  • 1. Data: 2003-09-14 09:28:15
    Temat: Umowa pozyczki pieniedzy
    Od: "RB" <p...@w...pl>

    Witam,

    Zwracam sie do szanownych grupowiczow z prosba o pomoc. Kilka miesiecy temu
    pozyczylem swojemu (owczesnemu) kumplowi wieksza sume pieniedzy, ktorej do
    tej pory mi nie zwrocil. Chcialbym te sprawe jakos zalatwic - albo
    odsprzedac, albo wniesc sprawe do sadu... Problem z tym, ze nie mam
    oczywiscie zadnych dokumentow.

    Stad wlasnie moje pytanie - jaki dokument moglibysmy spisac (jesli to sie w
    ogole uda) - ktory bylby prawomocny dla dalszych moich poczynan
    (sad/windykacja). Gdzie moge znalezc jakies wzory / druki / itp.

    Bede bardzo wdzieczny za pomoc.

  • 2. Data: 2003-09-14 09:36:11
    Temat: Re: Umowa pozyczki pieniedzy
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    RB wrote:

> [...]
    > tej pory mi nie zwrocil. Chcialbym te sprawe jakos zalatwic - albo
    > odsprzedac, albo wniesc sprawe do sadu... Problem z tym, ze nie mam

    Czy suma przekraczała 5 tysięcy zł?

    > Stad wlasnie moje pytanie - jaki dokument moglibysmy spisac (jesli to sie
    > w ogole uda) - ktory bylby prawomocny dla dalszych moich poczynan
    > (sad/windykacja). Gdzie moge znalezc jakies wzory / druki / itp.

    Wystarczy jakiekolwiek potwierdzenie pisemne, że pożyczyłeś Janowi
    Kowalskiemu sumę X zł.

    Wezwij go pisemnie do zwrotu pożyczonej sumy. Być może w odpowiedzi
    potwierdzi, że pożyczył ;)

    Pozdrawiam,
    Marysia

  • 3. Data: 2003-09-14 10:18:44
    Od: "RB" <p...@w...pl>

    Kwota jest ok 3000 zl. Czy to wiele zmienia?

    Pozdrawiam,
    Radek B.

  • 4. Data: 2003-09-14 10:54:13
    Od: Dredd<...@...pl>

    > Kwota jest ok 3000 zl. Czy to wiele zmienia?
    >
    > Pozdrawiam,
    > Radek B.

    Art. 720 § 2 k.c. stanowi że umowa pożyczki, której wartość przenosi
    pięćset złotych, powinna być stwierdzona pismem.

    Brak takiego stwierdzenia pismem powoduje m.in. ograniczenia w
    przeprowadzaniu dowodów w ewentualnym postępowaniu sądowym
    dotyczącym tej pożyczki.

    Oto dalsze dotyczące tego problemu przepisy kodeksu cywilnego:
    Art. 74. § 1. Zastrzeżenie formy pisemnej bez rygoru nieważności ma
    ten skutek, że w razie niezachowania zastrzeżonej formy nie jest w
    sporze dopuszczalny dowód ze świadków ani dowód z przesłuchania
    stron na fakt dokonania czynności. Nie dotyczy to jednak wypadków,
    gdy zachowanie formy pisemnej jest zastrzeżone jedynie dla wywołania
    określonych skutków czynności prawnej.
    § 2. (26) Jednakże mimo niezachowania formy pisemnej przewidzianej
    dla celów dowodowych dowód ze świadków lub dowód z przesłuchania
    stron jest dopuszczalny, jeżeli obie strony wyrażą na to zgodę albo
    jeżeli fakt dokonania czynności prawnej będzie uprawdopodobniony za
    pomocą pisma. Sąd może również dopuścić wymienione dowody, jeżeli
    ze względu na szczególne okoliczności sprawy uzna to za konieczne.

    I odrobina z kpc (kodeksu postępowania cywilnego):

    Art. 246. Jeżeli ustawa lub umowa stron wymaga dla czynności prawnej
    zachowania formy pisemnej, dowód ze świadków lub z przesłuchania
    stron w sprawie między uczestnikami tej czynności na fakt jej
    dokonania jest dopuszczalny w wypadku, gdy dokument obejmujący
    czynność został zagubiony, zniszczony lub zabrany przez osobę
    trzecią, a jeżeli forma pisemna była zastrzeżona tylko dla celów
    dowodowych, także w wypadkach określonych w kodeksie cywilnym.

    Art. 247. Dowód ze świadków lub z przesłuchania stron przeciwko
    osnowie lub ponad osnowę dokumentu obejmującego czynność prawną
    może być dopuszczony między uczestnikami tej czynności tylko w
    wypadkach, gdy nie doprowadzi to do obejścia przepisów o formie
    zastrzeżonej pod rygorem nieważności i gdy ze względu na szczególne
    okoliczności sprawy sąd uzna to za konieczne.

    Zdobycie potwierdzenia pożyczki na piśmie zdecydowanie by Ci ułatwiło
    dochodzenie swoich roszczeń.

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2003-09-14 15:58:18
    Temat: Odp: Umowa pozyczki pieniedzy
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Maria Ossowska <m...@a...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bk1clk$bkp$...@n...onet.pl...

    > Wezwij go pisemnie do zwrotu pożyczonej sumy. Być może w odpowiedzi
    > potwierdzi, że pożyczył ;)

    tylko ten list sporzad tak, by dluznik bez problemow przyznal, albo nawet
    byl ukierunkowany
    na przyznanie ze pozyczyl. To sie da ulozyc gramtyczno - logicznie.

    P. Mario, jestem pod wielkim wrazniem.

    pozdrawiam
    mdr

  • 6. Data: 2003-09-14 19:52:22
    Temat: Re: Odp: Umowa pozyczki pieniedzy
    Od: Maria Ossowska <m...@a...pl>

    Mateusz Dr wrote:

    > P. Mario, jestem pod wielkim wrazniem.

    Panie Mateuszu, cóż Pana tak zdziwiło?
    > mdr

    Marysia

  • 7. Data: 2003-09-14 21:15:09
    Temat: Odp: Odp: Umowa pozyczki pieniedzy
    Od: "Mateusz Dr" <n...@w...pl>

    Użytkownik Maria Ossowska <m...@a...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:bk2gos$8i2$...@n...onet.pl...

    > Panie Mateuszu, cóż Pana tak zdziwiło?
    >
    > Marysia

    Zdziwilo nic, spodobalo. Podoba mi sie laczenie syntetycznej teorii z
    prostymi wskazowkami natury praktycznej.
    Kurcze, jak tak przeczytalem swoje posty, to stwierdzilem ze moga byc
    odebrane ironicznie. A jestem
    od tego jak najdalszy. Przepraszam, w sumie nie wnosze do watkow nic nowego.

    pozdrawiam serdecznie
    mdr