  • 1. Data: 2010-06-14 09:51:06
    Temat: Problemy ze spadkiem :(
    Od: "Pytanie" <x...@x...tr>

    Witam,
    sytuacja zaprzyjaznionej, niezamoznej rodziny mniej wiecej wyglada
    nastepujaco:

    byla sobie Matka ktora zmarla we lutym zeszlego roku. Miala trzech synow A,
    B, C. Posiadala konto w jednym z bankow (emerytura wplywala na konto Matki,
    a ona korzystala z gotowki ktora do reki dawali jej B i C co miesiac). Bedac
    "nieco" dziwną (90lat), sporzadzila upowaznienie do konta na zupelnie obca
    osobe - takie cos przez chwile rzucilo sie w oczy synom B i C (zakladamy ze
    pieniadze nie zostaly wybrane przez upowazniona osobe).

    Zaraz po smierci Matki, syn A szybko zgarnal wszystkie dokumenty i zapewnil
    ze zostanie do konca roku przeprowadzone przez niego postepowanie spadkowe;
    B i C w tym czasie zalatwiali sprawy pogrzebowe wiec byli pochlonieci innymi
    sprawami i zaloba po smieci bliskiej osoby. Aktualnie nic sie nie dzieje,
    synowie B i C sa zbywani przez A i obaj maja wrazenie ze ... cos jest nie
    tak.

    Synowie B i C "obudzili" sie nagle po smierci Matki i zaczeli regulowac
    swoje sprawy spadkowe (wiadomo, czas na czasie nie stoi). Na dzieci B i C
    nie ma co liczyc w zalatwianiu roznych spraw.

    Pytanie jest takie: co B i C moga zrobic we wlasnym zakresie, nie dysponujac
    zadnymi papierami/dokumentami? Oczywiscie B i C probowali sie dowiedziec cos
    banku gdzie jest konto ale zostali odprawieni z kwitkiem.

    Za podpowiedzi z gory serdeczne podziekowania.

  • 2. Data: 2010-06-14 11:46:43
    Temat: Re: Problemy ze spadkiem :(
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Pytanie pisze:
> [...]
    > banku gdzie jest konto ale zostali odprawieni z kwitkiem.
    >

    > Za podpowiedzi z gory serdeczne podziekowania.

    środki pozostawione przez zmarłego w bankach należą do masy spadkowej.
    Po śmierci, a przed uzyskaniem prawa do spadku, dysponowanie nimi jest
    niezgodne z prawem.
    Pozostali synowie powinni złożyć wniosek do sądu o wydanie postanowienia
    o nabyciu spadku (kilka miesięcy oczekiwania na wydanie). To
    postanowienie ułatwi uzyskanie informacji o koncie zmarłej.

  • 3. Data: 2010-06-14 11:46:50
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Pytanie" <x...@x...tr> napisał w wiadomości grup

    > Pytanie jest takie: co B i C moga zrobic we wlasnym zakresie, nie
    > dysponujac zadnymi papierami/dokumentami?

    kazdy z nich moze załozyć sprawe spadkowa, przeprowadzaja sprawe, dostaja
    wyrok, i z wyrokiem ida do banku i zalatwiaja reszte spraw, jesli sie okaze
    ze ktos po smierci matki wyczyscil konto ustalaja kto lub odrazu
    zawiadamiaja odpowiednie organy o podejrzeniu popelnienia przestepstwa

    pytanie teraz jak dziwna byla ich matka i jak duzo o niej wiedza, czy mogla
    narobic dlugow i co pozostawila w masie spadkowej, aby sie nie okazalo, ze
    przyjeciem spadku narobia sobie wiecej zlego niz dobrego, dlatego
    bezpieczniej przyjmowac spadek z dobrodziejstwem inwentarza

  • 4. Data: 2010-06-14 13:18:26
    Od: "Pytanie" <x...@x...tr>

> [...]
    > okazalo, ze przyjeciem spadku narobia sobie wiecej zlego niz dobrego,
    > dlatego bezpieczniej przyjmowac spadek z dobrodziejstwem inwentarza

    to byla raczej kobieta chorobliwie oszczedna... wydawala minium.

