  • 11. Data: 2003-09-15 07:36:49
    Temat: Re: Ma??e?stwo, a zgoda od biskupa..
    Od: Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> napisał:
    > od strony wierzącego może i tak.
    > od mojej strony wygląda dokładnie tak jak napisałem.

    Artur, nie unoś się ;) To naprawdę nie jest dobre przed ślubem ;P
    Swoją drogą, kiedy stajesz na ślubnym kobiercu? Ostatnio kilka
    razy przejeżdżałem w Twoich okolicach, ale jakoś na siebie nie
    trafiliśmy.

    > według mnie fair by było gdyby w umowie z katolikami zostało zaznaczone,
    > że ślub cywilny można przenieść na kościelny bez tej całej zabawy
    > i obrządku.

    Jest jeden drobny problem. Kościół to w znaczniej mierze właśnie
    obrządki, reguły (zakazy i nakazy) - cała ta otoczka. Dlatego
    nikt nie da Ci ślubu kościelnego bez obrządku, bo czegoś takiego
    po prostu nie ma. O ile ślub cywilny to po prostu podpisanie
    umowy pomiędzy dwojgiem ludzi (i może się bez obrządku na dobrą
    sprawę obyć), o tyle ślub kościelny przeznaczony jest dla
    członków kościoła (wzbraniam się przed użyciem słowa "wierzących",
    gdyż nie zawsze to jest to samo) i jego głównym przesłaniem jest
    właśnie obrządek zaślubin. Podczas tego obrządku oboje składają
    przysięgę, która nie ma żadnego znaczenia dla prawa cywilnego.
    Dopiero od niedawna jak sam zauważyłeś, mamy dodatkowo śluby
    konkordatowe, podczas których można równocześnie podpisać umowę
    cywilną (mniej formalności).
    Co z tego wynika? Ano to, że nie może być tak, że umowa cywilna
    będzie skutkować od razu ślubem cywilnym. Bo przecież dopiero
    podczas obrządku ślubu kościelnego składana jest uroczysta
    przysięga wierności małżeńskiej (przyjmowany sakrament małżeństwa).

    > na pewno są bardziej tutaj zorientowani w temacie ode mnie ale z tego co
    > pamiętam księża przechowują dane o chrztach dzieci, ślubach itd. itd.

    Zgadza się. A oprócz tego o tym, kto wpuścił księdza po kolędzie i tym
    podobne drobiazgi, które lubią później wytykać w najmniej spodziewanych
    momentach ;)

    > czyli w obecnej sytuacji jeśli ja nie będę się upierać przy ślubie
    > cywilnym, który mówiąc szczerze też nie jest mi do szczęścia potrzebny
    > aczkolwiek sporo ułatwia życie w małżeństwie (ehh) to nic się nie zmieni
    > i tak zostanie wszystko oficjalnie zaparafowane w dokumentach
    > państwowych.

    Nie wszystko ;) Bo chrzest dziecka na przykład nie - to jest sprawa
    czysto kościelna. Oczywiście, wybierzecie dziecku imię i nazwisko,
    ale nie będzie w dokumentach państwowych adnotacji o sakramencie chrztu.

    > w przypadku jednak gdy uzgodnię ślub li tylko cywilny
    > to po stronie kościoła taki związek nie jest ważny i nigdzie nie jest
    > notowany.

    Tak samo, jak ślub czysto kościelny i sprawy kościelne nie są notowane
    w dokumentach państwowych. Dlatego najpierw idziesz do ślubu cywilnego
    albo bierzesz konkordatowy. Zwróć uwagę, że to przeczy Twojej idei
    uprzywilejowania Kościoła - nie można wziąć tylko ślubu kościelnego,
    a można cywilny.

    > i nie chodzi o przyjmowanie kogokolwiek w szeregii kościoła..
    > nie poto z niego się wyniosłem żeby nagle uznać, że mi wtedy odbiło
    > i błąd zrobiłem.. to, że niestety zacofanie struktur społecznych
    > instytucję kościoła twardo trzyma przy życiu mimo totalnego ośmieszenia
    > przez kolejne odkrycia naukowe to nie powód by trwać przy czymś co we
    > współczesnym świecie nie ma racji bytu. Nawet jeśli w tym społeczeństwie
    > często jest to mniej kłopotlie.

