  • 1. Data: 2003-09-14 15:07:53
    Temat: Małżeństwo, a zgoda od biskupa..
    Od: Artur Górniak <j...@g...ha.pwr.wroc.pl>

    Witam

    nie do końca zgodne z tematem grupy.. ale mam takie pytanie.

    W przypadku gdy osoba wierząca bierze ślub z osobą niewierzącą
    ta druga musi dostać zezwolenie od biskupa oraz podpisać papier,
    zobowiązujący ją do nieprzeszkadzaniu w wychowaniu w wierze dzieci
    z takiego związku.

    Czy rozsądnym jest wymaganie od strony kościelnej papieru
    zobowiązującego do nie przeszkadzania w odejściu od kościoła oraz
    wymuszającego przyjmowanie sakramentów w wieku po dziecięcym?

    Czy ktoś tutaj ma może doświadczenie w takiej sprawie?

    Jak stosowny dokument sformułowąć od strony prawnej?

    Z mojego punktu widzenia obecne prawo jest silnie uprzywilowujące
    kościół w przypadku takich uwarunkowań. Pomijając już zupełnie sprawy
    konkordatowe i np. brak możliwości kościelnego zakceptowania
    wcześniejszego ślubu cywilnego.

    będę wdzięczny za wszelką pomoc w tej materii.

    Artur Górniak

  • 2. Data: 2003-09-14 21:15:55
    Temat: Re: Małżeństwo, a zgoda od biskupa..
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-14 17:07, Artur Górniak napisał(a):

> [...]
    >ta druga musi dostać zezwolenie od biskupa oraz podpisać papier,
    >zobowiązujący ją do nieprzeszkadzaniu w wychowaniu w wierze dzieci

    Pewnie tak, nie znam się. Ale tu raczej nie chodzi o papier, a złożenie
    zobowiązania, czegoś w rodzaju przysięgi.

    >Czy rozsądnym jest wymaganie od strony kościelnej papieru
    >zobowiązującego do nie przeszkadzania w odejściu od kościoła oraz
    >wymuszającego przyjmowanie sakramentów w wieku po dziecięcym?

    A czemu miałoby nie być? Nie chcesz, to weź ślub cywilny.

    >Czy ktoś tutaj ma może doświadczenie w takiej sprawie?
    >
    >Jak stosowny dokument sformułowąć od strony prawnej?

    A w kurii nie wiedzą, czego chcą?

    >Z mojego punktu widzenia obecne prawo jest silnie uprzywilowujące
    >kościół w przypadku takich uwarunkowań.

    Zgadza się, gdyż mówimy o prawie kościelnym.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 3. Data: 2003-09-14 22:49:48
    Temat: Odp: Małżeństwo, a zgoda od biskupa..
    Od: "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@g...ha.pwr.wroc.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:9...@j...in.grey.debian.pl...

    > Czy rozsądnym jest wymaganie od strony kościelnej papieru
    > zobowiązującego do nie przeszkadzania w odejściu od kościoła oraz
    > wymuszającego przyjmowanie sakramentów w wieku po dziecięcym?

    No nie wiem cyz to takie rozsądne, w końcu będizesz prosił o to swoją
    przyszłą żonę :)
    Ale pewnie możecie zawrzeć u notoriusza jakies porozumienie.
    Poza tym jeśli matka/ojciec jest rozsądna to nie będzie wymuszać na dziecku
    przyjmowania sakramentów bo nie o to w tym chodzi żeby iść przedołtarz pod
    przymusem.
    Tak czy inaczej to była by wasza małżeńska umowa i tylko od tego jakie macie
    do siebie zaufanie zależy czy zawrzecie ją u notariusza, Kościół nie ma tu
    nic do rzeczy.

    > Z mojego punktu widzenia obecne prawo jest silnie uprzywilowujące
    > kościół w przypadku takich uwarunkowań.

