eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoKilka pytań z dziedzin: pracy na zlecenie oraz praw autorskich › Kilka pytań z dziedzin: pracy na zlecenie oraz praw autorskich
    From: "Mirosław Nieradka" <m...@w...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.praca.dyskusje
    Subject: Kilka pytań z dziedzin: pracy na zlecenie oraz praw autorskich
    Date: Mon, 21 Jun 2004 08:02:48 +0200

    Witam mam kilka pytań z dziedzin: pracy na zlecenie oraz praw autorskich.
    1. Czy osoba nie posiadająca zarejestrowanej działalności gospodarczej może
    podejmować się wykonywania prac na zlecenie za które później pobierze
    zapłatę? Co należy zrobić aby pozostać w zgodzie z 'fiskusem' - czy
    wystarczy później w zeznaniu podatkowym ujawnić otrzymanie wynagrodzenia z
    tytułu prac na zlecenie?
    2. Jeżeli takie prace zostały wykonane przy użyciu oprogramowania typu
    'shareware' które dostarczył zamawiający oprogramowanie (nikt nie poniósł z
    tego tytułu żadnych kosztów), do kogo należą prawa autorskie? Czasem
    oprogramowanie 'shareware' zawiera klauzulę, że do celów komercyjnych można
    je wykorzystywać dopiero po dokonaniu zakupu tego oprogramowania, czy ma to
    jakikolwiek wpływ na prawa autorskie do 'produktu' wykonanego przy użyciu
    takiego oprogramowania?

    'Rys historyczny'
    Pracowałam w formie X. Firma ta zamówiła u mnie oprogramowanie które są
    zmuszeni posiadać, ponieważ tak mają skonstruowane umowy ze swoimi
    klientami. Oprogramowanie zostało wykonane po godzinach pracy, miałam
    otrzymać za nie wynagrodzenie. Cała umowa w sprawie wykonawstwa
    oprogramowania została zawarta ustnie, nie mam niczego na papierze. Kiedy
    została ukończona wersja testowa, zamiast wynagrodzenia otrzymałam
    wypowiedzenie. Z pierwszym dniem wypowiedzenia jasno określiłam, iż o ile
    firma X chce korzystać z mojego oprogramowania - muszą je ode mnie kupić. Od
    tego momentu upłynęły prawie 2 miesiące, firma X wykorzystuje moje
    oprogramowanie twierdząc jednocześnie, że nie ma zamiaru mi za nie płacić i
    że oprogramowanie jest jej własnością. Mam ochotę pozbawić ich tej
    własności, nawet jeśli nie osiągnę z tego tytułu żadnych korzyści
    majątkowych. Doradźcie proszę jak to zrobić.

    Z góry dziękuję za pomoc.
    Daria