    Dla wielu ludzi kościół to po prostu kwestia wiary. Niestety, z mojego
    oglądu już dla niewielu. Dla innych to tradycja, i tyle. A że kościół
    ma silną pozycję? Przecież nawet LaVey twierdził, że ludzie potrzebują
    obrządków, że nie starczy im sama wiara. I w przypadku większości ludzi
    to chyba jest prawda.

    > ceremonia ślubu kościelnego to może i miłe wspomnienie lub jego brak dla
    > mnie i mojej żony.

    Przyszłej żony ;)

    > ale oprócz tej ceremoni to jest zestaw informacji i dokumentów, które
    > według mnie powinny być uaktualnione na podstawie dokumentów z USC.

    Już i tak poszli na rękę z tym ślubem konkordatowym. Może za -dziesiąt
    lat zmienią coś jeszcze. Ale nie sądzę, żeby im na tym zależało ;P

    > i proszę mi nie wyjeżdżać o tym, że jak nie chcę to nie muszę.
    > bo oboje wiemy o co tak naprawdę chodzi w tej sprawie.

    Hmmmm... Oświeć mnie ;) Tylko mi nie mów, że chodzi o Illuminati ;P

    Pozdrawiam,
    Gerard

  • 12. Data: 2003-09-15 09:14:06
    Temat: Re: Małżeństwo, a zgoda od biskupa..
    Od: QaczorQwak <r...@p...onet.pl>

    Artur Górniak wrote:

> [...]
    >
    > Czy rozsądnym jest wymaganie od strony kościelnej papieru
    > zobowiązującego do nie przeszkadzania w odejściu od kościoła oraz
    > wymuszającego przyjmowanie sakramentów w wieku po dziecięcym?
    >
    > Czy ktoś tutaj ma może doświadczenie w takiej sprawie?
    >
    > Jak stosowny dokument sformułowąć od strony prawnej?
    >
    > Z mojego punktu widzenia obecne prawo jest silnie uprzywilowujące
    > kościół w przypadku takich uwarunkowań. Pomijając już zupełnie sprawy
    > konkordatowe i np. brak możliwości kościelnego zakceptowania
    > wcześniejszego ślubu cywilnego.
    >
    > będę wdzięczny za wszelką pomoc w tej materii.

    Proponowałbym lekturę Kanonu (tzn. "kodeksu" kościelnego) - tak się to
    nazywa? Tam są określone warunki i sposoby zawierania małżeństw między
    katolikami i wyznawcami innych religii/niewierzącymi.
    Co do wyżej wymieniowego dokumentu to jest to (samo)ograniczenie władzy
    rodzicielskiej, ale jak już ktoś napisał to przyszli małżonkowie przychodzą
    do kościoła, a nie na odwrót. Chcącemu (w tym wypadku zawrzeć małżeństwo)
    nie dzieje się krzywda.
    Niestety, albo chcesz wziąć ślub kościelny z tą konkretną kobietą albo
    znajdź sobie niewierzącą. Jeśli ślubu chce rodzina a nie Wy, to możecie
    ewewntualnie za cenę kilkuletniej wojny spróbować tylko ślub cywilny/bez
    ślubu.

    Podrawiam

    J.D.

  • 13. Data: 2003-09-15 10:31:42
    Temat: Odp: Ma??e?stwo, a zgoda od biskupa..
    Od: "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:t...@d...ists.pwr.wroc.pl...

    > według mnie fair by było gdyby w umowie z katolikami zostało zaznaczone,
    > że ślub cywilny można przenieść na kościelny bez tej całej zabawy
    > i obrządku.

    No cóż, ale w ślubie koscielnym właśnie o ów obrządek chodzi, o złożenie
    przysięgi.
    Ślub kościelny ma się nijak do aktów prawnych i odwrotnie, nie zależą one od
    siebie w żaden sposób (poza wymogiem zawarcia cywilnego przed kościelnym).

> [...]
    > notowany.
    >
    > dla mnie jest to utworzenie sytuacji, w której kościół jest

    W jaki sposób?
    Żeby móc korzystać z usłóg Kościoła trzeba do niego należeć.
    Jak juz tu mówiono w księgach parafialnych ni ezapisuje się dzieci nie
    chrzszczonych bo niby z jakiej racji, ewidencję ludności prowadzi USC.
    Na tej samej zasadzie inne kościoły nie prowadzą ewidencji katolików (no
    chyba że to mormoni, bo ci to mają wszystkich w bazie danych)

    > i nie chodzi o przyjmowanie kogokolwiek w szeregii kościoła..
    > nie poto z niego się wyniosłem żeby nagle uznać, że mi wtedy odbiło
    > i błąd zrobiłem..

