  • 1. Data: 2010-06-14 15:30:33
    Temat: Gdzie można mailowo zgłosić podejrzenie o przestępstwie
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    Witam.

    Nie wiem czy to odpowiednia grupa, ale liczę na osoby obyte z prawem i
    że może coś w tym temacie podpowiedzą.
    Czy można i gdzie, zgłosić podejrzenie o przestępstwie, drogą
    elektroniczną. Czy zawsze i niezbędna jest potrzeba udania się osobiście
    na policję, wypełniania papierów jakiś, itd?
    Konkretnie mam na uwadze, w mojej ocenie, jawne publikowanie ogłoszeń w
    internecie celem wyłudzenia pieniędzy i oszustwa. Proceder ten trwa już
    ponad 2 miesiące i nie widać końca.

    --
    pzdr, Piotr M

    "Najczęstsze kłamstwo w Internecie?
    - Szukałem, ale nie znalazłem."

  • 2. Data: 2010-06-14 16:25:01
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Piotr M pisze:
> [...]
    > Konkretnie mam na uwadze, w mojej ocenie, jawne publikowanie ogłoszeń w
    > internecie celem wyłudzenia pieniędzy i oszustwa. Proceder ten trwa już

    Można, choć są lepsze sposoby.
    Jeżeli podejrzenie dotyczy przestępstw ściganych z urzędu, to pewnie
    prędzej, bo wszczyna się postępowanie czasem nawet na podstawie donosów.
    Jeśli chodzi o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, to musi być
    poszkodowany.
    Może znajdziesz coś np. na www.policja.pl

  • 3. Data: 2010-06-14 16:37:26
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 14 czerwca 2010 18:25, Jan pisze:

    > Można, choć są lepsze sposoby.
    > Jeżeli podejrzenie dotyczy przestępstw ściganych z urzędu, to pewnie
    > prędzej, bo wszczyna się postępowanie czasem nawet na podstawie donosów.

    No ta konkretna sprawa o której napisałem wyżej, to chyba nie jest
    ścigana z urzędu.

    > Jeśli chodzi o przestępstwa ścigane z oskarżenia prywatnego, to musi być
    > poszkodowany.

    Czyli ktoś może wyłudzać kasę i mimo że każdy o tym wie, to nic policja
    nie może zrobić, dopiero kiedy znajdzie się poszkodowany i wniesie
    sprawę? Ktoś podaje w ogłoszeniach różne fałszywe dane firmy i próbuje
    naciągać ludzi i bombarduje ogłoszeniami codziennie.

    Policja nie może czemuś przeciwdziałać, udaremnić, zaniechać?

    Tak sobie to wyobrażałem, że można by zgłosić i policja przyjrzała by
    się temu i coś by może zrobiła.

  • 4. Data: 2010-06-14 16:54:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Piotr M wrote:

> [...]
    > sprawę? Ktoś podaje w ogłoszeniach różne fałszywe dane firmy i próbuje
    > naciągać ludzi i bombarduje ogłoszeniami codziennie.

    Skoro nikt nie czuje się poszkodowany i wyłudzenie kasy mu nie
    przeszkadza, to nie ma podstaw do ścigania kogokolwiek.

    Tak samo jak z zakłócaniem ciszy ("nocnej").
    Dopóki twoje darcie się nikomu nie przeszkadza, bo np. nikt tego nie
    słyszy, to dlaczego policja miałaby cie za to karać.

    Musi się znależć ktoś pokrzywdzony.

  • 5. Data: 2010-06-14 17:02:36
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Piotr M pisze:

> [...]
    > sprawę? Ktoś podaje w ogłoszeniach różne fałszywe dane firmy i próbuje
    > naciągać ludzi i bombarduje ogłoszeniami codziennie.
    To zależy jakie dane. Może to być np. uznane za dopuszczalny marketing i
    reklamę, a może być również uznane za fałszerstwo czy Bóg wie, co jeszcze

    > Policja nie może czemuś przeciwdziałać, udaremnić, zaniechać?
    Może, w bezpośredniej styczności z łamaniem prawa lub prowadząc jakieś
    czynności

    > Tak sobie to wyobrażałem, że można by zgłosić i policja przyjrzała by
    > się temu i coś by może zrobiła.

    Policja sama z siebie to raczej nie sądzę. Jak mówiłem, bez wniosku się
    raczej nie da. Zadzwoń na policję, powiedz o co chodzi, to jak nie
    trafisz na leniwego palanta, to Ci doradzi, co masz z tym zrobić.

  • 6. Data: 2010-06-14 17:08:09
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 14 czerwca 2010 18:54, witek pisze:

    > Skoro nikt nie czuje się poszkodowany i wyłudzenie kasy mu nie
    > przeszkadza, to nie ma podstaw do ścigania kogokolwiek.

