    From: Kuba <j...@y...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ma??e?stwo, a zgoda od biskupa..
    Date: Mon, 15 Sep 2003 09:32:17 +0200

    > prawda jest taka, że kościół dawniej pełnił większość ról obecnych
    > biurokratów, a obecnie nadal spora część papierowej dokumentacji jest
    > przechowywana przez księży.

    A to niby jaka??? Zapewniam, że w kancelariach parafialnych nie ma
    żadnych dokumentów, które mogły by być użyteczne w życiu "cywilnym".
    No chyba, że rysujesz sobie drzewo genealogiczne, ale wtedy możesz
    sobie i tak pójść do księdza bez względu na twoje podejście do religii.

    "Informatyzowałem" kiedyś kancelarię w zaprzyjaźnionej parafii
    mając wgląd we wszelkie papiery tam przechowywane i mamy tam:
    - księgę chrztów, dane niemal identyczne z przechowywanymi w USC
    (akty urodzenia);
    - księgę I komunii, bierzmowania (konia z rzędem temu kto będzie
    potrzebował tego w celach "cywilnych";
    - księgę ślubów
    - księgę zgonów, również zdublowany USC, a bez księdza chyba też można
    zmarłego pochować, nie?

    Oprócz tego prowadzona jest tzw. kartoteka parafialna, która jest
    defakto "ewidencją ludności" parafialnej i oprócz tego że jest
    najczęściej mocno zabałaganiona, zawiera informacje o odbyciu wizyty
    "kolędowej". Czasem wpisywane są tam informacje o alkoholiźmie w danej
    rodzinie, trudnych warunkach materialnych. Temu również nie należy się
    dziwić, gdyż Kościół czasem naprawdę pomaga takim ludziom (już widzę
    ten jad który się za chwilę poleje od "wojujących", ale naprawdę
    się to zdarza).

    Tak więc twierdzę, że w naszym kraju nie ma żadnej sprawy czysto
    prawnej, która może być załatwiona wyłącznie w Kościele Katolickim
    czy jakimkolwiek innym!

    Kuba.