    Skąd wiesz, wtedy wznałeś że błędem była przynalezność, kto wie do jakich
    wniosków możesz jeszcze dojść :)

> [...]
    > ale oprócz tej ceremoni to jest zestaw informacji i dokumentów, które
    > według mnie powinny być uaktualnione na podstawie dokumentów z USC.

    Niby dlaczego? Co Kościół obchodzą ateiści, czy innowiercy.
    Zapewne jest rzesza takich, którzy wręcz nie życzyli by sobie by ich
    uwzględniac w księgach parafialnych.

    Paweł

  • 14. Data: 2003-09-15 10:35:08
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Piotr 'Gerard' Machej <g...@a...eu.org> wrote:
> [...]
    > Swoją drogą, kiedy stajesz na ślubnym kobiercu? Ostatnio kilka
    > razy przejeżdżałem w Twoich okolicach, ale jakoś na siebie nie
    nic dziwnego..

    ostatnio w moich okolicach nie bywam.

    > nikt nie da Ci ślubu kościelnego bez obrządku, bo czegoś takiego
    > po prostu nie ma. O ile ślub cywilny to po prostu podpisanie
    według mnie jest...
    ale księdzem nie jestem, nie znam się.

    nie zależy mi na sakramencie. zależy mi na tym by moje dzieci, które
    ewentualnie może moja małżonka chcieć ochrzcić np. nie spotkały się
    ze sprzeciwem od strony kościoła lub jakimś specjalnym traktowaniem
    bo wywodzą się ze związku nieślubnego, a tak kościół pewnie zapatruje
    się na tą sprawę..
    dla mnie kościół zrównał się z państwem poprzez przeniesienie uprawnień
    do zawierania ślubu cywilnego de facto na władze kościelne.

> [...]
    > Dopiero od niedawna jak sam zauważyłeś, mamy dodatkowo śluby
    > konkordatowe, podczas których można równocześnie podpisać umowę
    czy mogę np. życzyć sobie by ślub kościelny odbył się w USC?

    > Co z tego wynika? Ano to, że nie może być tak, że umowa cywilna
    > będzie skutkować od razu ślubem cywilnym. Bo przecież dopiero
    chyba raczej ślubem kościelnym

    > podczas obrządku ślubu kościelnego składana jest uroczysta
    > przysięga wierności małżeńskiej (przyjmowany sakrament małżeństwa).
    patrzysz na to li tylko od strony samego ceremoniału.
    dla mnie to przede wszystkim sprawa długookresowa.

> [...]
    > albo bierzesz konkordatowy. Zwróć uwagę, że to przeczy Twojej idei
    > uprzywilejowania Kościoła - nie można wziąć tylko ślubu kościelnego,
    można wziąść ślub tylko kościelny.
    chociaż podejrzewam, że byłoby to tylko nieco mniej trudno od
    usankcjonowania ślubu cywilnego w kościele.

    przecież to wygląda komicznie gdy osoba, która w boga nie wierzy
    przysięga wobec niego.
    i z mojego punktu widzenia nie ma żadnej mocy związku kościelnego czyli
    jest nieważna.

> [...]
    > ma silną pozycję? Przecież nawet LaVey twierdził, że ludzie potrzebują
    > obrządków, że nie starczy im sama wiara. I w przypadku większości ludzi
    nie wyjeżdżaj mi z LaVey-em.
    jedno zlo zastąpić innym złem byle tylko struktura została zachowana.

    trzeba być durniem żeby pakować się z rynny w bagno.

    ja mówię o braku takiego narkotyku całkowicie.
    co za różnica czy obłuda będzie w katolicyźmie czy w sataniźmie.

    mechanizmy częściowo poznałem.. wszystkie, które znam można i są powoli
    zastępywane wersjami bez wyznaniowymi.

    powtarzam.. kościół to nie tylko zabawaw w chlapanie wodą naokoło ale
    również struktura biurokratyczna i nie wydaje mi się żeby równym
    traktowaniem było konieczność wpisywania się do tej biurokracji
    dodatkowo skoro ślub cywilny państwo uznaje za pełnoprawny związek.

