    From: Artur Górniak <j...@d...ists.pwr.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Ma??e?stwo, a zgoda od biskupa..
    Date: Mon, 15 Sep 2003 04:35:41 +0200
    Sender: Artur Górniak <j...@j...informatik.tu-cottbus.de>

    "Paweł Furman" <bezspamesrswa!_szept1@poczta.onet.pl> wrote:
    > Prosiłbym bez obraxliwych komentarzy.
    ok.
    poniosło mnie nieco.

    > Sprawa wygląda nieco inaczej.
    od strony wierzącego może i tak.
    od mojej strony wygląda dokładnie tak jak napisałem.

    kościół to też potężna biurokracja z olbrzymią ilością usankcjonowanych
    łapówek.. nie jest wcale tak, że ślub kościelny to tylko zestaw komicznych
    obrzędów, które można miło wspominać po latach jako, że życie z reguły jest
    dosyć szare ;-).

    prawda jest taka, że kościół dawniej pełnił większość ról obecnych
    biurokratów, a obecnie nadal spora część papierowej dokumentacji jest
    przechowywana przez księży.

    według mnie fair by było gdyby w umowie z katolikami zostało zaznaczone,
    że ślub cywilny można przenieść na kościelny bez tej całej zabawy
    i obrządku.

    na pewno są bardziej tutaj zorientowani w temacie ode mnie ale z tego co
    pamiętam księża przechowują dane o chrztach dzieci, ślubach itd. itd.
    czyli w obecnej sytuacji jeśli ja nie będę się upierać przy ślubie
    cywilnym, który mówiąc szczerze też nie jest mi do szczęścia potrzebny
    aczkolwiek sporo ułatwia życie w małżeństwie (ehh) to nic się nie zmieni
    i tak zostanie wszystko oficjalnie zaparafowane w dokumentach
    państwowych. w przypadku jednak gdy uzgodnię ślub li tylko cywilny
    to po stronie kościoła taki związek nie jest ważny i nigdzie nie jest
    notowany.

    dla mnie jest to utworzenie sytuacji, w której kościół jest
    uprzywilejowany.

    i nie chodzi o przyjmowanie kogokolwiek w szeregii kościoła..
    nie poto z niego się wyniosłem żeby nagle uznać, że mi wtedy odbiło
    i błąd zrobiłem.. to, że niestety zacofanie struktur społecznych
    instytucję kościoła twardo trzyma przy życiu mimo totalnego ośmieszenia
    przez kolejne odkrycia naukowe to nie powód by trwać przy czymś co we
    współczesnym świecie nie ma racji bytu. Nawet jeśli w tym społeczeństwie
    często jest to mniej kłopotlie.

    pomijając.. nie o dyskusję o religiach chodziło.

    mam jednak nadzieję, że jasno określiłem mój pogląd..

    ceremonia ślubu kościelnego to może i miłe wspomnienie lub jego brak dla
    mnie i mojej żony.
    ale oprócz tej ceremoni to jest zestaw informacji i dokumentów, które
    według mnie powinny być uaktualnione na podstawie dokumentów z USC.

    i proszę mi nie wyjeżdżać o tym, że jak nie chcę to nie muszę.
    bo oboje wiemy o co tak naprawdę chodzi w tej sprawie.

    Artur Górniak