    From: "1634Racine" <1...@R...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    <kftpbo$hiv$2@dont-email.me> <9...@t...askar.com.pl>
    <kfu79l$7i6$5@dont-email.me>
    <512410fe$0$26683$65785112@news.neostrada.pl>
    <51249aa1$0$1315$65785112@news.neostrada.pl>
    <51252398$0$1307$65785112@news.neostrada.pl>
    <51253bee$0$1219$65785112@news.neostrada.pl>
    <51291897$0$1312$65785112@news.neostrada.pl>
    <512a97bf$0$1229$65785112@news.neostrada.pl>
    <512abb60$0$1216$65785112@news.neostrada.pl>
    <512b1062$0$26709$65785112@news.neostrada.pl>
    Subject: Re: Odmowa przyjecia reszty groszowkami
    Date: Mon, 25 Feb 2013 21:19:48 +0100

    m in news:512b1062$0$26709$65785112@news.neostrada.pl
    > Ależ jest konkretna, mocna rzeczowa i prawna podstawa do powoływania się
    > na "zasady": jest to Art. 5 KC.

    no jest. Ale mętny; a jest mętny, bo nie ma tego, o co mi chodzi - zdaje
    sie, ze nadal zle jestem rozumiany - a chodzi mi o: prawny zapis zas. wsp.
    spolecznego. Teraz jasne? Co z tego, ze art 5 na nie sie powoluje? I jakiez
    to są te zasady? No jakie? Powtarzam pytanie: ile ich jest? Bo ja nie wiem.
    Ty tez nie wiesz.
    Drzesz sie na osiedlu po 22.00 (czy 23) Lamiesz "zasady wsp. spol"?
    Intuicyjnie czujemy - że tak. Ale intuicyjnie. Na szczescie - uwaga: na
    szczescie - jest _zapis_prawny_ "o ciszy nocnej" (jakos tak mniej wiecej) -
    i z tego zapisu prawnego kolegia dzialaja. Zasada wsp. spol zostala zapisana
    w prawie. Jedna zasada. I o cos takiego mi chodzi. Zeby sprzedawca, ktory
    jest wlascicielem marchwi na swoim straganie, bo wczesniej kupil ja - nie
    byl karany za to, ze jest malo elegancki, bo dyskryminuje ludzi i jednym
    sprzedaje, drugim nie. To nie moze byc sprawa uznaniowa, bo sedziemu z lat
    jego ciezkiej pracy wydaje sie, że "cos tu nie gra". A sprzedawcy gra.
    Chyba, że w koncesji na sprzedaz ma to obwarowane (obowiazek sprzedazy
    kazdemu) bardzo precyzyjnie. Ale nie ma, zaloze sie, ze nie ma. Czyli - wg
    mnie - powinien byc panem sytuacji, a nie zasady wsp. spol. To jakis
    komunizm, kurcze.

    > Nadal twierdzę, że to że nikt prawie nie zna całości tych zasad nie ma tu
    > nic do rzeczy.
    > Ano co właśnie?

    ano to, że to jest bardzo słabe; nie mozna karac za łamanie czegos, co nie
    jest nigdzie zapisane, bo to krok do zamordyzmu.

    > Czyli dla Ciebie najlepszy system prawny to jest kazuistyczne rozważenie
    > każdego jednego przypadku. Jeżeli X, to Y, jeżeli Z, to V. Tylko co jeżeli
    > X+0.1?

    od tego są ustanawiajacy prawo, by przewidywac. To jest standardowa droga
    stanowienia prawa. Przewiduj naduzycie -> zrob zapis prawny obejmujacy
    naduzycie. Przewidziano zabojstwo, nie przewidziano marchwi, ktorej nie chce
    sprzedac sprzedawca. Pisze to powaznie.

    > Mogą być. Tylko że jeżeli jedna instancja przegnie, inna instancja może ją
    > naprostować. No chyba że będzie podzielać zdanie poprzedniej instancji,
    > wtedy może poprzednia instancja nie przegieła?

    a druga instancja, to, przepraszam bardzo, wg czego ma oceniac trafnosc
    wyroku? tez wedlug swojego z kolei widzimisie, czyli wg swojego wyczucia
    zasad wsp. spol?