    Jakich uwarunkowań?
    Kościół stawia pewne wymagania przed ludźmi wierzącymi, tak samo jak każda
    inna religia.
    Nie ma powodu dla którego miałby udzielać slubów osobom nie wierzącym. Ot
    poprostu ma taki wymóg, który nijak się nie odnosi do prawa cywilnego RP, to
    sa ustalenia wewnątrz kościelne.

    >Pomijając już zupełnie sprawy
    > konkordatowe i np. brak możliwości kościelnego zakceptowania
    > wcześniejszego ślubu cywilnego.

    A dlaczego miałby akceptować?
    Skorzystanie z usłóg Kościoła nie jest przymusowe, ale jeśli chcesz
    skorzystac to logicznym jest że musisz spełnić stawiane warunki.Pozwolę
    sobie na takie porównanie: Wchodząc do supermarketu musisz zostawić torbę w
    szawce, taki jest warunek zakupów. jeśli go nie akceptujesz to idziesz do
    warzywniaka na osiedlu nikt ci nie każe odwiedzac niechcianego sklepu :)

    Paweł

  • 4. Data: 2003-09-15 00:02:11
    Temat: Re: Ma??e?stwo, a zgoda od biskupa..
    Od: Artur Górniak <j...@g...ha.pwr.wroc.pl>

    "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl> wrote:
    > Ale pewnie mo?ecie zawrze? u notoriusza jakies porozumienie.
    > Poza tym je?li matka/ojciec jest rozs?dna to nie b?dzie wymusza? na dziecku
    > przyjmowania sakrament?w bo nie o to w tym chodzi ?eby i?? przedo?tarz pod
    > przymusem.
    > Tak czy inaczej to by?a by wasza ma??e?ska umowa i tylko od tego jakie macie
    > do siebie zaufanie zale?y czy zawrzecie j? u notariusza, Ko?ci?? nie ma tu
    > nic do rzeczy.
    nie..
    chodzi o umowe z proboszczem, ktoremu bede podpisywac papier, ze nie
    bede przeszkadzac w chrzescijanskim wychowaniu dzieci.
    chce miec taki sam papier od jego strony podpisany, ze dzieci beda mialy
    prawo same wybrac co chca i to wychowanie zacznie sie w momencie ich
    dojzalosci jesli zechca.

    > Skorzystanie z us??g Ko?cio?a nie jest przymusowe, ale je?li chcesz
    > skorzystac to logicznym jest ?e musisz spe?ni? stawiane warunki.Pozwol?
    > sobie na takie por?wnanie: Wchodz?c do supermarketu musisz zostawi? torb? w
    > szawce, taki jest warunek zakup?w. je?li go nie akceptujesz to idziesz do
    > warzywniaka na osiedlu nikt ci nie ka?e odwiedzac niechcianego sklepu :)
    znowu nie zrozumiales.

    porownanie bardziej adekwatne...

    jak mi nie odpowiada fiacik kupiony w fso to sprowadzam sobie zloma
    mercedesa rocznik 71 z niemiec.

    powiem w ten sposob.. ja nie chce korzystac z uslug sredniowiecznej
    instytucji.. i jako osoba, ktora jest w tym kraju mniejszoscia
    oczekiwalbym rownych praw i zadbania o to bym mial mozliwosc
    rownouprawnienia w tych sprawach, w ktorych kosciol wprost powiedzial,
    ze jest rowny panstwu. czyli w zawieraniu zwiazkow malzenskich.

    nie widze powodu by zwiazek cywilny nie mogl byc rownoznaczny zwiazkowi
    koscielnemu.. skoro odwrotnie zostalo to wymuszone przez ciemnogrod
    katolicki.

    10% to juz dosc zeby byc w sejmie.. a bodajze 10% jest obecnie w polsce
    oficjalnie nie katolikow..

    Artur Górniak

  • 5. Data: 2003-09-15 00:18:10
    Temat: Odp: Ma??e?stwo, a zgoda od biskupa..
    Od: "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@g...ha.pwr.wroc.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:3...@d...ists.pwr.wroc.pl...

