  • 1. Data: 2004-06-20 23:43:36
    Temat: Praca w Niemczech
    Od: Tristan Alder <s...@p...onet.pl>

    Witajcie,

    jak wiadomo, przez najbliższe 7 lat, Polacy nie mogą pracować w Niemczech
    na UoP. Czy możliwe jest jednak takie coś: mając działalność gospodarczą w
    Polsce, zatrudniam powiedzmy X fachowców na UoP w Polsce, ale podpisuję
    kontrakt z niemiecką firmą i ludzie jadą tam pracować jako moi pracownicy
    wykonujący pracę związaną z tym kontraktem?

    BTW: Zastanawiam się czy zakaz dotyczy tylko UoP, czy U-Z lub UoD może być?
    Czy np. mogę napisać program dla niemieckiej firmy w ramach UoD?

    --
    Jego Zupełna Bladoszarość Tristan Alder
    (ZTJ: Przemysław Adam Śmiejek)

  • 2. Data: 2004-06-21 00:15:32
    Temat: Re: Praca w Niemczech
    Od: "328.28.00" <n...@s...com>

    Użytkownik Tristan Alder napisał:

    [...]

    zdaje sie okres przejsciowy dotyczy umow podpisywanych
    z niemieckim pracodawca.

    R,
    --

    _For e.mail, click this_: http://e-mail.notlong.com

  • 3. Data: 2004-06-21 05:27:06
    Od: "Krzysztof 'kw1618\" z Warszawy" <kw1618@[SPAMWSTAWKA].interia.pl>

    > Witajcie,

    > BTW: Zastanawiam się czy zakaz dotyczy tylko UoP, czy U-Z lub UoD może
    być?
    > Czy np. mogę napisać program dla niemieckiej firmy w ramach UoD?

    Myslę, ze wszystkie problemy wyeliminuje założenie DG w Polsce. Piszesz
    program, czy wytwarzasz jakąś rzecz, świadczysz usługę, a Niemiec po prostu
    "przyjeżdża" do PL i to kupuje, a potem "jedzie" z tym do siebie do Niemiec.
    UoD jest proste dla Ciebie, bo jakieś formalności załatwia zleceniodawca,
    dziełodawca...

    Krzysztof 'kw1618' [Warszawa-Ursynów]
    http://kw1618.w.interia.pl/popr_form_pyt_i_odp.htm

  • 4. Data: 2004-06-21 08:41:00
    Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl>

    Tristan Alder napisał:

    > jak wiadomo, przez najbliższe 7 lat, Polacy nie mogą pracować w Niemczech
    > na UoP.

    To nie jest prawdą, a przynajmniej - nie do końca. Na razie _oficjalnie_
    wiadomo tylko o okresie 2-letnim. Za niecałe 2 lata dowiemy się, czy
    okres przejściowy zostanie przedłużony o następne 3 lata, a po tym z
    kolei okresie - jeszcze jedne 2. (Proponuję sprawdzić hasło: okres
    przejściowy w swobodnym przepływie osób + traktat akcesyjny + "formuła
    2+3+2").

> [...]
    > kontrakt z niemiecką firmą i ludzie jadą tam pracować jako moi pracownicy
    > wykonujący pracę związaną z tym kontraktem?

    IMHO nie, taki manewr nie jest możliwy. Niemiecka firma (czytaj: firma
    założona w Niemczech) może zatrudnić tych fachowców, ale nie jest
    możliwe, aby polska firma (czytaj: firma założona w Polsce) zatrudniała
    Polaków w Niemczech. Oczywiście dotyczy to prac wymienionych w
    Załączniku nr XII do Traktatu akcsyjnego, czyli: usług budowlanych
    "włączając w to pokrewną działalność", sprzątania przemysłowego,
    działalności dekoratorów wnętrz. Jeżeli chodzi o inne usługi
    (szczególnie IT itp.), raczej nie powinno być problemów, ale na wszelki
    wypadek warto dowiedzieć się o konkrety i szczegóły np. w ambasadzie RFN
    albo w ich odpowiedniku naszego urzędu pracy (tzn. na
    http://www.arbeitsagentur.de/ ) - w ostatnich dniach i tygodniach
    dopiero 'docierała' się praktyka okresu przejściowego.

    > BTW: Zastanawiam się czy zakaz dotyczy tylko UoP, czy U-Z lub UoD może być?
    > Czy np. mogę napisać program dla niemieckiej firmy w ramach UoD?

    IMHO tak. Jeżeli jesteś informatykiem/ elektronikiem, nie powinieneś
    mieć większych problemów z podjęciem w tym państwie zatrudnienia, i to
    nie tylko na podstawie umowy o dzieło/ zlecenia, ale także 'zwykłej'
    umowy o pracę. Więcej szczegółów znajdziesz też na stronie:
    http://europa.eu.int/eures (zwłaszcza dział: "Informacje na temat
    przepisów przejściowych dotyczących swobodnego przepływu pracowników z,
    do i pomiędzy nowymi Państwami Członkowskimi").

    Pzdr
    PWZ