemu) bardzo precyzyjnie. Ale nie ma, zaloze sie, ze nie ma. Czyli - wg
    mnie - powinien byc panem sytuacji, a nie zasady wsp. spol. To jakis
    komunizm, kurcze.

    > Nadal twierdzę, że to że nikt prawie nie zna całości tych zasad nie ma tu
    > nic do rzeczy.
    > Ano co właśnie?

    ano to, że to jest bardzo słabe; nie mozna karac za łamanie czegos, co nie
    jest nigdzie zapisane, bo to krok do zamordyzmu.

    > Czyli dla Ciebie najlepszy system prawny to jest kazuistyczne rozważenie
    > każdego jednego przypadku. Jeżeli X, to Y, jeżeli Z, to V. Tylko co jeżeli
    > X+0.1?

    od tego są ustanawiajacy prawo, by przewidywac. To jest standardowa droga
    stanowienia prawa. Przewiduj naduzycie -> zrob zapis prawny obejmujacy
    naduzycie. Przewidziano zabojstwo, nie przewidziano marchwi, ktorej nie chce
    sprzedac sprzedawca. Pisze to powaznie.

    > Mogą być. Tylko że jeżeli jedna instancja przegnie, inna instancja może ją
    > naprostować. No chyba że będzie podzielać zdanie poprzedniej instancji,
    > wtedy może poprzednia instancja nie przegieła?

    a druga instancja, to, przepraszam bardzo, wg czego ma oceniac trafnosc
    wyroku? tez wedlug swojego z kolei widzimisie, czyli wg swojego wyczucia
    zasad wsp. spol?