  • 111. Data: 2009-07-07 06:31:24
    Temat: Re: Gry dla doroslych a sprzedaz dzieciom
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Użytkownik "KRZYZAK" <k...@k...com> napisał

    > A jaki problem?

    Z choinki się urwałeś?

  • 112. Data: 2009-07-07 06:32:10
    Od: gazebo <g...@c...net>

    castrol pisze:

    > Slyszalem, ze w jednym ze sklepow tej sieci byl taki przypadek, ale to
    > nie znaczy, ze jak jeden sklep lamie prawo to jest to norma. Zreszta
    > Rossman sie calkowicie od tego odcial i potepil takei zachowanie ich
    > jednego sklepu.

    a ja slyszalem kapke cos innego i tez kapke cos innego mowil rzecznik
    Rossmanna

    --
    The Gnome

  • 113. Data: 2009-07-07 06:32:28
    Od: gazebo <g...@c...net>

    bagno pisze:

    > To zawsze jest jeden sklep albo jedna osoba a kierownictwo nigdy nic nie wie
    > zawsze na pewno to sprawdzi.

    :)

    http://miasta.gazeta.pl/poznan/1,36037,6534015,Seks_
    nie_dla_nastolatkow___prezerwatyw_nie_sprzedaja.html

    ---Pytamy rzecznika Rossmanna Romana Lewandowskiego, dlaczego nie
    sprzedają nastolatkom prezerwatyw. - Ale w naszych sklepach nie ma
    takiego zakazu - odpowiada zmieszany.

    A pismo, które widział Kacper?

    Lewandowski przyznaje, że sklepy w całym kraju dwa lata temu dostały
    pismo od rzecznika praw dziecka. Była nim wtedy Ewa Sowińska z LPR.

    Lewandowski pokazuje nam to pismo. Zaczyna się ono od informacji, że 14
    lipca 2006 r. olsztyński Rossmann sprzedał prezerwatywę dziecku (a
    dokładnie 16-latce). Dalej czytamy: "Sprzedaż małoletnim produktów,
    które przeznaczone są do czynności, które dla osób w tym wieku uznawane
    są za niemoralne, może przyczynić się do zaburzenia prawidłowego rozwoju
    dzieci." Na końcu rzecznik praw dziecka prosi Rossmanna o "podjęcie
    działań mających na celu skuteczne zabezpieczenie prawa dzieci do
    ochrony przed demoralizacją".

    Rossmann posłuchał. - Ale chodziło o to, by nie sprzedawać prezerwatyw
    kilkuletnim dzieciom, a nie nastolatkom - zastrzega Lewandowski. - Jeśli
    nasz sprzedawca w Poznaniu poprosił o dowód nastolatka, to dokonał
    nadinterpretacji tego pisma. W naszych sklepach nie ma mowy o
    legitymowaniu kogokolwiek
    ---

    --
    The Gnome

  • 114. Data: 2009-07-07 06:37:45
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Uzytkownik "KRZYZAK" <k...@k...com> napisal

    > No i nie bedzie. Jesli sie pomylil co do wieku, to jego ryzyko.

    Jesli wg Ciebie sprzedawca kieruje towar do okreslonego typu klienta, to
    musi go jakos zweryfikowac.
    Wiek nie zawsze zweryfikujesz "optycznie", a z kolei legitymowac klienta
    nie masz prawa. On z kolei nie ma obowiazku okazywania Ci swojego DO.
    Ergo - ta zasada po prostu nie dziala.

  • 115. Data: 2009-07-07 07:23:02
    Od: kuba <j...@g...com>

    Andrzej Lawa pisze:

    > Primo: mowa była o napisie na pudełku, będącym widzimisię producenta -
    > który stroną umowy nie jest (patrz: "Płyta zakazana w IV RP" ;) )

    No przecież ze 3 razy napisałem w tym wątku, że umieszczenie napisu na
    płycie przez producenta nie wystarcza...

    > Co innego, kiedy coś takiego zostało umieszczone na półce przy cenie.

    Ok, widzę korektę stanowiska :)

    > Secundo: z tym też tak nie do końca, bo Konstytucja nie pozwala na
    > zmuszanie kogokolwiek do ujawniania informacji dotyczących jego osoby o
    > ile nie stanowi tak ustawa - więc małolat może oświadczyć "mam 18 lat!"
    > a sprzedający nie ma prawa domagać się okazania dokumentu.

