  • 1. Data: 2004-06-20 23:32:20
    Temat: zabojstwo?
    Od: JFK <j...@w...pl>

    Witam
    z gory informuje ze ponizsza sytuacja jest wylacznie
    tworem mojej chorej wyobrazni(mimo ze staralem sie by byla realistyczna)
    wiec prosze nie dzwonic na policje :)

    Ciemna uliczka,pozna godzina. nasz bohater idzie sobie spokojnie
    az tu nagle wyskakuje na niego "dres".Dres w nieco zawoalowanych
    slowach albo jednoznacznie "prosi" [1] o komorke/pieniadze/aparat
    cyfrowy[2]
    Bohater okazal sie osoba zaradna wyciagnal ukryty w rekawie [3] noz
    szturmowy (taka zabaweczka dla harcerzy - kilkanascie centymetrow
    porzadnego ostrza) i nie czekajac na rekacje [4]
    poczestowal napastnika pod zebro. Skutek wiadomy - takim nozem nie da sie
    nie zabic.

    No i tu zaczyna sie pole do popisu dla prawnika:
    wyjasnijmy na poczatek odnosniki:
    [1]czy prawnie robi jakakolwiek roznice czy grozba byla jawna czy tylko
    domniemana sytuacja?
    [2]czy wartosc potencjalnie ukradzionego sprzetu ma znaczenie?
    [3] czy jest jakas roznica w tym ze bohater swiadomie wchodzac w te
    uliczke przelozyl noz w dostepne miejsce liczac sie z tym ze potrai go
    uzyc i zdecyduje sie to zrobic? Czy jesli zamiast nozem bohater posluzyl
    sie mordercza technika samoobrony to prawo patrzyloby tak samo?
    [4]czy jesli ostrzeglby/usilowalby po wyjeciu pertraktowac to cos by sie
    zmienilo z punktu widzenia prawa?

    Co powinien w obliczu powyzszego zrobic bohater?
    1)olac dresa(zakladamy ze zadna pomoc medyczna nic mu juz nie da) zwinac
    sie z mijesca wypadku,spalic ubranie,noz wyczyscic i utopic w jakism duzym
    zbiorniku wodnym - czyli ogolnie ujawszy wywijac sie od odpowiedzialnosci?
    wiadomo ze dres zapewne spisywany byl nie raz, moze nawet siedzial, a
    bohater ma nieposzlakowana opinie wiec bedzie go ciezko namierzyc bez
    swiadkow.

    2) dzwonic na policje z wlasnego tel poczekac na przybycie funkcjonariuszy
    opowiedziec i zaprotokolowac swoja historie, przekazac dowody rzeczowe.
    Czy wtedy automatycznie laduje sie w wiezieniu? Rozumiem ze jest jakas
    rozprawa. I czy mozna uniknac kary czy jest ona nieuchrona?

    3)Jakies inne sensowne mozliwosci na ktore chwilowo nie wpadlem? ;-)

    krotko piszac jak prawo widzi obrone napadnietego obywatela ktory okazal
    sie byc skuteczniejszy od napastnika.

    pozdrawiam
    --
    JFK

  • 2. Data: 2004-06-21 00:06:28
    Temat: Re: zabojstwo?
    Od: "M" <t...@p...onet.pl>

    > [1]czy prawnie robi jakakolwiek roznice czy grozba byla jawna czy tylko
    > domniemana sytuacja?

    Nie - pod tym wzgledem - z tego co wiem - ma znaczenie raczej skutek dzialania
    no i w ogole caly kontekst sytuacyjny - tzn. grozba nie musi byc werbalna.
    Wypowiedz napastnika moze byc nawet grzeczna ("czy bylby pan uprzejmy oddac mi
    swoj portfel...?" ;-) ).

    > [2]czy wartosc potencjalnie ukradzionego sprzetu ma znaczenie?

    Wedle mnie - nie ma.

> [...]
    > uzyc i zdecyduje sie to zrobic? Czy jesli zamiast nozem bohater posluzyl
    > sie mordercza  technika samoobrony to prawo patrzyloby tak samo?

    Moze to stanowic dla prokuratury argument ze "bohater" dzialal z zamiarem co
    najmniej ewentualnym. A co do sztuk walkii... nie wiem ale nasuwa mi sie
    refleksja o niebezpiecznym narzedziu.... pozostawiam do rozwazenia innym. Poza
    wszystkim na pewno trza to rozwazac w kategoriach adekwatnosci srodka obrony
    no i - jak juz przed chwila - zamiaru ewentualnego. bo jak ktos nosi ze soba
    mini-maczete to chyba liczy sie z mozliwoscia wpakowania jej miedzy zebra
    komus. A jak ktos posiadl wiedze tajemna z zakresu kung-fu - to raczej ciezko
    dowodzic ze zrobil to po to, zeby przy okazji kogos nastepnie zabic.