    > nie..
    > chodzi o umowe z proboszczem, ktoremu bede podpisywac papier, ze nie
    > bede przeszkadzac w chrzescijanskim wychowaniu dzieci.

    Tak, jest to warunek udizelenia ślubu kościelnego, wtakim przypadku ja
    opisałeś.

    > chce miec taki sam papier od jego strony podpisany, ze dzieci beda mialy
    > prawo same wybrac co chca i to wychowanie zacznie sie w momencie ich
    > dojzalosci jesli zechca.

    To trochę bez sensu bo ksiądz nie ma władzy nad Twoimi dziećmi.
    Jesli nie będziesz chciał i chposyłac na religię to ich nie poślesz, jeśli
    nie bedziesz chciał by przyjęły komunię to nie przyjmą (przynajmniej jako
    dzieci), etc.
    Jesli dzieciak wymysli sobi, że przestaje chodzić do kościoła to przestanie.
    Ksiądz owszem może go zapytać dlaczego, ale w żaden sposób nie może go
    zmusić ani do chodzenia na mszę ani tym bardziej do przyjęcia sakramentów (i
    chybażaden nie zdecydował by się na taki przymus).

    Czy możesz wymagac od księdza takiego świstka, raczej nie. To ty
    przychodzisz do niego i chcesz od niego usługę (ślub), to on ustala warunki
    wykonania tej usługi, jeśli ktorejś ze stron warunki nie odpowiadają to się
    rozchodzicie do domów i tyle.
    Poza tym (ale tego nie jestem w 100% pewien), taka deklaracja jaką
    podpiszesz i tak jest trudna do wyegzekwowania.
    Podejrzewam, że gdyby doszło do sytuacji w kr=tóej zabraniasz dzieciakowi
    pościa do Kościaoła miałbyś konflikt głównie z żoną a nie z Kościołem.

    > jak mi nie odpowiada fiacik kupiony w fso to sprowadzam sobie zloma
    > mercedesa rocznik 71 z niemiec.
    >
    > powiem w ten sposob.. ja nie chce korzystac z uslug sredniowiecznej
    > instytucji..

    Uuuu....Kolejny wojujący ;)
    Ale nie rozwijajmy może wątku w tą stronę bo to nie ta grupa.

> [...]
    > rownouprawnienia w tych sprawach, w ktorych kosciol wprost powiedzial,
    > ze jest rowny panstwu. czyli w zawieraniu zwiazkow malzenskich.

    jak pisałem powyzej, to ty prosisz o usługe i usługodawca okresla warunki na
    jakich ci może jej udzielić. Jesli stronom nie odpowiadają to nie zawierają
    umowy na uslugę.
    Nie uważasz że to co proponujesz brzmi nieco dziwnie. Wyobraź sobie że na
    twoim miejscu jest muzułmanin, poganin, buddysta, satanista i rząda by
    kościół uwzględnił jego warunki w proponowanych przez siebie usługach. W ta
    stronę to nie przejdzie.
    Gdyby to ksiądz przyszedł do ciebie wtedy ty miałbyś prawo ustalić warunki
    ale tak stawiam orzechy przeciwko dolarom, że ksiądz nie podpisze.

    > nie widze powodu by zwiazek cywilny nie mogl byc rownoznaczny zwiazkowi
    > koscielnemu.. skoro odwrotnie zostalo to wymuszone przez ciemnogrod
    > katolicki.

    Prosiłbym bez obraxliwych komentarzy.
    Sprawa wygląda nieco inaczej.
    Pominięcie USC przy ślubie kościelnym jest pójsciem na rękę zawierającym
    związek, mniej formalności i biegania.
    USC musi mieć kwitek z zawarcia małżeń. Cała ceremonia jest mu na nic nie
    potrzebna, ot taka ładniejsza forma podpisania umowy.
    Pójście do kościoła to już sprawa sumienia i nic do tego państwu.
    Poprosty należąc do Kościoła w Polsce podlegasz równiez prawu RP. Natomiast
    z faktu polskiego obywatelstwa nie wynika podleganie prawu kościelnemu i z
    tego powodu państwo nie może narzucic Kościołowi przyjęcia kogokolwiek w
    swoje szeregi.

