  • 1. Data: 2014-11-21 12:55:08
    Temat: (FUW) Re: Krótko
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    Pytanie mam.
    Techniczne.
    Z tejże okazji pozwalam sobie na naruszenie netykiety,
    znaczy cross+FUT z .pregierz na .prawo.
    Można wrzucać do KF ;>
    Ad rem:

    On Fri, 21 Nov 2014, Bruno wrote:

    > Miłościwie nam panujący przewidzieli taką mozliwość
    >
    > Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy
    >
    > Art.440
    > § 4. Jeżeli znak "x" postawiono w kratce z lewej strony
    > obok nazwisk dwóch lub większej liczby kandydatów,
    > ale z tej samej listy, głos uznaje się za ważny
    > i oddany na wskazaną listę z przyznaniem pierwszeństwa
    > do uzyskania mandatu temu kandydatowi,
    > przy którego nazwisku
    > znak "x"
    ^^^^^^^^
    > jest umieszczony
    ^^^^^^^^^^^^^^^^
    > w pierwszej kolejności.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Intryguje mnie mianowicie, czy komisja wyborcza dysponuje
    szklaną kulą, tudzież ewentualnie czy wskazany zapis jednoznacznie
    nakazuje jedynie możliwe rozwiązanie (monitoring faktu
    i sposobu kreślenia po kartce, w sposób powiązany z kartką),
    co skądinąd naruszałoby jedną z zasad głosowania (tajność),
    bo skądś musi wiedzieć który *KRZYŻYK* został postawiony
    wcześniej a jakoś słabo mi idzie ustalenie kolejności
    krzyżyków innym dowodem niż monitoring.
    Czytać umiem i w tekście wyżej nic nie widzę o kolejności
    pozycji, napisano "znak x" to napisano (że ważne jest,
    w jakiej kolejności umieszczono znak "x").

    Coś przeoczyłem?
    Czy tylko "polska język trudna język" i posłom zwyczajowo
    nie wyszło? (to jak te komisje z krzyżykami robią?)
    ;>

    pzdr, Gotfryd

  • 2. Data: 2014-11-21 14:02:12
    Temat: Re: (FUW) Re: Krótko
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]
    >
    > Intryguje mnie mianowicie, czy komisja wyborcza dysponuje
    > szklaną kulą, tudzież ewentualnie czy wskazany zapis jednoznacznie

    Ja to zawsze rozumiałem jako kolejność licząc zgodnie z zasadą polskiej
    pisowni - z lewa na prawo i z góry do dołu. Czyli w przypadku takiego
    zagłosowania na całą listę głos dostaje pierwszy z krzyżykiem.

    Czyli de facto nie kolejność stawiania krzyżyków tylko ich odczytywania.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 3. Data: 2014-11-21 15:52:28
    Od: Roman Stachowiak <r...@w...pl>

    > Coś przeoczyłem?
    > Czy tylko "polska język trudna język" i posłom zwyczajowo
    > nie wyszło? (to jak te komisje z krzyżykami robią?)
    > ;>

    Tylko

    --
    RomanS
    ___________________

  • 4. Data: 2014-11-21 16:58:15
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2014, Andrzej Lawa wrote:

    > Ja to zawsze rozumiałem jako kolejność licząc zgodnie z zasadą polskiej
    > pisowni - z lewa na prawo i z góry do dołu. Czyli w przypadku takiego
    > zagłosowania na całą listę głos dostaje pierwszy z krzyżykiem.

    Tekst zawiera słowa "umieszczony w kolejności".
    Jakby to odemnie miało zależeć, to przedmiotem zapisu
    byłaby pozycja na liście (a nie krzyżyk).
    ("którego oznaczona krzyżykiem pozycja na liście znajduje
    się wcześniej").
    Z p. widzenia dyspozycji dotyczącej kolejności, pozycja krzyżyka
    przy liście różni się od pozycji listy z krzyżykiem jak rower
    wyścigowy od wyścigu rowerowego :)

    > Czyli de facto nie kolejność stawiania krzyżyków tylko ich odczytywania.

