  • 21. Data: 2024-02-26 18:24:39
    Temat: Re: Nadchodzą nareszcie czasy kiedy ZJEBY prawnicze zastąpi sztuczna inteligencja
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 26.02.2024 o 18:15, J.F pisze:

    > Niekoniecznie.
    > Jak sie dobrze nauczy, to po prostu może być lepsze.

    Ale lepsze w czym? Pisaniu, śpiewaniu, malowaniu, mordowaniu?

    > Po nic.

    No właśnie. Podobnie jak nam potrzebne są zwierzęta; do towarzystwa, do
    podziwiania, do polowania, do żarcia.

  • 22. Data: 2024-02-26 18:28:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 26.02.2024 o 17:51, J.F pisze:

    > P.S. Pytam
    >
    > -where is ground speed indicator in the Boeing 767 cockpit?
    >
    > -The Boeing 767 does not have a dedicated ground speed indicator in
    > its cockpit.
    >

    > Pytam tak samo o 737 - ta sama odpowiedz, o 787 - ten juz ma,
    > i znów o 737.
    >
    > "I apologize for the previous incomplete information regarding the
    > ground speed indicator in the Boeing 737 cockpit. While there isn't a
    > dedicated instrument solely for ground speed, the information can be
> [...]

    Którego używasz? ChatGPT?
    Zauważyłem, że on się nie poddaje, jak pytam i pytam a odpowiedź nie
    satysfakcjonująca, to próbuje cały czas nowego rozwiązania/odpowiedzi.

    Próbowałem podobnie z Gemini i on wymięka po kilku próbach.

    Robert

  • 23. Data: 2024-02-26 18:55:55
    Od: Shrek <...@w...pl>

    > Podobnie z pilotami. Lądują ręcznie choć statystycznie samolot zrobi to
    > lepiej/bezpieczniej.

    No nie wiem. Samoloty jednak nie latają same i ciężko jest zorganizować
    grupę kontrolną. Wiecej jest jednak samolotów które wylądowały mimo
    niedziałania systemów samolotów niż takich co wylądaowały mimo
    niedziałania pilotów:P

    Samoloty dość dobrze utrzymują kurs a nawet lądują, ale nie ma to nic
    wspólnego ze sztuczną inteligencją - autopilot i ILS to wynalazki, które
    pojawiły się jak sztuczna inteligencja była jeszcze fikcją z filmów o
    grach wojennych czy skynecie. No i to co większość rozumie obecnie jako
    sztuczną inteligencję typu wszystkie GPT ma mało wspólnego z
    inteligencją jako taką a wyszukuje po prostu najbardziej prawdopodobne
    następne słowo:P

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 24. Data: 2024-02-26 18:56:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Feb 2024 18:28:37 +0100, Robert Wańkowski wrote:

> [...]
    > satysfakcjonująca, to próbuje cały czas nowego rozwiązania/odpowiedzi.
    >
    > Próbowałem podobnie z Gemini i on wymięka po kilku próbach.

    To było własnie Gemini.

    J.

  • 25. Data: 2024-02-26 18:59:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Feb 2024 18:24:39 +0100, nadir wrote:

    > Ale lepsze w czym? Pisaniu, śpiewaniu, malowaniu, mordowaniu?

    W pisaniu, śpiewaniu, malowaniu, prowadzeniu samochodów, lataniu
    samolotami.

    Mordowaniu ... być może też, o ile ktoś im da takie możliwości.

    Hm, samochody dojdą do wniosku, ze jak się pieszych rozjedzie, to
    bedzie cel spełniony - mało wypadków ?

    J.

  • 26. Data: 2024-02-26 19:08:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Feb 2024 18:55:55 +0100, Shrek wrote:

> [...]
    > grupę kontrolną. Wiecej jest jednak samolotów które wylądowały mimo
    > niedziałania systemów samolotów niż takich co wylądaowały mimo

    Ciekawe co by zrobił współczesny samolot, gdyby mu zaprogramować trasę
    w FMS i nie dotykac po starcie.
    Piloci chyba nie wpisują tam wysokości, to by chyba nawet nie próbował
    lądować.

    Ale wydaje mi się, ze jest cała masa latających inteligencji, tylko
    bezpieczne lądowanie nie jest ich priorytetem.
    Jakies Exocety, Javeliny itp ...

    J.

  • 27. Data: 2024-02-26 19:10:40
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.02.2024 o 18:15, J.F pisze:

    > No chyba, ze kiedys to AI sie zacznie zastanawiac "a po co właściwie
    > ja tam jadę?"

    To nie jest najciekawszy przypadek. "Ciekawszy" to będzie jak się nie
    będzie zastanawiać po co, tylko jak najlepiej. A najlepiej będzie jak mu
    te mięso nie będzie przeszkadzać wożąc bez sensu swoją dupę i robiąc korki.

    Był chyba kiedyś taki "traktat filozoficzny" o sztucznej inteligencji
    zarządzającej fabryką guzików. Kończył się końcem ludzkości bo sztuczna
    inteligencja walczyła z ludźmi o zasoby, których potrzebowała do
    wyprodukowania kolejnych pierdyliardów guzików;) I wbrew pozorom nie był
    to taki głupi traktat - jak ustawić "wagi" celów? Za nisko to będzie
    aoptymalnie (a akcjonariusze chcą jak najlepszych wyników), za wysoko to
    skończy się wojną nuklearną:P Można dorobić "czapkę" z innej sztucznej
    inteligencji co będzie stopowała tą niżej mając jakąś większą
    perspektywę - i już masz sztucznych polityków. Będzie kilka czapek i
    znów wojna:P Będzie jedna to masz utopię.