    Paweł

  • 6. Data: 2003-09-15 00:19:32
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-15 02:02, Artur Górniak napisał(a):

> [...]
    >chce miec taki sam papier od jego strony podpisany, ze dzieci beda mialy
    >prawo same wybrac co chca i to wychowanie zacznie sie w momencie ich

    Nie do końca rozumiem. Proboszcz nie ma prawa podpisać takiego
    dokumentu, bo do niego nie należy określanie, czy Twoje dzieci będą
    miały prawo sobie wybrać, co chcą, a czego nie, tak samo jak nie ma
    takiego prawa Pana sąsiad. Kościół zobowiązuje pana, że nie będzie Pan
    przeszkadzał, ale też nie będzie dzieci do niczego zmuszał, bo i jak?

    >powiem w ten sposob.. ja nie chce korzystac z uslug sredniowiecznej
    >instytucji..

    To niech Pan nie korzysta - niech Pan nie bierze ślubu kościelnego,
    żadnych papierków nie trzeba podpisywać, do niczego się nie trzeba
    zobowiązywać.

> [...]
    >rownouprawnienia w tych sprawach, w ktorych kosciol wprost powiedzial,
    >ze jest rowny panstwu. czyli w zawieraniu zwiazkow malzenskich.

    Kościół nie uważa, że jest równy z państwem w tej dziedzinie (wręcz
    uważa, że tylko to, co on "ustanawia", można nazwać małżeństwem). Zanim
    wprowadzono śluby konkordatowe, trzeba było brać dwa śluby - cywilny i
    kościelny, bo obie strony nie uznawały się wzajemnie. Teraz też tak
    jest: najpierw podpisuje się papierek o ślubie, a dopiero potem udziela
    się sakramentu. Sakrament jest jednak ważny także wtedy, gdy papierka
    się nie podpisze, czyli wobec prawa (cywilnego) dwie osoby będą dalej
    stanu wolnego. Pan może postąpić odwrotnie: nie wziąć ślubu kościelnego,
    a tylko cywilny.

    >nie widze powodu by zwiazek cywilny nie mogl byc rownoznaczny zwiazkowi
    >koscielnemu.. skoro odwrotnie zostalo to wymuszone przez ciemnogrod
    >katolicki.

    A ja nie rozumiem, czemu domaga się Pan czegoś od Kościoła, chociaż Pan
    do Niego nie należy. Wobec prawa cywilnego nie ma czegoś takiego jak
    "ślub kościelny", to tylko zbiór ceremonii, wypowiadanych słów i rytów,
    które pewne osoby w swoim towarzystwie wypowiadają. Jedni grają w piłkę
    na stadionie, inni chodzą do kościoła.
    Ślub kościelny tak naprawdę nie ma żadnej mocy prawnej. Nie daje
    przywilejów, typu brak konieczności pisania testamentu przez
    współmałżonka. Jest to pewien obyczaj, który może Pan wypełnić albo nie.
    Nie rozumiem, czemu pisze Pan, że zostało to wymuszone? Jeśli Pan nie
    chce, to idzie Pan do USC.
    - Szwejk

  • 7. Data: 2003-09-15 02:35:41
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl> wrote:
    > Prosiłbym bez obraxliwych komentarzy.
    ok.
    poniosło mnie nieco.

