  • 1. Data: 2002-12-09 19:03:16
    Temat: Niepełnoletni i działalność gospodarcza!!!
    Od: "Maciek" <m...@...pl>

    Witam!!!
    Mam parę pytań.
    1. Czy jako osoba niepełnoletnia moge założyć jednoosobową działalność
    gospodarczą?
    2. Jakie są miesięczne odpłaty za prowadzenie jednoosobowej działalności
    gospodarczej?
    3. Jeśli niepełnoletni nie moze prowadzić działalności, jakie opłaty są
    jeśli tę działalność prowadzi osoba już zatrudniona gdzie indziej?
    Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedzi

  • 2. Data: 2002-12-09 20:48:33
    Temat: Re: Niepełnoletni i działalność gospodarcza!!!
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Maciek" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    > Witam!!!
    > Mam parę pytań.
    > 1. Czy jako osoba niepełnoletnia moge założyć jednoosobową działalność
    > gospodarczą?

    Powtórzę po raz n-ty, tak gwoli ścisłości : działalność gospodarczą się
    rozpoczyna, a potem prowadzi co należy uprzdenio zgłosić w celach
    ewidencyjnych, a nie "zakłada". Założyć można spółkę handlową.
    A co do meritum, to ja bym powiedział, że owszem możesz, z tym że dla każdej
    Twojej czynności prawnej wymagana jest zgoda Twojego przedstawiciela
    ustawowego ( czyli pewnie rodzica ). Ani Art. 2 Ustawy Prawo Działalności
    gospodarczej definiujący przedsiębiorce, ani Art. 5 statuujący wolność
    podejmowania działalności gosp. nie wspominają o żadnych ograniczeniach
    szczegolnych dot. wieku czy zdolności do czynności prawnych, a więc z
    zastrzeżeniem wspomnianego już art. 17 (18,19) z zw. z art. 11 Kodeksu
    cywilnego _róbta co chceta_ :-)

    > 2. Jakie są miesięczne odpłaty za prowadzenie jednoosobowej działalności
    > gospodarczej?

    Nie ma czegoś takiego. Przy wpisie trzeba pare groszy zapłacić ( nie
    pamiętam ile ) i to wszystko. Potem oczywiście płacisz podatki itp. A także,
    według mnie, podlegałbyś obowiązkowo ubezpieczeniu społecznemu ( ponownie -
    art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie czyni wyjątku dla
    małoletnich, więc podlegają ), a to juz jest poważny wydatek i to regularnie
    co miesiąc uiszczany, bez względu, czy są zlecenia i zyski czy nie. Obecnie
    jest to ok. 700 zł z tego co pamiętam.

    > 3. Jeśli niepełnoletni nie moze prowadzić działalności, jakie opłaty są
    > jeśli tę działalność prowadzi osoba już zatrudniona gdzie indziej?

    Jak mówiłem - nie ma czegoś takiego jak 'opłata'. W przpyadku ZUSu tu jest
    jedna poważna zaleta, bowiem płaci się składki tylko od jednej podstawy,
    czyli stosunku pracy najczęsciej. Oznacza to oszczędność ww. kwoty.

    Depi.

  • 3. Data: 2002-12-09 23:26:02
    Od: "Jarek Dyrkacz" <j...@a...net.pl>

> [...]
    > jedna poważna zaleta, bowiem płaci się składki tylko od jednej podstawy,
    > czyli stosunku pracy najczęsciej. Oznacza to oszczędność ww. kwoty.

    Witam
    Czy moglbys mi wyjasnic to troche dokladniej - czy jezeli pracuje na 1/4
    etatu - 200 zł miesiecznie - i rozpoczalbym dzialalnosc - to jak wylicza sie
    skladki zus?

    Pozdrawiam
    Jarek

  • 4. Data: 2002-12-10 13:15:56
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 10 Dec 2002, Jarek Dyrkacz wrote:
    [...Depilator...]
> [...]
    >+ > czyli stosunku pracy najczęsciej. Oznacza to oszczędność ww. kwoty.

    Dla porządku - jeszcze Skarbowi nalezy się pożyczka w postaci
    dodatkowej składki zdrowotnej ("odzyskiwalna" w rozliczeniu rocznym)
    [...]
    >+ Czy moglbys mi wyjasnic to troche dokladniej - czy jezeli pracuje na 1/4
    >+ etatu - 200 zł miesiecznie - i rozpoczalbym dzialalnosc - to jak wylicza

    200zł miesięcznie nie rozwiązuje problemu - trzeba mieć min.
    dochód (760zł w tym roku AFAIK) z pracy żeby to "zaliczało
    ZUS". Ilość etatów nie ma znaczenia :)
    Przeszukując googlem archiwa *.podatki znajdziesz dużo
    więcej; to:
    http://groups.google.com/groups?as_oq=ZUS%20zusu&ie=
    ISO-8859-2&as_ugroup=*.podatki&lr=&as_drrb=b&as_mind
    =12&as_minm=5&as_miny=2000&as_maxd=10&as_maxm=12&as_
    maxy=2002&num=100&hl=pl

    ...jest skutkiem rozwinięcia tego:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?q=+ZU
    S+OR+zusu+group:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&ie=UTF-8
    &inlang=pl&safe=off&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&a
    s_miny=2000&as_maxd=10&as_maxm=12&as_maxy=2002

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-12-10 15:38:54
    Temat: Odp: Niepełnoletni i działalność gospodarcza!!!
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:at2vho$4jq$...@n...tpi.pl...
> [...]
    > gospodarczej definiujący przedsiębiorce, ani Art. 5 statuujący wolność
    > podejmowania działalności gosp. nie wspominają o żadnych ograniczeniach

    ale inne przepisy mówia wiele o pracy młodocianych...myśle,że nie brano pod
    uwagę takiej ewentualności /założenie firmy przez młodocianego?/ skoro
    małoletnie dziecko do uzyskania pełnoletności winno być pod opieką i na
    utrzymaniu rodziców,opiekunów ??? a w tym wypadku cała odpowiedzialność
    spada na opiekunów...

