  • 1. Data: 2004-02-06 15:14:23
    Temat: Kasowanie biletów
    Od: "Janusz Polanowski" <p...@z...sk>

    Szanowni Państwo!
    Zdaję sobie sprawę z tego, że poniższe rozważania mogą się wydać (nawet
    bardzo) kontrowersyjne. Dlatego proszę o spokojną lekturę i naprawdę prawne
    / prawnicze odpowiedzi.
    Z reguły autobusowe przedsiębiorstwa komunikacyjne w miastach wymagają
    od pasażerów kasowania biletów - przynajmniej tych jednorazowych. Bilety
    należy kasować w kasownikach.
    Czym jest kasownik?
    Kasownik jest urządzeniem / środkiem trwałym przedsiębiorstwa
    komunikacyjnego (czyli przewoźnika).
    O co "chodzi" (cojest przedmiotem) w umowie przewozu osoby (osób)?
    Istota umowy osoby polega na tym, że przewoźnik zobowiązuje się
    przewieźć klienta - pasażera na określonym odcinku (dystansie, trasie,
    linii) w zamian za wzajemne świadczenie (z reguły pieniądze) pasażera na
    rzecz przewoźnika.
    Kto jest osobą właściwą / upoważnioną do obsługi urządzeń,
    wchodzących w skład przedsiębiorstwa przewozowego?
    Do obsługi tych urządzeń jest upoważniony skierowany do właściwych
    czynności pracownik przedsiębiorstwa przewozowego.
    W zamian za co pracownik przedsiębiorstwa przewozowego obsługuje
    urządzenia, należące do przewoźnika?
    W zamian za wynagrodzenie.
    Czym jest faktycznie obsługa urządzeń, wchodzących w skład
    przedsiębiorstwa?
    Jest świadczeniem pracy.
    Czy możńa, zgodnie z prawem, domagać się nieodpłatnego świadczenia
    pracy?
    Prawo pracy przewiduje odpłatność świadczenia pracy.
    W dodatku:
    - Art. 65 ust. 2 Konstytucji RP stanowi: "Obowiązek pracy może być nałożony
    tylko przez ustawę".
    - Art. 13 Kodeksu pracy: "Pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia za
    pracę. Warunki realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz
    polityka państwa w dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie
    minimalnego wynagrodzenia za pracę."
    - Art. 14 ust. 1 Prawa przewozowego: "Przewoźnik jest obowiązany do
    zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz
    wygody i należytej obsługi."
    W świetle powyższego, możemy dojść do następujących wniosków:
    1. Przewoźnik domaga się od pasażera pozaumownej i nieodpłatnej obsługi
    urządzeń, należących do przewoźnika.
    2. Przewoźnik we wskazanym w pkt. 1. przypadku oszczędza na kosztach
    pracy - pracę (czyli obsługę urządzeń - kasowników) świadczą nieodpłatnie
    pasażerowie.
    3. Uznawanie, że pasażer, posiadający odpowiedni bilet, którego nie
    skasował, jeździ "na gapę" można uznać za faktyczną represję za to, że
    pasażer nie obsługiwał bezpłatnie urządzenia (kasownika), należącgo do
    przwoźnika.
    4. Prawo przewozowe nie stanowi nic o:
    - obowiązku pracy pasażera na rzecz przewoźnika,
    - samoobsłudze; jest mowa tylko o obsłudze pasażera przez przewoźnika i jego
    personel.

    Z poważaniem,
    Janusz Polanowski

  • 2. Data: 2004-02-06 15:31:07
    Temat: Re: Kasowanie biletów
    Od: "poilkj" <...@...a.a.a.invalid>

    "Janusz Polanowski" <p...@z...sk> wrote in message
    > Szanowni Państwo!
    > Zdaję sobie sprawę z tego, że poniższe rozważania mogą się wydać
    (nawet
    > bardzo) kontrowersyjne.>
    [ciach]

    Odpowiadając na twój list wykonałem na twoją rzecz usługę. Udzieliłem w
    ostatnim zdaniu fachowej porady lekarskiej..
    Zapłatę za wykonaną usługę w wysokości 10 zł, proszę przelać na moje konto.
    A i nie zapomnij pobrać od banku opłaty za wypełnienie druczka przelewu,
    wszak wykonałeś pracę na rzecz banku.
    A, jeszcze jedno. Gybyś jednak zdecdował się zapłacić mi w gotówce, to nie
    zapomnij obciążyć banku za obsługę bankomatu.
    Jednym słowem: popieprzyło cię.