    > Przyszłej żony ;)
    przeczytaj jeszcze raz co napisałem.
    z mojego punktu widzenia żona to stan ducha..
    a nie papierek w aktach.
    oczywiście moja żona patrzy na to bardziej jak Ty.

    Gerard.. powiem wprost.
    nie jesteś specjalistą z tej materii, a Twoje spojrzenie na sprawę też
    nie za bardzo przystaje do rzeczywistości..

    Artur Górniak

  • 15. Data: 2003-09-15 10:45:42
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Kuba <j...@y...com> wrote:
    > "Informatyzowałem" kiedyś kancelarię w zaprzyjaźnionej parafii
    > mając wgląd we wszelkie papiery tam przechowywane i mamy tam:
    > - księgę chrztów, dane niemal identyczne z przechowywanymi w USC
    > (akty urodzenia);
    > - księgę I komunii, bierzmowania (konia z rzędem temu kto będzie
    > potrzebował tego w celach "cywilnych";
    > - księgę ślubów
    > - księgę zgonów, również zdublowany USC, a bez księdza chyba też można
    > zmarłego pochować, nie?
    i już sobie odpowiedziałeś

    ja nie powiedziałem, że to papiery prawne są przechowywane
    w dokumentacji paragialnej.

    i nie dla mnie ta zabawa.
    ale według dokładnie tego co napisałeś jeśli wezmę ślub cywilny to
    według dokumentacji kościelnej moje dzieci, które potencjalnie mogą
    chcieć uczestniczyć w zabawach w chowanego z księdzem będą według tejże
    dokumentacji poczęte w związku nieślubnym.

    domyślam się, że księża wolą bawić się w spektakl, który i tak dla mnie
    jest pozbawiony jakiejkolwiek mocy wiążącej niż uznać za równoprawny akt
    słubu cywilnego.

    za chwilę usłyszę, że powinienem się cieszyć, że nie muszę wracać na
    "ścieżkę wiary" żeby mieć taki "przywilej" ślubu kościelnego, który jest
    z mojej strony silnym ukłonem w stronę mojej żony.

    A może po prostu ktoś mi tutaj poradzi żebym jechał do Czech? bo tam
    więcej ateistów? ;-)

    już i tak żałuję, że dałem się przekonać do bierzmowania rodzinie...

    Artur Górniak

  • 16. Data: 2003-09-15 10:52:31
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    Grzegorz Górnisiewicz <g...@j...ug.gov.pl> wrote:
    > władza zwierzchnia czyli patrz Kuria. Tylko że nie wiem czy wiesz w co
    > się wtedy pakujesz, bo ks. proboszcz nie przyjdzie do Ciebie i nie
    > wyciągnie dzieci za uszy na lekcję religii (takie czasy na szczęście dla
    > kościoła dawno się skończyły, choć czasem mogą się zdażyć jeszcze i
    mój kuzyn kiedyś po religii wrócił z naderwanym uchem..

    > tacy). Ale problem jest taki ty się zobowiązujesz do tego że nie
    > będziesz przeszkadzał w wychowaniu w wierze więc m.in. łączy się to z
    > niewyrażaniem sowich poglądów na temat instytucji kościoła przy
    > dzieciach i na odwrót ks. proboszcz nie może wyrażać przy Twoich
    > dzieciach swoich opinii na temat niechodzenia do kościoła etc. Czym to
    > może zaaowocować? Notorycznym siedzeniem w sądzie za łamanie umowy...
    ;-)

    dziękuję bardzo za tę uwagę.

    ale z Radia Maryja:
    poglądy naszych słuchaczy nie są naszymi poglądami..
    czyli jeśli opinię wyrażam nie do moich dzieci to nie ma powodu żeby to
    podpadało pod ten papierek.

    taka jest norma kościoła w RM.

    ja nie mam nic przeciwko by ksiądz sobie na kazalnicy mówił co mu się
    żywnie podoba..
    chyba, że wytyka mnie palcami albo buntuje "wierzących" przeciwko moim
    swobodom obywatelskim albo moim dzieciom.
    a on nie powinien mieć nic przeciwko jeśli z kolegami podczas gry w
    karty będę sobie kawały o księżach opowiadał.

