  • 1. Data: 2004-06-21 06:02:48
    Temat: Kilka pytań z dziedzin: pracy na zlecenie oraz praw autorskich
    Od: "Mirosław Nieradka" <m...@w...pl>

    Witam mam kilka pytań z dziedzin: pracy na zlecenie oraz praw autorskich.
    1. Czy osoba nie posiadająca zarejestrowanej działalności gospodarczej może
    podejmować się wykonywania prac na zlecenie za które później pobierze
    zapłatę? Co należy zrobić aby pozostać w zgodzie z 'fiskusem' - czy
    wystarczy później w zeznaniu podatkowym ujawnić otrzymanie wynagrodzenia z
    tytułu prac na zlecenie?
    2. Jeżeli takie prace zostały wykonane przy użyciu oprogramowania typu
    'shareware' które dostarczył zamawiający oprogramowanie (nikt nie poniósł z
    tego tytułu żadnych kosztów), do kogo należą prawa autorskie? Czasem
    oprogramowanie 'shareware' zawiera klauzulę, że do celów komercyjnych można
    je wykorzystywać dopiero po dokonaniu zakupu tego oprogramowania, czy ma to
    jakikolwiek wpływ na prawa autorskie do 'produktu' wykonanego przy użyciu
    takiego oprogramowania?

    'Rys historyczny'
    Pracowałam w formie X. Firma ta zamówiła u mnie oprogramowanie które są
    zmuszeni posiadać, ponieważ tak mają skonstruowane umowy ze swoimi
    klientami. Oprogramowanie zostało wykonane po godzinach pracy, miałam
    otrzymać za nie wynagrodzenie. Cała umowa w sprawie wykonawstwa
    oprogramowania została zawarta ustnie, nie mam niczego na papierze. Kiedy
    została ukończona wersja testowa, zamiast wynagrodzenia otrzymałam
    wypowiedzenie. Z pierwszym dniem wypowiedzenia jasno określiłam, iż o ile
    firma X chce korzystać z mojego oprogramowania - muszą je ode mnie kupić. Od
    tego momentu upłynęły prawie 2 miesiące, firma X wykorzystuje moje
    oprogramowanie twierdząc jednocześnie, że nie ma zamiaru mi za nie płacić i
    że oprogramowanie jest jej własnością. Mam ochotę pozbawić ich tej
    własności, nawet jeśli nie osiągnę z tego tytułu żadnych korzyści
    majątkowych. Doradźcie proszę jak to zrobić.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Daria

  • 2. Data: 2004-06-21 06:42:09
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Mon, 21 Jun 2004 08:02:48 +0200, na pl.soc.prawo,pl.praca.dyskusje,
    Mirosław Nieradka napisał(a):

> [...]
    > zapłatę? Co należy zrobić aby pozostać w zgodzie z 'fiskusem' - czy
    > wystarczy później w zeznaniu podatkowym ujawnić otrzymanie wynagrodzenia z

    Moze. Zleceniodawca potraca ci i odprowadza zaliczke na podatek. Dostajesz
    od niego PIT-11 i ujmujesz w zeznaniu rocznym.

> [...]
    > jakikolwiek wpływ na prawa autorskie do 'produktu' wykonanego przy użyciu

    Takie sa skutki zawierania umow "na gebe". Co do programu - w czym on
    zostal napisany ? Bo jak w Delphi Personal to nie mozna go wykorzystywac w
    celach komercyjnych. Ty tez nie mozesz brac wynagrodzenia ( taka licencja).
    Trzeba miec co najmnie wersje Profesional.
    Ale trudno zgadywac w czym pisalas. Sa darmowe kompilatory - moze to byl
    jeden z nich.

    --
    Mieczysław
    ----

  • 3. Data: 2004-06-21 11:17:43
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

> [...]
    > własności, nawet jeśli nie osiągnę z tego tytułu żadnych korzyści
    > majątkowych. Doradźcie proszę jak to zrobić.

    mały robaczek, znikające dane, zawieszające się oprogramowanie, słowem -
    nagle pogram przestaje działaći tylko ty jesteś w stanie sobie z tym
    "poradzić".
    to jedyny sposób na "uczciwych zlecających"

    > Z góry dziękuję za pomoc.
    > Daria
    gromax

  • 4. Data: 2004-06-21 15:57:18
    Od: Mieczyslaw <m...@o...pl>

    Mon, 21 Jun 2004 13:17:43 +0200, na pl.soc.prawo,pl.praca.dyskusje, gromax
    napisal(a):

> [...]
    > "poradzić".
    > to jedyny sposób na "uczciwych zlecających"

    Z tym ze na to juz troche za pozno ;)
    Program juz dziala i watpie zeby pozwolili podmienic pliki.

    --
    Mieczysław
    ----
    Zbiór przepisów:
    www.bim.home.pl\sigow\prawo.htm
    Everybody sees what you appear to be. Some realise what you are, few
    realise who you are.

  • 5. Data: 2004-06-21 16:23:31
    Od: "gromax" <g...@g...pl>

    jeżeli masz zamiar pójść do przełożonych i powiedzieć "muszę wam wgrać
    wirusa" to wiadomoże się nie zgodzą. Możesz spróbować to zrobić po cichu.
    Trzeba być po prostu cwańszym od cwaniaków.
    osobiście oczywiście nie popieram tego typu działań, ale ktos ci po prostu
    zalazł za kołnierz. I ruch jest po twojej stronie

  • 6. Data: 2004-06-24 20:03:12
    Od: "Xyloo" <x...@o...pl>

    > że oprogramowanie jest jej własnością. Mam ochotę pozbawić ich tej
    > własności, nawet jeśli nie osiągnę z tego tytułu żadnych korzyści
    > majątkowych. Doradźcie proszę jak to zrobić.

    Napisz kolejna wersje [lepsza i z bajerami]
    i zaproponuj sprzedanie
    a moze i inni klienci sie znajda

    xyloo