    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dura lex, sed lex
    Date: Mon, 13 Nov 2023 14:16:22 +0100
    <uhtiir$rkl$3$Shrek@news.chmurka.net> <MGA0N.73967$6L_4.56412@fx14.ams1>
    <ui0c58$ju8$1$Shrek@news.chmurka.net>
    <137fxbix0c90w$.gd40x47g5pb7$.dlg@40tude.net>
    <bnW0N.78478$3_a2.10970@fx12.ams1>
    <ui2hk2$2ui$58$RTomasik@news.chmurka.net>
    <BEf2N.79590$U4F3.28755@fx09.ams1>
    <uidn13$3a4$6$RTomasik@news.chmurka.net>
    <uidp71$2ak$4$Shrek@news.chmurka.net> <fPz2N.29133$dr77.6158@fx01.ams1>
    <uiejij$krl$2$RTomasik@news.chmurka.net>
    <WVA2N.29135$dr77.5271@fx01.ams1>
    <uig61m$krm$5$RTomasik@news.chmurka.net>
    <fuqz57i3pspw.lr7lwslbdkeo$.dlg@40tude.net> <56V2N.8$4Fc2.5@fx14.ams1>
    <1myugqejxh$.7ed9q9q5adp.dlg@40tude.net> <ao_2N.12$glg4.7@fx11.ams1>
    <avubk4ccizl8$.fdhyrmp9ft6u.dlg@40tude.net> <luf3N.36$bGkf.4@fx12.ams1>

    On Fri, 10 Nov 2023 01:14:57 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > A nie odtworzył bo gupi jakiś był, czy bo już się np. nadpisało?

    gupi.

    > To przy Linuksie chyba.

    Moze i przy Linuxie, ale to po prostu był "standardowy unixowy system
    plików", i czesto typowo zorganizowany.
    Do Linuxa tez chyba trafił.

    > Pod obecnym ext4? Jako standardowe narzędzie systemowe to się nie

    Jak czytam
    "System plików ext3 jest rozszerzeniem ext2 i różni się od niego
    dodanym mechanizmem księgowania - dokładnego zapisu zmian na dysku,
    który w razie awarii systemu umożliwia szybsze przywrócenie spójności
    systemu plików niż w przypadku ext2."

    To chyba nie powinno być problemu z odzyskaniem skasowanych plików.

    > dorobił. Jako rozmaite programy odzyskujace pliki/katalogi, jest tego
    > kupa, ale zasadniczo chyba nikt nie odczuwa potrzeby.

    Jakby nikt nigdy nie skasował nic niechcący.
    No ale moze rasowym linuxiarzom sie nie zdarza ...

    > Ale masz też stado
    > innych, standardowych systemów plików jak zfs czy btrf, które działaja
    > na zasadzie copy-on-write, więc są na ogół dostępne różne wersje plików.

    ale załozony masz ext4, bo taki domyslny :-P

    > SLC też ma tylko tyle, bo takie bufory to się chyba głownie z SLC robi?

    Raczej tak. Tu taki mały przykład
    https://servecom.pl/blog/dysk-hdd-vs-ssd-czym-sie-ro
    znia-jaki-wybrac/
    https://www.ontrack.com/pl-pl/blog/zywotnosc-dyskow-
    ssd

    W rejestratorach to teoretycznie nie problem, bo jak masz np pliki
    chcesz tydzien trzymac, a dysk wytrzyma tylko 1000 zapisów,
    to nadal jest 20 lat pracy.
    Tylko system musi być taki, zeby niepotrzebnie nie multiplikować
    zapisów ...

    Przy okazji - nie warto w komputerze/laptopie żałować RAM,
    bo jak system zacznie swapować pamięc wirtualną na dysk ...

    J.