    Artur Górniak

  • 17. Data: 2003-09-15 11:13:46
    Od: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>

    "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl> wrote:
    > W jaki spos?b?
    > ?eby m?c korzysta? z us??g Ko?cio?a trzeba do niego nale?e?.
    > Jak juz tu m?wiono w ksi?gach parafialnych ni ezapisuje si? dzieci nie
    > chrzszczonych bo niby z jakiej racji, ewidencj? ludno?ci prowadzi USC.
    ale właśnie o to chodzi, że
    a) moja małżonka przynależy
    b) moje dzieci możliwe, że będą należeć

    dlaczego mam im w spadku dawać kościelny związek nieślubny skoro na
    cywilny już się zgodziłem.

    mam zacząć wierzyć, że nagle wszystkich oświeci i dostaną boosta +150%
    iq i zrozumienie świata na poziomie podstaw naukowych minimum?

    ceremonię pewnie i tak będę mieć..
    ale nie widzę powodu, dla którego mam się naginać na ślub kościelny
    w pełnej okazałości tylko po to żeby figurować w danych kościelnych jako
    legalnie poślubiony i żeby moja żona i dzieci nie spotykały się z napastowaniem
    po stronie potencjalnych radykałów.

    jeśli będę całe życie mieszkać w Warszawie to pół biedy
    ale jeśli nie?

    Artur Górniak

  • 18. Data: 2003-09-15 11:45:05
    Od: "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:s...@d...ists.pwr.wroc.pl...
    > czy mogę np. życzyć sobie by ślub kościelny odbył się w USC?

    Życzyć sobie możesz :)
    Jednak wątpię by zostłąo to wykonane :)

    > przecież to wygląda komicznie gdy osoba, która w boga nie wierzy
    > przysięga wobec niego.
    > i z mojego punktu widzenia nie ma żadnej mocy związku kościelnego czyli
    > jest nieważna.

    Tu się zgodzę, chociaż z punktu widzenia Twojej przyszłej żony juz tak nie
    jest.
    Ona che złożyć Ci przysięge przed Bogiem, kóry jest dla niej istota
    najwyższą.
    Paweł

  • 19. Data: 2003-09-15 12:12:37
    Od: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>

    Dnia 2003-09-15 12:35, Artur Górniak napisał(a):

    >przecież to wygląda komicznie gdy osoba, która w boga nie wierzy
    >przysięga wobec niego.
    >i z mojego punktu widzenia nie ma żadnej mocy związku kościelnego czyli
    >jest nieważna.

    ZTCW, osoba niewierząca nie przysięga wobec Boga, tylko składa pewne
    zobowiązania wobec żony/męża, wg swojego sumienia.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918

    "Like a madman laughing at the rain"

  • 20. Data: 2003-09-15 12:19:28
    Od: "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl>

    Użytkownik Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl> w wiadomości do
    grup dyskusyjnych napisał:a...@d...ists.pwr.wroc.pl...

    > b) moje dzieci możliwe, że będą należeć

    A jakie ma znaczenie wiara lub jej brak u rodziców. Dziecko pochodzace z
    konkubinatu czy tylko slubu cywilnego może być tak samo ochrzczone jak
    dziecko z katolickiej rodziny.
    Owszem jeśli w przyszłości będziech chciał skorzystać z usług oferowanych
    przez KK to oczywistym jest że może się okazać iż nie spełniasz warunków.
    Wyłącznie od ciebie zależy czy potraktujesz ceremonię wyłącznie jako
    przedstawienie, czy jako coś głębszgo.Jeśli jest to dla ciebie tylko
    zabezpieczenie na wszelki wypadek to równie dobrze mozna wziąść ślub we
    wszystkich dostępnych obrządkach.
    Stajac przed ołterzem nie stajesz tam dla księdza tylko dla własnej żony.
    Natomiast nie wiedzę powodu dla którego nalezało by zmuszać jakąkolwiek
    instytucję do ewidencjonowania osób nie będących jej członkami.

    > dlaczego mam im w spadku dawać kościelny związek nieślubny skoro na
    > cywilny już się zgodziłem.

    Widzę że poprostu traktujesz to jak polisę na zycie.
    Skoro tak to potraktuj to jak kazdą inną polisę, wkońcu nie wymagasz chyba
    żeby pzu miało ewidencję klientów warty :)

    Paweł