    Sprzedawca do niczego nikogo nie będzie zmuszał. Większość głosów w tym
    wątku powtarza ten sam błąd - mianowicie nie rozumie do końca co to jest
    "prawo do legitymowania" (zresztą każde prawo: podmiotowe i inne prawa
    też). Jest to taka konstrukcja prawna, z którą sprzężony jest obowiązek
    legitymowanego - jak nie chcesz pokazać dowodu policji, to cię zawiozą
    na komendę i ustalą tożsamość.
    Sprzedawca nie może żądać okazania tego dowodu, może natomiast odmówić
    sprzedaży.
    Oczywiście analogiczna sytuacja będzie miała miejsce, kiedy sprzedawca
    poweźmie wątpliwość co do zdolności do czynności prawnych.

    pozdrawiam
    kuba

  • 116. Data: 2009-07-07 07:23:32
    Od: KRZYZAK <k...@k...com>

    Baloo <b...@o...eu> napisali:
    > nie masz prawa. On z kolei nie ma obowiazku okazywania Ci swojego DO.
    > Ergo - ta zasada po prostu nie dziala.

    Dziala. Jak mi bedzie wygladal na smarkacza, to mu nie sprzedam. Nie musi
    pokazywac dowodu.

    --
    usenet jest dla mieczakow
    (irc.freenode.net)

  • 117. Data: 2009-07-07 07:33:51
    Od: kuba <j...@g...com>

    castrol pisze:

    > Nie, to z tego w zaden sposob nie wynika.
    > Jesli towar jest dekoracja to chyba logiczne, ze nie jest przeznaczony
    > do sprzedazy. Przeciez w art 135 KW jest wyraznie napisane: "towar
    > przeznaczony do sprzedaży"

    Pierwszy fragment orzeczenia zamieściłem tylko po to, że ten, który jest
    dla nas w tym wątku istotny, zaczyna się od słów: "Podobnie rzecz się
    ma" , co odnosi się do słów: "chroni przed uznaniem takiej prezentacji
    za ofertę sprzedaży".

    Poza tym, jeśli to Twoim zdaniem tego nie wynika, coś Ci chyba nie łączy
    w procesie myślowym.. Bez urazy ;)

    > Przypominam, ze sprzedawca nie ma prawa legitymowac klientow aby
    > sprawdzic ich wiek, chyba ze ustawa stanowi inaczej.

    Co do prawa do legitymowania - porównaj to co napisałem rano (o 8.43)
    Andrzejowi Lawie.

  • 118. Data: 2009-07-07 07:38:56
    Od: kuba <j...@g...com>

    castrol pisze:

    > Wg mnie nie jest do konca na temat. Nie wiem co SN mial na mysli piszac
    > sprzedaz zamknieta. Po drugie nalezy zwrocic uwage na date uchwaly. W
    > 1985 roku panowal troche inny ustroj i inne zasady sprzedazy :D

    To czemu piszesz, że nie do końca na temat, jak nie wiesz, co miał na
    myśli? :P
    Co do zmiany - przepisy o zawarciu umowy, zmieniły się dopiero w 2003 r.
    i to bardziej pod kątem wprowadzenia ofert elektronicznych i
    dostosowania procesu zawierania umów do obrotu profesjonalnego w
    gospodarce rynkowej.
    Możesz sobie porównać stan prawny, jego zmiana nie ma wpływu na tę
    dyskusję. A art. 534 jest w KC o samego początku.

    pozdrawiam
    kuba

  • 119. Data: 2009-07-07 07:44:09
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "kuba" <j...@g...com> napisał w wiadomości

    > Jest to taka konstrukcja prawna, z którą sprzężony jest obowiązek
    > legitymowanego - jak nie chcesz pokazać dowodu policji, to cię zawiozą na
    > komendę i ustalą tożsamość.

    Nie porównuj sprzedawcy gier z policją :)

    > Sprzedawca nie może żądać okazania tego dowodu, może natomiast odmówić
    > sprzedaży.

    Odmówić sprzedaży z powodu odmowy okazania DO?
    IMHO to nie jest ani uzasadniony powód (sprzedawca nie ma mocy prawnej, by
    żądać okazania DO, zatem i odmówić na tej podstawie mu nie wolno), ani nie
    jest zgodne z treścią oferty (nie brzmi ona "towar sprzedajemy jedynie
    osobom okazującym DO").

    > Oczywiście analogiczna sytuacja będzie miała miejsce, kiedy sprzedawca
    > poweźmie wątpliwość co do zdolności do czynności prawnych.

    A co masz tutaj na myśli?

  • 120. Data: 2009-07-07 07:48:56
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "KRZYZAK" <k...@k...com> napisal

    > Dziala. Jak mi bedzie wygladal na smarkacza, to mu nie sprzedam.

    O ile istotnie bedzie wygladal na smarkacza. A jesli mialbys watpliwosci?
    Sadze, ze móglbys miec spory problem w odróznieniu obecnych 14-latków od
    18-latków ;-)

    Swoja droga i abstrahujac od tematu - trzeba miec cos z glowa, zeby nie
    bedac ograniczonym zadnymi zakazami odgórnymi, dobrowolnie zawezac sobie
    grono klienteli w powyzszy sposób. To oczywiscie nie jest uwaga do Ciebie,
    tylko ogólnie.