    > cywilnego _róbta co chceta_ :-)

    czyli chyba nie ma róbta co chceta:-)

    Sandra

  • 6. Data: 2002-12-10 16:28:42
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > małoletnie dziecko do uzyskania pełnoletności winno być pod opieką i na
    > utrzymaniu rodziców,opiekunów ??? a w tym wypadku cała odpowiedzialność

    No mówią o _pracy_, no i co? A nawet powiem -jeśli młodociany może pracować,
    a może, to dlaczego nie mógłby prowadzić działalnosci gospodarczej?

    > czyli chyba nie ma róbta co chceta:-)

    Chyba, chyba... A może zamiast niejasnego przeczucia jakieś prawo bysmy
    przytoczyli? Jeśli masz jakieś kontrargumenty, to możemy sie pospierać, ale
    "chyba" jeszcze nie jest obowiązującym źródłem prawa w RP.

    Depi.

  • 7. Data: 2002-12-10 17:48:07
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:at54m1$spo$...@n...tpi.pl...

    > Chyba, chyba... A może zamiast niejasnego przeczucia jakieś prawo bysmy
    > przytoczyli?

    przedsiębiorca może zostać zgodnie z prawem polskim osoba
    pełnoletnia,której nie ograniczono zdolności do czynności prawnych...
    art.11 k.c co do ,której rodzice nie mają takiego umocowania by mogli
    reprezentowac ich zgodnie z art.98 § 2 i 3 k.r.o stosownie do postanowień
    zawartych w tych przepisach żaden z rodziców nie może reprezentować dziecka
    przy dokonywaniu czynności prawnych ( art. 56 - 66 i inne art. zwiazane z
    tym tematem ) chyba ,że czynność prawna polega na bezpłatnym przysporzeniu
    na rzecz dziecka albo dotyczy należnych dziecku od drugiego z rodziców
    środków utrzymania i wychowania art.98§1 k.r.o

    Jeśli masz jakieś kontrargumenty, to możemy sie pospierać, ale
    > "chyba" jeszcze nie jest obowiązującym źródłem prawa w RP.

    a jednak jest ...nieletni za zgodą rodziców może podjąć jakieś zatrudnienia
    ale nie mając pełnej zdolności do czynności prawnych nie może być
    przedsiebiorcą ...

    Sandra

  • 8. Data: 2002-12-10 20:44:02
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > przedsiębiorca może zostać zgodnie z prawem polskim osoba
    > pełnoletnia,której nie ograniczono zdolności do czynności prawnych...

    Ale _dlaczego_??? Gdzie jest tak napisane???

> [...]
    > na rzecz dziecka albo dotyczy należnych dziecku od drugiego z rodziców
    > środków utrzymania i wychowania art.98§1 k.r.o

    Chyba mamy inne Kro, bo w moim stoi jak byk, że rodzice są przedstawicielami
    ustawowymi dziecka, ergo _każde_ z nich może reprezentować dziecko przy
    dokonywaniu czynnosci prawnych. Rozumiem, ze 56-65 ( a może 66? kto Cie tam
    wie...) to ma być z Kodeksu cywilnego? I o czym mają niby świadczyć? Tok
    Twojego rozumowania nadal pozostaje dla mnie zagadką.

> [...]
    zatrudnienia
    > ale nie mając pełnej zdolności do czynności prawnych nie może być

    No ale _dlaczego_ tak twierdzisz? Art. 2 UstPrDzGosp mówi o "osobie
    fizycznej", nie limitując tego do OsFiz posiadającej pełna zdolność do
    czynn. pr. z więc nie ma podstaw, aby zabronić małoletniemu prowadzenia
    działalności gosp.

    Depi.

  • 9. Data: 2002-12-10 21:49:49
    Od: "Sandra" <d...@w...pl>

    Użytkownik Depilator <m...@p...onet.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:at5jku$gtb$...@n...tpi.pl...
    > Ale _dlaczego_??? Gdzie jest tak napisane???

    na początek to odpowiedz mi co rozumiesz przez czynność prawną zgodnie
    oczywiście z k.c ?

    > Chyba mamy inne Kro,
    myślę ,że o takiej samej treści:-) interpretacja różna ,wszystko wynika z
    k.c
    j.w

    > czynn. pr. z więc nie ma podstaw, aby zabronić małoletniemu prowadzenia
    > działalności gosp.

    j.w

  • 10. Data: 2002-12-10 23:34:10
    Od: Kamil Golaszewski <k...@p...onet.pl>

    Sandra napisa_(a):
> [...]
    > zawartych w tych przepisach żaden z rodziców nie może reprezentować dziecka

    §2: "między dziećmi pozostającymi pod ich władzą rodzicielską"
    §3: "między dzieckiem a jednym z rodziców lub jego małżonkiem"

> [...]
    > środków utrzymania i wychowania

    > ale nie mając pełnej zdolności do czynności prawnych nie może być

    dlaczego? tylko nie ogólniki i powoływanie się na co nieco nietrafione
    przepisy a spójna argumentacja :)

    KG