    > Sprawa wygląda nieco inaczej.
    od strony wierzącego może i tak.
    od mojej strony wygląda dokładnie tak jak napisałem.

    kościół to też potężna biurokracja z olbrzymią ilością usankcjonowanych
    łapówek.. nie jest wcale tak, że ślub kościelny to tylko zestaw komicznych
    obrzędów, które można miło wspominać po latach jako, że życie z reguły jest
    dosyć szare ;-).

    prawda jest taka, że kościół dawniej pełnił większość ról obecnych
    biurokratów, a obecnie nadal spora część papierowej dokumentacji jest
    przechowywana przez księży.

    według mnie fair by było gdyby w umowie z katolikami zostało zaznaczone,
    że ślub cywilny można przenieść na kościelny bez tej całej zabawy
    i obrządku.

    na pewno są bardziej tutaj zorientowani w temacie ode mnie ale z tego co
    pamiętam księża przechowują dane o chrztach dzieci, ślubach itd. itd.
    czyli w obecnej sytuacji jeśli ja nie będę się upierać przy ślubie
    cywilnym, który mówiąc szczerze też nie jest mi do szczęścia potrzebny
    aczkolwiek sporo ułatwia życie w małżeństwie (ehh) to nic się nie zmieni
    i tak zostanie wszystko oficjalnie zaparafowane w dokumentach
    państwowych. w przypadku jednak gdy uzgodnię ślub li tylko cywilny
    to po stronie kościoła taki związek nie jest ważny i nigdzie nie jest
    notowany.

    dla mnie jest to utworzenie sytuacji, w której kościół jest
    uprzywilejowany.

    i nie chodzi o przyjmowanie kogokolwiek w szeregii kościoła..
    nie poto z niego się wyniosłem żeby nagle uznać, że mi wtedy odbiło
    i błąd zrobiłem.. to, że niestety zacofanie struktur społecznych
    instytucję kościoła twardo trzyma przy życiu mimo totalnego ośmieszenia
    przez kolejne odkrycia naukowe to nie powód by trwać przy czymś co we
    współczesnym świecie nie ma racji bytu. Nawet jeśli w tym społeczeństwie
    często jest to mniej kłopotlie.

    pomijając.. nie o dyskusję o religiach chodziło.

    mam jednak nadzieję, że jasno określiłem mój pogląd..

    ceremonia ślubu kościelnego to może i miłe wspomnienie lub jego brak dla
    mnie i mojej żony.
    ale oprócz tej ceremoni to jest zestaw informacji i dokumentów, które
    według mnie powinny być uaktualnione na podstawie dokumentów z USC.

    i proszę mi nie wyjeżdżać o tym, że jak nie chcę to nie muszę.
    bo oboje wiemy o co tak naprawdę chodzi w tej sprawie.

    Artur Górniak

  • 8. Data: 2003-09-15 05:59:52
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Artur Górniak wrote:

> [...]
    > chce miec taki sam papier od jego strony podpisany, ze dzieci beda mialy
    > prawo same wybrac co chca i to wychowanie zacznie sie w momencie ich

    Albo godzisz się na warunki ślubu kościelnego i że w "dziecięcym" okresie
    nie będziesz przeszkadzał w wychowaniu dzieci w wierze chrześcijańskiej
    albo nie zgadzasz się na te warunki i wówczas nie bierzesz ślubu
    kościelnego. Nie wiem dokładnie, jakie są podstawy ważności takiego ślubu,
    ale wydaje mi się, że jedną z nich jest szczerość twoich i twojej przyszłej
    żony deklaracji.

> [...]
    > rownouprawnienia w tych sprawach, w ktorych kosciol wprost powiedzial,
    > ze jest rowny panstwu. czyli w zawieraniu zwiazkow malzenskich.

    Nie masz obowiązku brania ślubu sakramentalnego. Twoim prawem jest że możesz
    ożenić się w urzędzie stanu cywilnego lub w kościele. Jeżeli decydujesz się
    na ślub kościelny, musisz przystać na warunki, jakie Tobie stawiają.

    > nie widze powodu by zwiazek cywilny nie mogl byc rownoznaczny zwiazkowi
    > koscielnemu.. skoro odwrotnie zostalo to wymuszone przez ciemnogrod
    > katolicki.

