    From: Wojciech Szweicer <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ma??e?stwo, a zgoda od biskupa..
    Date: Mon, 15 Sep 2003 02:19:32 +0200
    Sender: w...@p...onet.pl@chello062179018066.chello.pl

    Dnia 2003-09-15 02:02, Artur Górniak napisał(a):

    >chodzi o umowe z proboszczem, ktoremu bede podpisywac papier, ze nie
    >bede przeszkadzac w chrzescijanskim wychowaniu dzieci.
    >chce miec taki sam papier od jego strony podpisany, ze dzieci beda mialy
    >prawo same wybrac co chca i to wychowanie zacznie sie w momencie ich
    >dojzalosci jesli zechca.

    Nie do końca rozumiem. Proboszcz nie ma prawa podpisać takiego
    dokumentu, bo do niego nie należy określanie, czy Twoje dzieci będą
    miały prawo sobie wybrać, co chcą, a czego nie, tak samo jak nie ma
    takiego prawa Pana sąsiad. Kościół zobowiązuje pana, że nie będzie Pan
    przeszkadzał, ale też nie będzie dzieci do niczego zmuszał, bo i jak?

    >powiem w ten sposob.. ja nie chce korzystac z uslug sredniowiecznej
    >instytucji..

    To niech Pan nie korzysta - niech Pan nie bierze ślubu kościelnego,
    żadnych papierków nie trzeba podpisywać, do niczego się nie trzeba
    zobowiązywać.

    > i jako osoba, ktora jest w tym kraju mniejszoscia
    >oczekiwalbym rownych praw i zadbania o to bym mial mozliwosc
    >rownouprawnienia w tych sprawach, w ktorych kosciol wprost powiedzial,
    >ze jest rowny panstwu. czyli w zawieraniu zwiazkow malzenskich.

    Kościół nie uważa, że jest równy z państwem w tej dziedzinie (wręcz
    uważa, że tylko to, co on "ustanawia", można nazwać małżeństwem). Zanim
    wprowadzono śluby konkordatowe, trzeba było brać dwa śluby - cywilny i
    kościelny, bo obie strony nie uznawały się wzajemnie. Teraz też tak
    jest: najpierw podpisuje się papierek o ślubie, a dopiero potem udziela
    się sakramentu. Sakrament jest jednak ważny także wtedy, gdy papierka
    się nie podpisze, czyli wobec prawa (cywilnego) dwie osoby będą dalej
    stanu wolnego. Pan może postąpić odwrotnie: nie wziąć ślubu kościelnego,
    a tylko cywilny.

    >nie widze powodu by zwiazek cywilny nie mogl byc rownoznaczny zwiazkowi
    >koscielnemu.. skoro odwrotnie zostalo to wymuszone przez ciemnogrod
    >katolicki.

    A ja nie rozumiem, czemu domaga się Pan czegoś od Kościoła, chociaż Pan
    do Niego nie należy. Wobec prawa cywilnego nie ma czegoś takiego jak
    "ślub kościelny", to tylko zbiór ceremonii, wypowiadanych słów i rytów,
    które pewne osoby w swoim towarzystwie wypowiadają. Jedni grają w piłkę
    na stadionie, inni chodzą do kościoła.
    Ślub kościelny tak naprawdę nie ma żadnej mocy prawnej. Nie daje
    przywilejów, typu brak konieczności pisania testamentu przez
    współmałżonka. Jest to pewien obyczaj, który może Pan wypełnić albo nie.
    Nie rozumiem, czemu pisze Pan, że zostało to wymuszone? Jeśli Pan nie
    chce, to idzie Pan do USC.
    - Szwejk

    --
    www.wielkawojna.prv.pl 1914-1918