    > [4]czy jesli ostrzeglby/usilowalby po wyjeciu pertraktowac to cos by sie
    > zmienilo z punktu widzenia prawa?

    To juz zalezy od konkretnej sytuacji, ale podejrzewam ze w pewnych sytuacjach
    mogloby....

> [...]
    > wiadomo ze dres zapewne spisywany byl nie raz, moze nawet siedzial, a
    > bohater ma nieposzlakowana opinie wiec bedzie go ciezko namierzyc bez

    no comment ;-)

> [...]
    >
    > 3)Jakies inne sensowne mozliwosci na ktore chwilowo nie wpadlem? ;-)
    >
    > krotko piszac jak prawo widzi obrone napadnietego obywatela ktory okazal

    Pr. karne oczywiscie zna cos takiego jak obrona konieczna, bedaca przeslanka
    wylaczajaca karalnosc czynu przestepczego, ale musi byc to obrona KONIECZNA.
    Poza tym jednoczesnie pr. karne zna tez instytucje przekroczenia granic obrony
    koniecznej i moim zdaniem z tym bysy mieli tu do czynienia. Chodzi o uzycie do
    odparcia ataku srodkow nieadekwatnych do sytuacji.

  • 3. Data: 2004-06-21 00:09:04
    Od: Goomich <g...@u...to.wp.pl>

    JFK <j...@w...pl> naskrobał/a w

    > No i tu zaczyna sie pole do popisu dla prawnika:
    > wyjasnijmy na poczatek odnosniki:
    > [1]czy prawnie robi jakakolwiek roznice czy grozba byla jawna czy
    > tylko domniemana sytuacja?

    Raczej nie.

    > [2]czy wartosc potencjalnie ukradzionego sprzetu ma znaczenie?

    Ma.

    > [3] czy jest jakas roznica w tym ze bohater swiadomie wchodzac w te
    > uliczke przelozyl noz w dostepne miejsce liczac sie z tym ze potrai
    > go uzyc i zdecyduje sie to zrobic?

    W połączeniu z (jak rozumiem) natychmiastowym poczęśtowaniem pod żebro,
    może być brane jako przekroczenie obrony koniecznej.

    > Czy jesli zamiast nozem bohater
    > posluzyl sie mordercza technika samoobrony to prawo patrzyloby tak
    > samo?

    IMO patrzyłby nieco łagodniej.

    > [4]czy jesli ostrzeglby/usilowalby po wyjeciu pertraktowac to
    > cos by sie zmienilo z punktu widzenia prawa?

    Nie.

> [...]
    > odpowiedzialnosci? wiadomo ze dres zapewne spisywany byl nie raz,
    > moze nawet siedzial, a bohater ma nieposzlakowana opinie wiec bedzie

    W sumie to byłoby najlepsze rozwiązanie. Jednak zawsze istnieje szansa,
    że policja go zajdzie.

> [...]
    > Czy wtedy automatycznie laduje sie w wiezieniu? Rozumiem ze jest
    > jakas rozprawa. I czy mozna uniknac kary czy jest ona nieuchrona?

    Można uniknąć.

    > krotko piszac jak prawo widzi obrone napadnietego obywatela ktory
    > okazal sie byc skuteczniejszy od napastnika.

    Art. 25. § 1. Nie popełnia przestępstwa, kto w obronie koniecznej odpiera
    bezpośredni, bezprawny zamach na jakiekolwiek dobro chronione prawem.
    § 2. W razie przekroczenia granic obrony koniecznej, w szczególności gdy
    sprawca zastosował sposób obrony niewspółmierny do niebezpieczeństwa
    zamachu, sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet
    odstąpić od jej wymierzenia.
    § 3. Sąd odstępuje od wymierzenia kary, jeżeli przekroczenie granic
    obrony koniecznej było wynikiem strachu lub wzburzenia usprawiedliwionych
    okolicznościami zamachu.

    Krzysztof "Goomich" Ferenc
    g...@u...to.wp.pl UIN: 6750153
    The Death Star Project was our last, best hope for peace...

