    From: "Bartek Gliniecki" <e...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kasowanie biletów
    Date: Fri, 6 Feb 2004 17:38:15 +0100
    Sender: g...@o...pl@195.245.226.66

    Janusz Polanowski wyskrobał(a):
    > Szanowni Państwo!
    > Zdaję sobie sprawę z tego, że poniższe rozważania mogą się wydać
    > (nawet bardzo) kontrowersyjne. Dlatego proszę o spokojną lekturę i
    > naprawdę prawne / prawnicze odpowiedzi.

    Zanim poznasz Olo Kwaśniaka, postaram się co nieco rozjaśnić Twoje błędy w
    rozumowaniu ;)

> [...]
    > od pasażerów kasowania biletów - przynajmniej tych jednorazowych. Bilety
    > należy kasować w kasownikach.
    > Czym jest kasownik?
    > Kasownik jest urządzeniem / środkiem trwałym przedsiębiorstwa
    > komunikacyjnego (czyli przewoźnika).
    > O co "chodzi" (cojest przedmiotem) w umowie przewozu osoby (osób)?
    > Istota umowy osoby polega na tym, że przewoźnik zobowiązuje się
    > przewieźć klienta - pasażera na określonym odcinku (dystansie, trasie,
    > linii) w zamian za wzajemne świadczenie (z reguły pieniądze) pasażera na

    Dotąd mógłbym się zgodzić.

    > Kto jest osobą właściwą / upoważnioną do obsługi urządzeń,
    > wchodzących w skład przedsiębiorstwa przewozowego?
    > Do obsługi tych urządzeń jest upoważniony skierowany do właściwych
    > czynności pracownik przedsiębiorstwa przewozowego.

    Możesz podać podstawę prawną? Czy pracownik przedsiębiorstwa jest aby na
    pewno _jedyną_ osobą uprawnioną do obsługi _wszystkich_ rzeczy wchodzących w
    skład przedsiębiorstwa? Nie ma żadnych wyjątków? A jak się pali w autobusie,
    to pasażer nie ma prawa wziąć gaśnicy i ugasić pożaru? A jak autobus ma
    wypadek, to pasażer nie może wziąć takiego specjalnego młoteczka i sam wybić
    szyby czy musi czekać aż młoteczek "obsłuży" pracownik przedsiębiorstwa?

    > W zamian za co pracownik przedsiębiorstwa przewozowego obsługuje
    > urządzenia, należące do przewoźnika?
    > W zamian za wynagrodzenie.
    > Czym jest faktycznie obsługa urządzeń, wchodzących w skład
    > przedsiębiorstwa?
    > Jest świadczeniem pracy.

    Należałoby się zastanowić, czy wsunięcie biletu w szczelinę kasownika jest w
    istocie jego obsługą. Moim zdaniem nie, gdyż słownik języka polskiego mówi,
    że obsługiwać = "spełniać czynności konieczne dla właściwego funkcjonowania
    jakiegoś urządzenia lub maszyny". W takim razie kierowanie autobusem będzie
    obsługiwaniem, gdyż bez kierowcy autobus nie pojedzie czyli nie będzie
    właściwie funkcjonował. Natomiast kasownik biletów funkcjonuje sam bez
    niczyjej pomocy, a tym bardziej bez pomocy pasażera. Jeżeli chodzi o osobę,
    która mogłaby obsługiwać kasownik, to nasuwa mi się tutaj osoba
    serwisująca/naprawiająca to urządzenie.

    > Czy możńa, zgodnie z prawem, domagać się nieodpłatnego świadczenia
    > pracy?

    A uważasz, że kasowanie biletów to praca? Możnaby dojść do innego absurdu,
    że jadąc zimą w autobusie nagrzewasz go swoim oddechem, przez co jest w nim
    cieplej -> nie trzeba tyle grzać -> jeste mniejsze zużycie paliwa ->
    przedsiębiorstwo zaoszczędza. W związku z tym powinieneś dostać jakieś
    wynagrodzenie za wspomaganie systemu grzewczego w samochodzie.

    > Prawo pracy przewiduje odpłatność świadczenia pracy.
    > W dodatku:
    > - Art. 65 ust. 2 Konstytucji RP stanowi: "Obowiązek pracy może być
    > nałożony tylko przez ustawę".
    > - Art. 13 Kodeksu pracy: "Pracownik ma prawo do godziwego wynagrodzenia za
    > pracę. Warunki realizacji tego prawa określają przepisy prawa pracy oraz
    > polityka państwa w dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie
    > minimalnego wynagrodzenia za pracę."

    Powoływanie się na Konstytucję bez właściwej interpretacji jest bezsensowne.
    Poza tym nie jesteś pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy, a art. 13 mówi
    wyraźnie o _pracowniku_. Kim jest pracownik? Odpowiedź w art. 2 Kodeksu
    pracy.

    > - Art. 14 ust. 1 Prawa przewozowego: "Przewoźnik jest obowiązany do
    > zapewnienia podróżnym odpowiednich warunków bezpieczeństwa i higieny oraz
    > wygody i należytej obsługi."
    > W świetle powyższego, możemy dojść do następujących wniosków:
    > 1. Przewoźnik domaga się od pasażera pozaumownej i nieodpłatnej
    > obsługi urządzeń, należących do przewoźnika.

    Zależy co nazwiemy obsługą. Moim zdaniem kasowanie biletów to nie obsługa.

    > 2. Przewoźnik we wskazanym w pkt. 1. przypadku oszczędza na kosztach
    > pracy - pracę (czyli obsługę urządzeń - kasowników) świadczą nieodpłatnie
    > pasażerowie.

    Patrz wyżej.

    --
    Bartek Gliniecki