  • 3. Data: 2004-02-06 15:45:45
    Od: "xmarcel" <x...@b...gazeta.pl>

    Użytkownik "poilkj" <...@...a.a.a.invalid> napisał w wiadomości
    > Odpowiadając na twój list wykonałem na twoją rzecz usługę. Udzieliłem w
    > ostatnim zdaniu fachowej porady lekarskiej..

    > Jednym słowem: popieprzyło cię.

    to tylko diagnoza, a porady brak, wiec nalezy Ci sie 5 zl
    ;)))))

    pozdro

  • 4. Data: 2004-02-06 16:38:15
    Od: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>

    Janusz Polanowski wyskrobał(a):
    > Szanowni Państwo!
    > Zdaję sobie sprawę z tego, że poniższe rozważania mogą się wydać
    > (nawet bardzo) kontrowersyjne. Dlatego proszę o spokojną lekturę i
    > naprawdę prawne / prawnicze odpowiedzi.

    Zanim poznasz Olo Kwaśniaka, postaram się co nieco rozjaśnić Twoje błędy w
    rozumowaniu ;)

> [...]
    > przewieźć klienta - pasażera na określonym odcinku (dystansie, trasie,
    > linii) w zamian za wzajemne świadczenie (z reguły pieniądze) pasażera na

    Dotąd mógłbym się zgodzić.

> [...]
    > Do obsługi tych urządzeń jest upoważniony skierowany do właściwych
    > czynności pracownik przedsiębiorstwa przewozowego.

    Możesz podać podstawę prawną? Czy pracownik przedsiębiorstwa jest aby na
    pewno _jedyną_ osobą uprawnioną do obsługi _wszystkich_ rzeczy wchodzących w
    skład przedsiębiorstwa? Nie ma żadnych wyjątków? A jak się pali w autobusie,
    to pasażer nie ma prawa wziąć gaśnicy i ugasić pożaru? A jak autobus ma
    wypadek, to pasażer nie może wziąć takiego specjalnego młoteczka i sam wybić
    szyby czy musi czekać aż młoteczek "obsłuży" pracownik przedsiębiorstwa?

> [...]
    > urządzenia, należące do przewoźnika?
    > W zamian za wynagrodzenie.
    > Czym jest faktycznie obsługa urządzeń, wchodzących w skład

    Należałoby się zastanowić, czy wsunięcie biletu w szczelinę kasownika jest w
    istocie jego obsługą. Moim zdaniem nie, gdyż słownik języka polskiego mówi,
    że obsługiwać = "spełniać czynności konieczne dla właściwego funkcjonowania
    jakiegoś urządzenia lub maszyny". W takim razie kierowanie autobusem będzie
    obsługiwaniem, gdyż bez kierowcy autobus nie pojedzie czyli nie będzie
    właściwie funkcjonował. Natomiast kasownik biletów funkcjonuje sam bez
    niczyjej pomocy, a tym bardziej bez pomocy pasażera. Jeżeli chodzi o osobę,
    która mogłaby obsługiwać kasownik, to nasuwa mi się tutaj osoba
    serwisująca/naprawiająca to urządzenie.

    > Czy możńa, zgodnie z prawem, domagać się nieodpłatnego świadczenia
    > pracy?

    A uważasz, że kasowanie biletów to praca? Możnaby dojść do innego absurdu,
    że jadąc zimą w autobusie nagrzewasz go swoim oddechem, przez co jest w nim
    cieplej -> nie trzeba tyle grzać -> jeste mniejsze zużycie paliwa ->
    przedsiębiorstwo zaoszczędza. W związku z tym powinieneś dostać jakieś
    wynagrodzenie za wspomaganie systemu grzewczego w samochodzie.