  • 4. Data: 2004-06-21 05:57:46
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "JFK" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > porzadnego ostrza) i nie czekajac na rekacje [4]
    > poczestowal napastnika pod zebro. Skutek wiadomy - takim nozem nie da sie

    nasz pobhater powinien natychmiast po zajsciu postarac sie aby na nozu
    znalazly sie odciski palcow wymienionego drecha i twierdzic ze zostal
    zaatakowany nozem i w szamotaninie nastapil wypadek, w kazdym innym razie
    sadzac po tym co sie w polskich sadach dzieje okazac sie moze ze to on
    napadl biednego drecha i chcial scianac z niego buty

    co do sztuk walki, moga zostac poczytane jak przekroczenie obrony
    koniecznej, i mozna miec z tego powodu klopoty, jakies chyba 2 lata temu
    mial je koles ktory zostal napadniety na stacji benzynowej (chyba na
    ursynowie - warszawa, ale nie pamietam dokladnie) i machnol kolesiem o
    glebe, w skutek czego tamten doznal jakiegos urazu, nie mial znaczenia fakt
    ze przyczepilo sie do niego kilku a on bronil sie sam golymi rekoma

    generalnie sadzac po wyokach nie ma nic pewngo, wszystko zalezy od
    okolicznosci jak dobry jest papuga i linia obrony, oraz jak duze plecy maja
    sprawcy, czesto okazuje sie ze z napadajacych przed sadem przechodza
    metamorfoze w napadnietych

  • 5. Data: 2004-06-21 06:47:34
    Od: "Teqnix" <x...@k...org>

    w opisanym przez ciebie casusie na 90% skonczyloby sie to 2 latami i 8
    miesiacami dla "bohatera", bo to oczywiste przekroczenie granic obrony
    koniecznej i podstawa do nadzwyczajnego zlagodzenia. a ze byloby to 2 lata i
    8 miechow to bezwzglednej, nie zadnych "zawiasow". i tyle...

  • 6. Data: 2004-06-21 10:34:43
    Od: "HardwireD" <h...@W...pl>

> [...]
    > koniecznej i podstawa do nadzwyczajnego zlagodzenia. a ze byloby to 2 lata
    > 8 miechow to bezwzglednej, nie zadnych "zawiasow". i tyle...

    zapomniales dodac do tego sanki(areszt tymczasowy) od kopa.....

  • 7. Data: 2004-06-21 11:29:08
    Temat: Odp: zabojstwo?
    Od: "brett" <b...@i...com.pl>

    Wg. mnie zaszła obrona konieczna.

    Jeśli ktoś groźnie wyglądający chce ci coś zrabować, możesz go zabić.

    W praktyce jednak do aresztu na pewno trafisz, a jak dodatkowo trafisz na
    durnego prokuratora, to cię oskarży o zabójstwo. To i będziesz musiał
    udowadniać, że ten dres stanowił realne zagrożenie dla twych dóbr prawnych.
    No i przynajmniej 1 rok życia zmarnowany.

    W praktyce więc lepiej zwiać z miejsca zdarzenia, żeby nie mieć dodatkowych
    kłopotów.

  • 8. Data: 2004-06-21 11:29:26
    Od: "Przemyslaw Rokicki" <b...@l...myslnik.office.wycinamy.com>

    :
    : zapomniales dodac do tego sanki(areszt tymczasowy) od kopa.....

    ale to sie odejmuje od kary czyz nie?

    P.

  • 9. Data: 2004-06-21 11:33:05
    Od: "HardwireD" <h...@W...pl>

    > : zapomniales dodac do tego sanki(areszt tymczasowy) od kopa.....
    >

    > ale to sie odejmuje od kary czyz nie?

    w wiekszosci przyopadkow tak, chociaz sad moze uznac inaczej (np odsiedziany
    okres moze przeliczyc na poczet grzywny-ale to z reguly w przypadku gdy
    zasadzona kara jest warunkowo zawieszona)
    ale i tak osoba idzie do puchy natychmiast

  • 10. Data: 2004-06-21 11:41:03
    Od: "M" <t...@c...onet.pl>

    > Wg. mnie zaszła obrona konieczna.
    >
    > Jeśli ktoś groźnie wyglądający chce ci coś zrabować, możesz go zabić.

    Doprawdy? Chyba cos Ci sie jednak pomylilo. Zanim zaczniesz formulowac tak
    daleko idace poglady proponuje wziac do reki pierwszy lepszy komentarz do kk /
    ewentualnie podrecznik do prawa karnego i sobie przeczytac o obronie
    koniecznej i o przekroczeniu obrony koniecznej.

    Obrona konieczna polega na zastosowaniu SRODKOW ADEKWATNYCH DO ZAGROZENIA W
    CELU ODPARCIA ATAKU. A ciezko mowic o adekwatnosci w tym przypadku....