    Bracia sie martwia czy do sadu moga zlozyc ten wniosek bez dokumentow na
    podkladke/zalaczniki - w sensie .. napisac ze brat A ma dokumenty, nie chce
    udostepnic ale oni podaja ten i ten bank w ktorym to konto bylo - zeby sad
    sie zwrocil do tego banku o ujawnienie zawartosci itp.
    Obaj maja po 65lat i dosc daleko do sadu (calodzienna dluga wyprawa)m
    dlatego najpierw pytam tutaj. Poza tym heh .. nie zawsze "Punkt
    Informacyjny" w sadzie dziala hmmm ... "dobrze".

    Dzieki za odpowiedzi i zainteresowanie.

  • 5. Data: 2010-06-14 13:41:07
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Pytanie pisze:

> [...]
    > dlatego najpierw pytam tutaj. Poza tym heh .. nie zawsze "Punkt
    > Informacyjny" w sadzie dziala hmmm ... "dobrze".

    Wniosek o nabycie spadku skierowany do sądu rejonowego wg ostatniego
    miejsce zamieszkania zmarłego. Jako załączniki: odpis aktu zgonu, odpisy
    aktów urodzenia wnioskodawcy i reszty uczestników.
    Do tego żadne inne dokumenty nie są potrzebne.

  • 6. Data: 2010-06-14 14:02:54
    Od: "Pytanie" <x...@x...tr>

> [...]
    > aktów urodzenia wnioskodawcy i reszty uczestników.
    > Do tego żadne inne dokumenty nie są potrzebne.

    Bardzo dziekuje za informacje! Z tego co opowiadali, braciszek A nie
    udostepni aktu urodzenia (mowili ze wezma sprawy we wlasne rece ale brat A
    unika ich jak ognia) :(

    Ciekawe czy mozna jakos wyciagnac odpis aktu A (inna miejscowosc
    zamieszkania niz B i C).

  • 7. Data: 2010-06-14 14:22:48
    Od: Jan <j...@w...pl>

    Pytanie pisze:

> [...]
    > unika ich jak ognia) :(
    >
    > Ciekawe czy mozna jakos wyciagnac odpis aktu A (inna miejscowosc

    Jak pani Basia w okienku zapyta, należy uzasadnić powód wydania i
    pokrewieństwo.

  • 8. Data: 2010-06-14 14:26:48
    Od: "Pytanie" <x...@x...tr>

    Użytkownik "Jan" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Jak pani Basia w okienku zapyta, należy uzasadnić powód wydania i
    > pokrewieństwo.

    Dziekiiii. Na pewno sie uciesza z informacji!

  • 9. Data: 2010-06-14 15:16:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Pytanie wrote:
> [...]
    > unika ich jak ognia) :(
    >
    > Ciekawe czy mozna jakos wyciagnac odpis aktu A (inna miejscowosc

    Można.
    Kazdy może dostać jeśli jest rodziną lub jeśli nie jest podając
    uzasadnienie do czego mu to potrzebne.

  • 10. Data: 2010-06-14 19:39:16
    Od: A P <s...@g...com>

    Pytanie napisał(a):

> [...]
    > unika ich jak ognia) :(
    >
    > Ciekawe czy mozna jakos wyciagnac odpis aktu A (inna miejscowosc

    Sąd może wystąpić do urzędu o taki akt. Sąd za ten akt nic nie płaci, a
    Ty musisz za niego zapłacić. Można też poprosić sąd o to aby zobowiązał
    brata żeby ten dostarczył akt.
    Tak to wyglądało na sprawie mojej mamy i myślę że w innych sądach będzie
    podobnie.