> [...]
    > pracę. Warunki realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz
    > polityka państwa w dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie

    Powoływanie się na Konstytucję bez właściwej interpretacji jest bezsensowne.
    Poza tym nie jesteś pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy, a art. 13 mówi
    wyraźnie o _pracowniku_. Kim jest pracownik? Odpowiedź w art. 2 Kodeksu
    pracy.

> [...]
    > 1. Przewoźnik domaga się od pasażera pozaumownej i nieodpłatnej
    > obsługi urządzeń, należących do przewoźnika.

    Zależy co nazwiemy obsługą. Moim zdaniem kasowanie biletów to nie obsługa.

    > 2. Przewoźnik we wskazanym w pkt. 1. przypadku oszczędza na kosztach
    > pracy - pracę (czyli obsługę urządzeń - kasowników) świadczą nieodpłatnie
    > pasażerowie.

    Patrz wyżej.

    --
    Bartek Gliniecki

  • 5. Data: 2004-02-06 17:27:47
    Od: "Olo Kwasniak" <o...@p...wp.pl>

    > Zanim poznasz Olo Kwaśniaka, postaram się co nieco rozjaśnić Twoje błędy w
    > rozumowaniu ;)

    Nie pozna ;-)
    Zbyt teoretyczna i akademicka dyskusja nie majaca zadnego punktu zaczepienia
    w swiecie rzeczywistym :-)

    pdr
    Olo

  • 6. Data: 2004-02-06 17:45:16
    Od: "grzes" <g...@w...pl>

    "poilkj" <...@...a.a.a.invalid> wrote in message

> [...]
    > A, jeszcze jedno. Gybyś jednak zdecdował się zapłacić mi w gotówce, to nie
    > zapomnij obciążyć banku za obsługę bankomatu.

    sprawdzam czy to dziala

  • 7. Data: 2004-02-06 18:40:13
    Temat: ZUS (było: Kasowanie biletów)
    Od: Renata Gołębiowska <R...@a...waw.pl>

    In article <c00b0q$4nk$1@atlantis.news.tpi.pl>, Janusz Polanowski wrote:
> [...]

    > pracy?
    > Prawo pracy przewiduje odpłatność świadczenia pracy.

    A jak się te dywagacje mają do pracy, jaką wykonałam (i jeszcze pewnie
    wykonam) dla ZUSu. Zbieranie kwitów po różnych instytucjach, liczenie
    składek oczywiście błędnie wyliczonych przez ZUS, wykręcanie i prostowanie
    błędów ZUSu. Jak do tej pory wyszło mi kilka dni roboczych na
    wykonywanie obowiązków należących do ZUSu.

    Renata

  • 8. Data: 2004-02-06 19:33:29
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Janusz Polanowski" <p...@z...sk> napisał w wiadomości
> [...]

    Moim zdanie jesteś niekonsekwentny w swoich żądaniach. Żądasz marnych
    kilku groszy za obsługę kasownika a zapominasz o odpłatności za załadunek
    i wyładunek. :-))

  • 9. Data: 2004-02-06 21:06:11
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) poilkj w wiadomości <news:c00c0g$rpf$1@inews.gazeta.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > Jednym słowem: popieprzyło cię.

    Ja myślę, że to jakiś wirus. Albo kolejna dziura w windowzie. Jeśli to
    wymyślił człowiek to już wiem skąd biorą się zawichrowania na
    giełdzie...

    --
    Olgierd
    "Państwo przywłaszczyło sobie władzę do uświęconego prawem kidnappingu i

  • 10. Data: 2004-02-06 21:08:48
    Temat: Re: ZUS (było: Kasowanie biletów)
    Od: Olgierd <c...@w...pl>

    Niejaki(a) Renata Gołębiowska w wiadomości
    n.waw.pl>
    powiedział(a) co następuje:

    > A jak się te dywagacje mają do pracy, jaką wykonałam (i jeszcze pewnie
    > wykonam) dla ZUSu.

    Ja to wszystko czytam, uprzejmie proszę o wpłaty na
    91114020040000310218561792 ;-)
    To jest jakieś Lex Buzdyganum do n-potęgi!

    --
    Olgierd
    listel: cpt [kropka] hook [at] wp [kropka] pl