    Ale przyjrzyj się LITERALNIE tekstowi - IMO on nie pozostawia
    miejsca na wątpliwości :) (czynnością jest "umieszczanie").
    Nie chodzi o pierwszą pozycję na liscie przy której umieszczono
    krzyżyk, lecz krzyżyk umieszczony w pierwszej kolejności.

    Jakby to był zapis w ustawie podatkowej, to gwarantowałby,
    że wcześniej lub później sprawa o kilka milionów podatku
    znalazłaby się przed NSA.
    I obstawiałbym 95%++ na wygranie takiej interpretacji.
    Oczywiście przez prawnika który nie wyłoży się na procedurze,
    nie przeze mnie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2014-11-21 18:05:34
    Od: "Ghost" <g...@e...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" napisał w wiadomości grup
    .

    > Coś przeoczyłem?

    Tak, kolokwialność, jednak bez uszczerbku dla przesłania, wystarczy
    inteligencja lewego kapcia by poprawnie odczytać intencje piszącego - jak
    dotąd nikomu nie udało się uściślić języka naturalnego. Podobno jest nawet
    dowód, że się nie da.

  • 6. Data: 2014-11-21 20:01:07
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 21.11.2014 o 16:58, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > Nie chodzi o pierwszą pozycję na liscie przy której umieszczono
    > krzyżyk, lecz krzyżyk umieszczony w pierwszej kolejności.

    OK, to może tak: popatrz na stronę w książce i powiedz mi, która litera
    na stronie jest tam umieszczona jako pierwsza w kolejności?

  • 7. Data: 2014-11-21 20:59:55
    Od: "re" <r...@r...invalid>

> [...]

    > zagłosowania na całą listę głos dostaje pierwszy z krzyżykiem.

    Tekst zawiera słowa "umieszczony w kolejności".

    ... JEST w kolejności ... a nie został umieszczony

    To oczywiście nie zmienia, że kolejność może być dowolna np od prawej ręki
    czytającego albo jakiejkolwiek.

> [...]

    Ale przyjrzyj się LITERALNIE tekstowi - IMO on nie pozostawia
    miejsca na wątpliwości :) (czynnością jest "umieszczanie").
    Nie, jest umieszczEnie :-)

    Nie chodzi o pierwszą pozycję na liscie przy której umieszczono
    krzyżyk, lecz krzyżyk umieszczony w pierwszej kolejności.
    --
    No tak, ale "jest umieszczony" a nie "został umieszczony"

  • 8. Data: 2014-11-21 22:41:40
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2014-11-21 o 12:55, Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > bo skądś musi wiedzieć który *KRZYŻYK* został postawiony
    > wcześniej a jakoś słabo mi idzie ustalenie kolejności

    W kwestii formalnej.
    Znak X a nie krzyżyk.
    Postawienie krzyżyka "+" czyni głos nieważnym.
    Podobnie jak ptaszka lub każdego innego znaku.

  • 9. Data: 2014-11-22 00:28:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2014, t-1 wrote:

    > W kwestii formalnej.
    > Znak X a nie krzyżyk.

    Słusznie, thx.

    > Postawienie krzyżyka "+" czyni głos nieważnym.

    Ta... to jest kolejne miejsce - jaki kąt
    pochylenia przecinających się linii jest
    jeszcze prawidłowy.
    Coś mi się kołacze, że gdzieś było właśnie
    o "przecinających się liniach", ale widocznie
    gdzieś indziej albo kiedy indziej.

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2014-11-22 00:50:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Nov 2014, Andrzej Lawa wrote:

    > OK, to może tak: popatrz na stronę w książce i powiedz mi, która litera na
    > stronie jest tam umieszczona jako pierwsza w kolejności?

    Przecież nie wiem.
    Wiem która znajduje się na pierwszej pozycji, ale która była
    w kolejności nie mam pojęcia.
    Co oczywiście nie wyklucza możliwości popełnienia takiego
    "uproszczenia z błędem" w mowie potocznej (patrz: oczekiwane
    błędne odpowiedzi na pytanie "czy ma pan zegarek", szczególnie
    w czasach kiedy zegarek nie był dodatkiem do setki codziennie
    noszonych gadżetów).

    pzdr, Gotfryd