    Dziwne jest prawo. Nie chodzi o ściganie ale zaniechanie. To musi się
    stać nieszczęście aby coś zmienić? Bez sensu.

    To jak domniemany pedofil zagaduje dzieci na ulicy, ale żadnego nie
    molestuje albo nikt nie wie że to zrobił, to nie można tego zgłosić na
    policji bo policja i tak nic nie zrobi? Aż się stanie nieszczęście? Może
    molestowanie dzieci jest ściganre z użędu nie wiem, ale gweałt na 17 już
    nie i jak widać, że ktoś ma takie zamiary to policja nic nie robi? Nie
    można tego zgłosić?

  • 7. Data: 2010-06-14 17:21:06
    Od: Piotr M <x...@x...xx>

    W dniu 14 czerwca 2010 19:02, Jan pisze:

    > To zależy jakie dane. Może to być np. uznane za dopuszczalny marketing i
    > reklamę, a może być również uznane za fałszerstwo czy Bóg wie, co jeszcze

    Wymyślone nazwy firm, wymyślone nipy i regony. Pisze w liczbie mnogiej
    bo ogłoszenia miały formę już trzykrotnie różną.

    > Policja sama z siebie to raczej nie sądzę. Jak mówiłem, bez wniosku się
    > raczej nie da. Zadzwoń na policję, powiedz o co chodzi, to jak nie
    > trafisz na leniwego palanta, to Ci doradzi, co masz z tym zrobić.

    Dzwoniłem do wojewódzkiej komendy, to mówi gościu że jedyna możliwość to
    osobista wizyta i pokazanie tych ogłoszeń. Nie jestem z tego zadowolony
    bo wolałbym przez internet bo szybciej. Poza tym, osobiście to trzeba
    pewnie bawić się w jakieś papierki, podpisy, itd i nie wiadomo ile to
    zejdzie. Ale pewnie pójdę..

  • 8. Data: 2010-06-14 17:56:57
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Piotr M pisze:
> [...]
    Tak to wygląda
    > Dziwne jest prawo. Nie chodzi o ściganie ale zaniechanie. To musi się
    > stać nieszczęście aby coś zmienić? Bez sensu.
    Nie, ponieważ zamiar popełnienia jest również karany

> [...]
    > molestowanie dzieci jest ściganre z użędu nie wiem, ale gweałt na 17 już
    > nie i jak widać, że ktoś ma takie zamiary to policja nic nie robi? Nie

    Jak organ nie wie, że popełniono przestępstwo, to nie może wszcząć
    postępowania, ponieważ nic nie wie.
    Musi się jakoś dowiedzieć np. poprzez doniesienie, doniesienie
    pokrzywdzonego, wniosek RPO, prokuratora, telefon, anonim, czasem nawet
    wizję jasnowidza itd. itd.
    Pokrzywdzony składa wniosek o ściganie z oskarżenia prywatnego, lub
    organ dowiedziawszy się o przestępstwie ściganym z urzędu, wszczyna je i
    koniec.
    Jak domniemany pedofil zagaduje dzieci na ulicy, ale żadnego nie
    molestuje, to nikt mu nic nie zrobi, ponieważ nie popełnia on w ten
    sposób żadnego przestępstwa.

  • 9. Data: 2010-06-14 18:02:10
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Piotr M pisze:

> [...]
    > bo wolałbym przez internet bo szybciej. Poza tym, osobiście to trzeba
    > pewnie bawić się w jakieś papierki, podpisy, itd i nie wiadomo ile to

    Napisz prosty wniosek na policję o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
    poprzez robienie tego i tamtego, na co masz takie to a takie dowody i co
    narusza takie to a takie przepisy KK i już.
    Decyzję o dalszych losach takiego wniosku podejmuje policja pod nadzorem
    prokuratora (podpisze Ci się na postanowieniu).

  • 10. Data: 2010-06-15 06:38:42
    Od: "Alek" <alek67@PRECZ_ZE_SPAMEM.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Piotr M" <x...@x...xx> napisał

    > Czy można i gdzie, zgłosić podejrzenie o przestępstwie, drogą
    > elektroniczną.

    Prokuratury i jednostki policji mają adresy e-mail i publikują je,
    więc w czym problem? Tyle że nie masz pewności że wiadomość dotrze i
    że sprawą ktoś się zajmie. Jednak papier i stempel to jest pewniejsze.

    > Czy zawsze i niezbędna jest potrzeba udania się osobiście na
    > policję, wypełniania papierów jakiś, itd?

    Niezbędne będzie przesłuchanie ciebie jako świadka, więc bez
    osobistego kontaktu się nie obędzie. Niczego nie musisz wypełniać,
    protokół sporządzi przesłuchujący, ty tylko podpiszesz.