  • 1. Data: 2005-03-19 12:38:50
    Temat: Negatyw na allegro a kodeks karny
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Witam!

    Jak myślicie - czy wystawienie komuś negatywa zawierającego nieprawdziwe
    informacje o tej transakcji, jak również wyzwiska pod adresem tej osoby może
    być karane na podstawie kodeksu karnego?

    art. 212 - Kto pomawia [...] o takie postępowanie lub właściwości, które
    mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania
    potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności [...]

    art. 216 - Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej
    nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do tej osoby
    dotarła [...]

    Pozdrawiam!
    Liwiusz
    www.liwiusz.republika.pl

  • 2. Data: 2005-03-19 12:55:18
    Temat: Re: Negatyw na allegro a kodeks karny
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    może
    > być karane na podstawie kodeksu karnego?

    Nazwiska i adresu bym nie publikowal ze wzglegu na ustawe o ochronie danych
    osobowych.

    > art. 212 - Kto pomawia [...] o takie postępowanie lub właściwości, które
    > mogą poniżyć ją w opinii publicznej lub narazić na utratę zaufania
    > potrzebnego dla danego stanowiska, zawodu lub rodzaju działalności [...]

    Pomawiac oznacza NIESLUSZNIE przypisac cos komus, zarzucic itp. Czyli jest
    zarzut jest sluszny (prawdziwy) to nie ma pomowienia i tym samym czyn nie
    wypelnia znamion art 212 Kk.

    > art. 216 - Kto znieważa inną osobę w jej obecności albo choćby pod jej
    > nieobecność, lecz publicznie lub w zamiarze, aby zniewaga do tej osoby
    > dotarła [...]

    Jak mu np. napiszesz, ze jest K... i Ch... to tak :)

    hem

  • 3. Data: 2005-03-19 13:00:55
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Heming" <h...@w...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > może
    >
    > Nazwiska i adresu bym nie publikowal ze wzglegu na ustawe o ochronie
    danych
    > osobowych.

    A kto tu mówi o publikacji nazwiska i adresu?

    > Pomawiac oznacza NIESLUSZNIE przypisac cos komus, zarzucic itp. Czyli jest
    > zarzut jest sluszny (prawdziwy) to nie ma pomowienia i tym samym czyn nie
    > wypelnia znamion art 212 Kk.

    Oczywiście chodzi mi o sytuację, kiedy zarzuty stawiane w negatywie są
    nieprawdziwe, np.

    "TEN BURAK IDIOTA WPŁACIŁEM MU KASE A ON NIC NIE PISZE OSZUKAŁ MNIE
    UWAŻAJCIE TO ZŁODZIEJ"

    gdy tymczasem faktycznie wystawiający komentarz będący kupującym nie
    zapłacił i nie ma takiego zamiaru

    > Jak mu np. napiszesz, ze jest K... i Ch... to tak :)

    Chodzi mi o to, czy można się tak bronić, jeśli ktoś mi wystawi tego typu
    komentarz.

    Pozdrawiam!
    L.

  • 4. Data: 2005-03-19 13:03:27
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    O ile sprzedający jest osobą prowadzącą działalność gospodarczą, to prędzej
    bym postulował uderzenie od strony przepisów o nieuczciwej konkurencji. Art.
    212 kk nie jest najszczęśliwszym wyborem, bowiem wchodzi tu jeszcze w
    rachubę cel działania sprawcy, a tym celem raczej jest przysporzenie strat
    sprzedającemu, niż zniesławienie go.

  • 5. Data: 2005-03-19 13:10:55
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    [cut]

    > Chodzi mi o to, czy można się tak bronić, jeśli ktoś mi wystawi tego
    typu
    > komentarz.

    Moim zdaniem mamy tu zbieg 212 par 2 i 216 par 2. Oba czyny sa kwalifikowane
    (wyzsza karalnosc) i sa scigane z oskarzenia prywatnego.

  • 6. Data: 2005-03-19 13:11:43
    Od: "Heming" <h...@w...gazeta.pl>

> [...]
    > 212 kk nie jest najszczęśliwszym wyborem, bowiem wchodzi tu jeszcze w
    > rachubę cel działania sprawcy, a tym celem raczej jest przysporzenie strat

    Jak ktos ma dzialalnosc gosp. to zwykle na allegro zachowuje sie powaznie.

    hem

  • 7. Data: 2005-03-19 13:31:34
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Jak ktos ma dzialalnosc gosp. to zwykle na allegro zachowuje sie powaznie.

    Co nie przeszkadza mieć niepoważnych kontrahentów. Zwróć uwagę, że o ile
    pokrzywdzonym raczej musi być przedsiębiorca, to sprawcą już niekoniecznie.