    IMHO rzeczywiście jak SI okaże się "ogólnie" lepsza od ludzi to źle się
    to dla ludzi skończy.

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 28. Data: 2024-02-26 19:20:18
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 26.02.2024 o 19:08, J.F pisze:

    > Ciekawe co by zrobił współczesny samolot, gdyby mu zaprogramować trasę
    > w FMS i nie dotykac po starcie.

    Doleciałby do ostatniego punktu wszedł na holding i spadł po wyczerpaniu
    paliwa - helios...

    > Ale wydaje mi się, ze jest cała masa latających inteligencji, tylko
    > bezpieczne lądowanie nie jest ich priorytetem.
    > Jakies Exocety, Javeliny itp ...

    Tu nawet nie chodzi o lądowanie - po prostu nie da się tego
    zaprogramować na zaś. Sytuacja w powietrzu się zmienia i jej nie
    przewidzisz, więc wchodzą interakcje z ATC. Teoretycznie gdyby zrobić
    linka między ATC a samolotem... to by działało dobrze dopóki by
    działało. Po czym jakby przestało działać to byłoby bum...

    --
    Shrek

    PS - i konfederację!

  • 29. Data: 2024-02-26 19:32:08
    Od: Kviat <k...@n...dla.spamu.pl>

    > A jest test, który rozstrzyga czy to AI czy model językowy?

    W dużym skrócie: tak.
    Robi się takie testy, różne różniste, trwają spory jak takie testy
    powinny wyglądać i co w zasadzie tego typu testy dowodzą i czy w ogóle
    czegokolwiek dowodzą (lub zaprzeczają).

    Bardzo mocno upraszczając: bo wiadomo, że to model językowy.

    Sporo ludzi podnosi argument, że te modele językowe, szczególnie te
    duże, przechodzą tzw. test Turinga (co nie do końca jest prawdą, że
    przechodzą), ale od czasów Turinga nauka poszła mocno do przodu i wiemy,
    że zdolność do konwersacji, nawet bardzo biegła zdolność, niekoniecznie
    oznacza inteligencję (a tym bardziej świadomość - czymkolwiek to jest).
    Taki test nie dowodzi inteligencji. Ani (obecnie) żaden inny test.

    Owszem, jeżeli coś nam nieznanego (maszyna? urządzenie? jakiś obiekt?)
    przeszłaby taki test/y, to jest to spora przesłanka za inteligencją, ale
    problem w tym, że my wiemy co testujemy i jak to działa. Można taki
    model wytrenować pod kątem "przechodzenia" takiego testu.

    Tak jak wiemy, że samochód napędza silnik i paliwo, a nie siły
    nieczyste. Sam test jazdy - że samochód potrafi/może jeździć, nie
    rozstrzyga, czy pod maską diabeł kręci pedałami, czy jednak silnik - ale
    my wiemy, że silnik.

    Obecnie jest pewność, że to są narzędzia równie inteligentne jak zegarek
    z XIX wieku, tylko bardziej złożone.

    Co przyniesie przyszłość - zobaczymy. Spekuluje się, że dzisiejsza
    pewność o braku inteligencji w najbliższych latach (10? 20? może
    mniej...) przeniesie się bardziej do sfery filozofii i ludzkość dostanie
    czkawki, gdy trzeba będzie w końcu się zdecydować, co to w ogóle jest ta
    inteligencja (a tym bardziej świadomość) - sensowność tych wszystkich
    testów będzie wątpliwa, skoro nie wiemy co tak właściwie testujemy.
    A może i nie trzeba będzie...

    I oczywiście nie ma nic złego w nazywaniu tych narzędzi "sztuczną
    inteligencją", bo tak się przyjęło i już, a nie dlatego, że faktycznie
    mają coś wspólnego z inteligencją, ale zgłaszanie pretensji, że "pisze
    głupoty", albo że np. zmyśla, kłamie itp., to przejaw skrajnego
    niezrozumienia z czym ma się do czynienia.

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 30. Data: 2024-02-26 19:32:30
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 26 Feb 2024 19:20:18 +0100, Shrek wrote:

    > Doleciałby do ostatniego punktu wszedł na holding i spadł po wyczerpaniu
    > paliwa - helios...

    Chyba nie wszedł na holding, tylko poleciał dalej.
    No ale też to nie był całkiem wspólczesny.

    Zdaje się, ze był przypadek, gdy piloci zasnęli, czy zajęli się czymś
    innym ... samolot zgłosił koniec listy, i poleciał dalej ostatnim
    kursem ...

    https://www.youtube.com/watch?v=uzmeGS29nu8
    https://www.youtube.com/watch?v=lQ6MajrnwOA

    No ale tez nie mieli zaprogramowanego znizania do punktu koncowego.

> [...]
    > linka między ATC a samolotem... to by działało dobrze dopóki by
    > działało. Po czym jakby przestało działać to byłoby bum...

    Bodajze w planach jest cyfrowy link z ATC.

    A potem juz tylko automatyczny ATC ... moze i SI :-)

    J.