    Pokaż przykłady dyskryminacji związków jedynie cywilnych w naszym państwie,
    bo ja z takimi się nie spotkałam.

    > 10% to juz dosc zeby byc w sejmie.. a bodajze 10% jest obecnie w polsce
    > oficjalnie nie katolikow..

    A co to ma do rzeczy??

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 9. Data: 2003-09-15 07:00:11
    Od: Grzegorz Górnisiewicz <g...@j...ug.gov.pl>

    [ciach]
    > i proszę mi nie wyjeżdżać o tym, że jak nie chcę to nie muszę.
    > bo oboje wiemy o co tak naprawdę chodzi w tej sprawie.
    >
    > Artur Górniak

    Myślę że na ten temat powinieneś chyba rozmawiać z przyszłą (obecną)
    małżonką. Możesz wymagać od proboszcza takiego pisma ale jeśli nawet
    podpisze co raczej jest niemożliwe jemu jak sądzę zabrania tego jego
    władza zwierzchnia czyli patrz Kuria. Tylko że nie wiem czy wiesz w co
    się wtedy pakujesz, bo ks. proboszcz nie przyjdzie do Ciebie i nie
    wyciągnie dzieci za uszy na lekcję religii (takie czasy na szczęście dla
    kościoła dawno się skończyły, choć czasem mogą się zdażyć jeszcze i
    tacy). Ale problem jest taki ty się zobowiązujesz do tego że nie
    będziesz przeszkadzał w wychowaniu w wierze więc m.in. łączy się to z
    niewyrażaniem sowich poglądów na temat instytucji kościoła przy
    dzieciach i na odwrót ks. proboszcz nie może wyrażać przy Twoich
    dzieciach swoich opinii na temat niechodzenia do kościoła etc. Czym to
    może zaaowocować? Notorycznym siedzeniem w sądzie za łamanie umowy...

    EOF

    Pozdrawiam
    Grzegorz Górnisiewicz

  • 10. Data: 2003-09-15 07:32:17
    Od: Kuba <j...@y...com>

    > prawda jest taka, że kościół dawniej pełnił większość ról obecnych
    > biurokratów, a obecnie nadal spora część papierowej dokumentacji jest
    > przechowywana przez księży.

    A to niby jaka??? Zapewniam, że w kancelariach parafialnych nie ma
    żadnych dokumentów, które mogły by być użyteczne w życiu "cywilnym".
    No chyba, że rysujesz sobie drzewo genealogiczne, ale wtedy możesz
    sobie i tak pójść do księdza bez względu na twoje podejście do religii.

    "Informatyzowałem" kiedyś kancelarię w zaprzyjaźnionej parafii
    mając wgląd we wszelkie papiery tam przechowywane i mamy tam:
    - księgę chrztów, dane niemal identyczne z przechowywanymi w USC
    (akty urodzenia);
    - księgę I komunii, bierzmowania (konia z rzędem temu kto będzie
    potrzebował tego w celach "cywilnych";
    - księgę ślubów
    - księgę zgonów, również zdublowany USC, a bez księdza chyba też można
    zmarłego pochować, nie?

    Oprócz tego prowadzona jest tzw. kartoteka parafialna, która jest
    defakto "ewidencją ludności" parafialnej i oprócz tego że jest
    najczęściej mocno zabałaganiona, zawiera informacje o odbyciu wizyty
    "kolędowej". Czasem wpisywane są tam informacje o alkoholiźmie w danej
    rodzinie, trudnych warunkach materialnych. Temu również nie należy się
    dziwić, gdyż Kościół czasem naprawdę pomaga takim ludziom (już widzę
    ten jad który się za chwilę poleje od "wojujących", ale naprawdę
    się to zdarza).

    Tak więc twierdzę, że w naszym kraju nie ma żadnej sprawy czysto
    prawnej, która może być załatwiona wyłącznie w Kościele Katolickim
    czy jakimkolwiek innym!

    Kuba.