    From: "Depilator" <m...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Niepełnoletni i działalność gospodarcza!!!
    Date: Mon, 9 Dec 2002 21:48:33 +0100

    Użytkownik "Maciek" <m...@...pl> napisał w wiadomości
    news:at2peb$rcs$1@news.lublin.pl...
    > Witam!!!
    > Mam parę pytań.
    > 1. Czy jako osoba niepełnoletnia moge założyć jednoosobową działalność
    > gospodarczą?

    Powtórzę po raz n-ty, tak gwoli ścisłości : działalność gospodarczą się
    rozpoczyna, a potem prowadzi co należy uprzdenio zgłosić w celach
    ewidencyjnych, a nie "zakłada". Założyć można spółkę handlową.
    A co do meritum, to ja bym powiedział, że owszem możesz, z tym że dla każdej
    Twojej czynności prawnej wymagana jest zgoda Twojego przedstawiciela
    ustawowego ( czyli pewnie rodzica ). Ani Art. 2 Ustawy Prawo Działalności
    gospodarczej definiujący przedsiębiorce, ani Art. 5 statuujący wolność
    podejmowania działalności gosp. nie wspominają o żadnych ograniczeniach
    szczegolnych dot. wieku czy zdolności do czynności prawnych, a więc z
    zastrzeżeniem wspomnianego już art. 17 (18,19) z zw. z art. 11 Kodeksu
    cywilnego _róbta co chceta_ :-)

    > 2. Jakie są miesięczne odpłaty za prowadzenie jednoosobowej działalności
    > gospodarczej?

    Nie ma czegoś takiego. Przy wpisie trzeba pare groszy zapłacić ( nie
    pamiętam ile ) i to wszystko. Potem oczywiście płacisz podatki itp. A także,
    według mnie, podlegałbyś obowiązkowo ubezpieczeniu społecznemu ( ponownie -
    art. 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych nie czyni wyjątku dla
    małoletnich, więc podlegają ), a to juz jest poważny wydatek i to regularnie
    co miesiąc uiszczany, bez względu, czy są zlecenia i zyski czy nie. Obecnie
    jest to ok. 700 zł z tego co pamiętam.

    > 3. Jeśli niepełnoletni nie moze prowadzić działalności, jakie opłaty są
    > jeśli tę działalność prowadzi osoba już zatrudniona gdzie indziej?

    Jak mówiłem - nie ma czegoś takiego jak 'opłata'. W przpyadku ZUSu tu jest
    jedna poważna zaleta, bowiem płaci się składki tylko od jednej podstawy,
    czyli stosunku pracy najczęsciej. Oznacza to oszczędność ww. kwoty.

    Depi.