  • 1. Data: 2014-11-19 16:26:43
    Temat: Liscie z drzewa - pretensje sąsiada
    Od: maskaradas <d...@n...eu>

    Witam
    Sąsiad ma do mnie pretensje że z mojego drzewa leca liscie na jego
    działkę( oczwyiscie nie duzo tych lisci, ze 2 maletkie kupki ).Czy mam
    obowiązek ściąć te gałęzie które są nad jego działką ?
    Ja mysle tak ze jak chce to sam sobie moze obciac ktore sa nad jego
    dzialka, mi to nie przeszkadza.

  • 2. Data: 2014-11-19 18:42:08
    Temat: Re: Liscie z drzewa - pretensje sąsiada
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    KC
    Art. 148.
    Owoce opadłe z drzewa lub krzewu na grunt sąsiedni stanowią jego
    pożytki. Przepisu tego nie stosuje się, gdy grunt sąsiedni jest
    przeznaczony na użytek publiczny.
    Art. 149.
    Właściciel gruntu może wejść na grunt sąsiedni w celu usunięcia
    zwieszających się z jego drzew gałęzi lub owoców. Właściciel sąsiedniego
    gruntu może jednak żądać naprawienia wynikłej stąd szkody.
    Art. 150.
    Właściciel gruntu może obciąć i zachować dla siebie korzenie
    przechodzące z sąsiedniego gruntu. To samo dotyczy gałęzi i owoców
    zwieszających się z sąsiedniego gruntu; jednakże w wypadku takim
    właściciel powinien uprzednio wyznaczyć sąsiadowi odpowiedni termin do
    ich usunięcia.

  • 3. Data: 2014-11-19 18:53:55
    Od: maskaradas <d...@n...eu>

    mozna po ludzku ?:)

  • 4. Data: 2014-11-19 19:12:11
    Od: Krzysztof Jodłowski <b...@p...onet.pl>

    > mozna po ludzku ?:)

    A co Kodeks Cywilny jest nieludzki? :)

    "Art. 148.
    Owoce opadłe z drzewa lub krzewu na grunt sąsiedni stanowią jego pożytki."

    Czyli (przez analogię) opadłe liście tez stanowią pożytki Twojego sąsiada.

    Można by przypuszczać, że przez analogię do:
[...]

    Właściciel terenu (tu Twój sąsiad) powinien wyznaczyć sąsiadowi (czyli
    Tobie) odpowiedni termin do ich usunięcia. A po jego upłynięciu może
    zachować liście dla siebie :)

    No i na koniec:
[...]

    Możesz wejść do sąsiada, jeśli Ci pozwoli, uciąć te gałęzie w cholerę.
    Ale jak napsocisz to to zabulisz.

  • 5. Data: 2014-11-19 20:55:26
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2014-11-19 o 19:12, Krzysztof Jodłowski pisze:

> [...]
    >
    > Czyli (przez analogię) opadłe liście tez stanowią pożytki Twojego sąsiada.

    Analogię?
    Liście są owocami?
    :-)

  • 6. Data: 2014-11-20 07:51:35
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 19.11.2014 o 20:55, cef pisze:

    > Analogię?
    > Liście są owocami?
    > :-)

    A kapusta? :)

    --
    Wiesiaczek (dziś z DC)

    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:
    Gdy są ogórki i gdy ich nie ma" (R)

  • 7. Data: 2014-11-20 08:32:22
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2014-11-19 19:12, Krzysztof Jodłowski pisze:

    > "Art. 148.
    > Owoce opadłe z drzewa lub krzewu na grunt sąsiedni stanowią jego pożytki."
    >
    > Czyli (przez analogię) opadłe liście tez stanowią pożytki Twojego sąsiada.

    No tak, a przez analogię śmieci przerzucone na teren sąsiada stanowią
    jego pożytek ;)

> [...]
    >
    > Właściciel terenu (tu Twój sąsiad) powinien wyznaczyć sąsiadowi (czyli
    > Tobie) odpowiedni termin do ich usunięcia. A po jego upłynięciu może

    Nic tu o liściach opadłych nie ma. Ale taką operację może zrobić z
    gałęziami i korzeniami.

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2014-11-20 09:26:49
    Od: "Marek" <t...@f...kuku.pl>

    Użytkownik "Wiesiaczek" <W...@v...pl> napisał w wiadomości

    > A kapusta? :)

    Kapusta, to warzywo, a nie owoc, a tym bardziej nie "owoc opadły z drzewa
    lub krzewu na grunt sąsiedni", bo leży na ziemi i nie może opaść...i nawet
    jeśli stoczy się np. ze skarpy do sąsiada, to nie będzie to opadanie.;)

    --
    Pzdr.
    Marek

  • 9. Data: 2014-11-20 13:16:10
    Od: Wiesiaczek <W...@v...pl>

    W dniu 20.11.2014 o 09:26, Marek pisze:

    > Użytkownik "Wiesiaczek" <W...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Kapusta, to warzywo, a nie owoc,

    Na razie nie, ale UE nad tym pracuje:)

  • 10. Data: 2014-11-21 16:59:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 19 Nov 2014, cef wrote:

    > Analogię?
    > Liście są owocami?

    A gdzie tam, są "pożytkami innego rodzaju", a to do ekospalania ;)
    a to do produkcji nawozu!

    > :-)

    :)

    pzdr, Gotfryd